Belföld

Rezedazöld lesz a Szabadság híd

Megkezdődik a Szabadság híd felújítása, az 1896-ban készült és 1946-ban újjáépített híd rekonstrukciójával várhatóan másfél év alatt végeznek, a felújítás 4,7 milliárd forintba kerül.

Az budai Szent Gellért teret a pesti Vámház térrel összekötő, a világörökség részeként számon tartott, vasszerkezetes híd felújítása magában foglalja a műemléki rekonstrukciót is. A felújítás első üteme május 2-án indul a korrózióvédelmi munkákkal, a déli járdát ekkortól augusztus 21-éig lezárják.

A 4,7 milliárd forintos felújítási munkák során megerősítik az acélszerkezetet, valamint kijavítják a pilléreket és a hídfőket. A gyalogosok által is látható vasszerkezeti elemeket nem cserélik ki, csak lefestik azokat. A vashíd elemeit összetartó kapcsokat sem cserélik ki, legfeljebb azokat, amelyek elrozsdásodtak.



Rezedazöld lesz a Szabadság híd 1

A Szabadság-híd – KÉPGALÉRIA


Kicserélik azonban a híd korlátait, továbbá új díszkivilágítást is kap az 1945-ig Ferenc József hídként ismert átkelő. A felújítással egy időben új vízvezetékrendszert építenek ki a híd alatt: e beruházás összege 443 millió forint. A felújítást követően a Szabadság hídon újra jár majd a 47-es és a 49-es villamos.

A munkálatok megkezdését megelőzően, szombaton, illetve vasárnap éjszaka, próbaterhelést végeznek: nehéz járműveket állítanak a hídra, és megfigyelik a szerkezet terhelését. E kísérlet azért érdekes, mert a hídon már jó ideje nem járhatnak teherautók és autóbuszok. A felújítási munkák következő szakaszában, várhatólag augusztus 21-e után, a hidat mind a közúti, mind pedig a villamosforgalom elől teljesen lezárják. A gyalogos forgalom azonban továbbra is szabad lesz, ám ekkor feltehetőleg már az északi járdaszakaszt zárják le.

Dancs Gábor Dancs Gábor közlekedési tanácsnok: a hidat rezedazöld színűre festik, a pontos szín kiválasztásánál jelen lesznek a kulturális örökségvédelmi hivatal szakemberei. Utalt arra, hogy a második világháború után a Szabadság híd egy ideig kék színű volt. Az eredeti Ferenc József hidat 1945-ben a visszavonuló német csapatok felrobbantották a többi Duna-híddal együtt.

E hidat elsőként építették újjá: 1946 augusztusában adták át a forgalomnak, ekkor lett kék színű. Utoljára 1980-ban végeztek komolyabb felújítást a hídon, ám öt évvel később már több szerkezeti eleme megroppant. A Duna-part és a budai Várnegyed részeként 1987-ben a Szabadság híd is a világörökség része lett. A főváros, a Szabadság híd felújítását követően, 2008-ban, az M0-ás északi hídjának átadását követően kezdi meg a Margit híd rekonstrukciós munkáit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik