Ha tetszik, ha nem, a videojáték már nem az introvertált, pattanásos kamaszfiúk és a nők közelébe sosem jutó, pizzán és kólán élő kövér lúzerek műfaja. Vagy műneme, ha már itt tartunk. Ma már több sikeres, fiatal felnőtt, családapa (megkockáztatjuk: családanya) választja az addikció eme kifinomuit és legalis formáját, mint gyerek.
Nem is beszélve arról, hogy az Xbox 360-ra, PlayStation 3-ra és pc-re megjelenő játékok már legalább akkora pénzt mozgatnak meg, mint Hollywood. Az iparnak megvannak a maga sztárjai, sikerei, sorozatai, egy-egy nagyobb címen akár kétszáz ember is dolgozhat – évekig. Előfordult, hogy a nálunk fejlettebb országok konkrétan a GDP-n is megérezték, ha megjelent egy nagy dobás – az irodai dolgozók ugyanis hirtelen elkezdtek tömegesen “megbetegedni”.
Kattintson a képre! – Fotó: Neményi Márton
Tudta például, hogy vannak stúdiók, akik addiktológusokat foglalkoztatnak, hogy játékuk minél inkább rabul ejtse a közönséget? Hogy amikor kirobbant a japán árkádforradalom, hirtelen elfogyott a százjenes pénzérme? Hogy hol bukkant fel először Mario? Mitől forradalmi a mai szemmel gyermeteg Pac-Man? Hogy az első kereskedelmi forgalomba került videojátéknak három szereplője volt: egy négyzet és két csík?
Magyarországra érkezett a világ legnagyobb videojáték-kiállítása, a Game On, amely év végégi tekinthető meg (és persze próbálható végig) a VAM Design Centerben. Nézze meg galériánkat, hogy kedvet kapjon – ha pedig megtörtént, felkészülésképpen szerezze be Beregi Tamás Pixelhősök című könyvét, a kiállításon ugyanis nincsenek magyarázó szövegek, csak maguk a gépek és a játékok.