Mark Zuckerbergnek a kongresszus előtt is számot kellett adnia a Cambridge Analytica nevű céggel kapcsolatos adatkezelési botránnyal kapcsolatban. Először április tizedikén kedden, magyar idő szerint este ült le válaszolni a kereskedelmi és az igazságügyi bizottság kérdéseire, amit bárki élőben követhetett a neten. Az első napon közel 50 szenátor vett részt az eseményen, akik öt órán át izzasztották a késve érkezett Zuckerberget – a Facebook-vezér valószínűleg nem nagyon szeretne majd megemlékezni erről egy év múlva az “Ezen a napon” funkció által.
Hogy milyen érdekesebb gondolatok hangzottak el, itt foglaltuk össze:
A szerdai napon már a képviselőházban zajlott a második kör az Energetikai és Kereskedelmi Bizottság előtt, 54 képviselővel és szintúgy 4 perces időlimitekkel, összesen hat órán át.
Frank Pallone demokrata párti képviselő elnök nyitóbeszédében foglalta össze, hogy a botrány után átfogó szabályzások kellenének az adatok védelmének érdekében, mivel a Facebook az életünk részévé vált, és sokan nem tudják feladni.
Szerinte a Facebook elképesztő iramban nőtt nagyra, de Zuckerbergéknek nem sikerült tartaniuk a tempót.Zuckerberg nyitóbeszéde szerint a Facebook idealista és optimista cég, amely össze akarja kötni az embereket. Való igaz, hogy nem mindig tudnak eleget tenni, hogy ugyanezeket a lehetőségeket mindenki jó dolgokra használja fel. Bár hibáztak, a szükséges intézkedéseket megtették az üggyel kapcsolatban: tájékoztatták az embereket, átláthatóbbak lettek az adatvédelmi beállításokat, együttműködnek a hatóságokkal, a külsős fejlesztők hozzáférését is korlátozták.
TŰZKERESZTBEN AZ ADATOK
A kérdésekre ismét négy percet kaptak a képviselők, ezekből szemezzük az érdekesebbeket.
Mi lesz a Facebook szabályzásával? Zuckerberg szerint elkerülhetetlen, hogy az iparban jogi változások jöjjenek. Az oroszok beavatkozása és az adatkezelési ügy után több jogalkotó is belengette azt, hogy a Facebooknak és a közösségi média cégek körül szorosabbra kell húzni a gyeplőt, de pontosan még nem tudják, hogyan.
Zuckerberg adatát is kielemezték a Trump-kampányhoz? Zuckerberg azt mondta: igen, neki is volt olyan barátja, aki kitöltötte a pszichológiai tesztnek szánt kvízt.
Minek tartja magát a Facebook? Technológiai cégnek. És annak ellenére, hogy a Messengeren keresztül pénzt is küldhetünk barátoknak, nem számít pénzügyi intézménynek.
Miért cenzúrázzák a konzervatív és vallásos tartalmakat? Ezt a kérdést Facebookon keresztül kapta az egyik képviselő, amit neki is szegezett Zuckerbergnek. A válasz: nem cenzúráznak senkit, a konzervatív Fox News például az egyik legnagyobb elérésű oldal a közösségi hálózaton. Későbbi kérdésben hozzátette a témához, hogy mások a liberális cikkek cenzúrája miatt panaszkodnak, mindegyik oldalon követtek már el hibákat, nem szándékosan.
Miben különbözik a Facebook titkosszolgálatoktól? Kiléphetsz ha akarsz, mondta Zuckerberg, nem szolgálnak kormányt, vagy bármilyen más szervet. Amikor fotót osztunk meg, vagy üzenünk, a beállítások közt egyértelműen eldöntheted, hogy nyilvánossá teszed-e, vagy titkosítottan küldöd. Ahogy az első napon is elhangzott, az adatokat nem árulják senkinek, mert a hirdetés nem így működik, a felhasználók pedig maguk döntenek arról, mit osztanak meg.
Hogyan fogja a Facebook a jövőben felismerni azt, ha politikai hirdetéseket vásárolnak külföldi kormányok? Erre a tegnap elhangzott választ hallhattuk: folyamatosan fejlesztik a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztéseiket és algoritmusaikat, amik a francia és alabamai választás alatt már hatékonynak bizonyultak. Nem lesz erre más megoldás, mint az MI.
Ki fejleszti az algoritmusokat, és kik döntenek, hogy az algoritmusok hogyan döntsenek? Kérdezte egy képviselő, aki szerint az algoritmusok a konzervatív tartalmak ellen vannak, de nem igazán lehetett érteni, mit akar ebből kihozni.
Gyűjt-e a Facebook adatokat azután is, hogy a felhasználók kiléptek az oldalról? Igen, de biztonsági célokból, ez különbözik a hirdetési célokra gyűjtött adatoktól.
Ki uralja a virtuális személyiségünket, a cég, vagy a felhasználók? Mindenki saját maga felel az általa megosztott tartalmakért, az emberek pedig nem használják az adatvédelmi beállításokat, hiába vannak.
Miért engedi a Facebook, hogy az oldalon recept nélkül vásárolhassanak opiátokat? A Facebook rengeteget tett eddig azért, hogy át tudja fésülni a felkerülő tartalmakat, csoportokat, de erre 20 ezer ember nem elég, ezt is algoritmusokkal fogják majd tudni kezelni, azok fejlesztéséhez pedig idő kell.
Milyen adatokat oszt meg a Facebook az orosz kormánnyal és titkosszolgálatokkal? A cég minden évben közzéteszi, hogy melyik országtól hány kormányzati adatkérelem érkezett, Oroszországban pedig nem tárolnak adatokat.