Az autótulajdonosok 8,3 százalékát hozták mozgásba az új tarifák. A biztosítótársaságok előzetes adatai szerint mintegy 300 ezren éltek a lehetőséggel, és vitték más társasághoz kötelező gépjárműfelelősség-biztosításukat. (A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének legfrissebb, 2003 harmadik negyedév végi adatai szerint a kötelező gépjármű-
felelősségbiztosítással foglalkozó 11 biztosító társaság összesen 3,6 millió szerződést kezelt.)
A korábbi években általában 100-150 ezren váltottak biztosítót év végével, a mostani nagyobb mozgás oka a liberalizáció teljessé válása, illetve az, hogy van olyan cég, amely harmadáron köt szerződést. Noha a komplex árképzés és a számos kockázati kategória miatt nincs minden tekintetben legolcsóbb és legdrágább biztosító, de egyes szegmensekben többszörös árkülönségek figyelhetők meg. Az újonnan indult és a piacszerzést elsődleges szempontnak tekintő biztosítók a már stabil pozíciót szerzett nagyokhoz képest sok esetben lényegesen alacsonyabb díjat számítanak fel. Ennek az üzletpolitikának meg is látszik az eredménye, épp az új vagy kis szereplők tudták a legtöbb friss ügyfelet megszerezni.
Gyorsít és lassít is az internet
A biztosítók – és ügyfeleik – arra panaszkodnak, hogy bár már hetek teltek el az új évből, még mindig nincs a kezükben szerződés, csak ajánlat. Az ajánlat – mivel a törvény szerint a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításokat a biztosítóknak kötelező befogadniuk – a szerződéssel egyenértékű, de kiadása azért késik, mert az új biztosítóhoz szegődő ügyfelek csak több heti várakozás után kapják meg a díjbesorolásukhoz szükséges bónusz-igazolást. A Magyar Posta Biztosító ügyfeleinek mindössze 20-30 százaléka kapta meg már előző biztosítójától az igazolást, de más cégek is hasonló tapasztalatokról számoltak be. A jelenség oka – vélik a cégek vezetői -, hogy 2003 végén már több mint 15 ezer szerződést interneten, alkuszcégek segítségével kötötték, s ezeknél az eseteknél technikai gondok lassítják az igazolások kiküldését.
Az üzletágat 2003. tavaszán beindító Union 53 ezer, a Magyar Posta Biztosító tavaly őszi indulása ellenére több mint 70 ezer új kötelező biztosítást kötött. Növelni tudta szerződésszámát az Európa Biztosító és az Argosz is, valamint 10 ezer darabbal gyarapodott az ÁB-Aegon Biztosító. Az Union Biztosító 53 ezer új szerződéséből több mint 13 ezret az Autóklub tagjainak adott el, akik számára egy tavaly év végi megállapodás alapján díjkedvezményt nyújt – mondta Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója. A biztosítónál úgy tapasztalták, hogy néhány száz forintos díjkülönbségért az ügyfelek nem váltanak céget, az idei, nem egyszer háromszoros díjkülönbség azonban már megmozgatta a piacot.
A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacra legújabban, tavaly év végén belépett Magyar Posta Biztosító Rt. több mint 70 ezer szerződést kötött rövid pár hét alatt. Mint Mészáros László, a társaság nem életbiztosításokért felelős vezetője elmondta, a szerződések átlagos éves díja 24 600 forint, így a biztosító 1,72 milliárd forint díjbevételre számíthat az állományból. Az alacsony átlagdíj is jelzi, hogy a Magyar Posta Biztosító célcsoportja a főként vidéki, 45 év felett tulajdonosok kis- és középkategóriás autói.
Veszteséges üzletág
2002-ben összesen 84,05 milliárd, 2003 első kilenc hónapjában 73,47 milliárd forint folyt be az üzletággal foglalkozó 11 biztosítóhoz. Károkra 2002-ben 57,53 milliárd, 2003 első kilenc hónapjában 44,51 milliárd forintot fizettek ki a cégek. Az üzletág azonban veszteséges, legjobb esetben nullszaldós – hangsúlyozzák a szakemberek -, a kárkifizetések ugyanis nem tartalmazzák a költségeket és a tartalékképzésre félretett összegeket. Márpedig ezek igen tetemes összegek, ugyanis ebből fizetik például a balesetben megrokkantak élethosszig tartó járadékát is.
A tavalyi verseny vesztese a két legnagyobb gépjármű-biztosító, a piac így is közel 50 százalékát uraló Allianz Hungária (AHB) és a Generali-Providencia Biztosító. Az Allianz Hungária Biztosító tavaly november, az idei tarifák kihirdetése óta 220 ezer ügyfelet veszített, igaz, ebből csak 98 ezren mondták fel év végével a szerződést, a többi szerződés más okok miatt szűnt meg.
Az AHB emellett 120 ezer új szerződést kötött – mondta az MTI-Econewsnak Kálózdi Tamás, a társaság vezérigazgató-helyettese -, így az egy évvel korábbi, 1,83 millió darab szerződéssel szemben még mindig 1,73 milliót kezel. Az elvándorlók 70 százaléka a legkárveszélyesebb budapesti ügyfelek közül került ki, az új szerzések pedig a kedvezőbb kockázatú, vidéki ügyfelek, így valójában úgy tekintik a jelenséget, mint a nagy díjkülönbségek miatt felgyorsult állományátrendeződést – hangsúlyozza Kálózdi Tamás.