Last Call
Kis Hajni filmjében annyi minden van leheletnyi árnyalatokkal, finom kis rezdülésekkel elmesélve, megmutatva, amennyit sokszor két és fél órás nagyjátékfilmekbe sem képes felvillantani az alkotó. A külföldre költözés célszalagja felé lihegve bukdácsoló, nyugdíj közeli egykori orvosasszisztens történetében ugyanúgy megláthatjuk magunkat mi, a szüleinkkel örökké enyhe irritáltsággal beszélő harmincasok, mint a sok százezernyi külföldre költözött magyar fiatal révén gyereke, unokája nélkül maradt generáció. Emellett bepillantunk az ügyintézés érzéketlen poklába, az ötvenesek szűkülő lehetőségeibe, miközben itt is, ott is felvillan az emberség. A főhőst Zsurzs Kati alakítja olyan erővel, hogy attól lassan növő gombóc kúszik fel a néző torkába, hogy jobbat érdemlő, idősödő embereknek a hivatalnak packázásain kell átmenniük, hogy még egy pici levegőt, egy aprócska második esélyt kapjanak az életükben.
Vetítés: ma 21.00, április 4. 15.00, április 5. 18.00
Solar Walk
Bucsi Réka sorra hozza a büszkélkedni valót a hazai filmgyártásnak animációival, ez a rövid animációja is járt a Berlinalén – ahová Bucsi már hazajár: 2014-ben Symphony No. 42, 2016-ban Love című animációs filmjével szerepelt a versenyben. Kollégánk ott, Berlinben látta a filmet, és varázslatrosként írta le a Bucsi Rékától lassan már megszokottan kedves, végtelenül fantáziadús és szuperizgalmas zenével és zörejekkel operáló filmet, és helyből odaadta volna neki az Arany Medvét. Jó volt a megérzés, a Solar Walk, ha a nagydíjat nem is, de elhozta az Audi Short Film Awardot. A kisfilm egyébként eredetileg jóval hosszabb volt, ötven perces „filmkoncertként” debütált, ebből készült el ez a rövidebb változat, melyben egy furcsa űrutazást nézhetünk végig különös figurákkal, élményekkel, és Lukács Péter Benjámin remek zenéjével.
Vetítés: ma 19.00, április 4. 20.00, április 5. 17.00
Aki bújt, aki nem
Schwechtje Mihálynak már nagy erőkkel készül az első nagyjátékfilmje is, a cyberbullyinggal foglalkozó Remélem, legközelebb sikerül meghalnod :), de azért addig is előrukkolt ezzel a kijózanító hatású rövidfilmmel, mely az ország legkilátástalanabb szegénységben élő vidékeiről készít pillanatképet. A nyomor tökéletesen nyilvánvaló már néhány kép után is, a pusztulás itt a játék háttere, a reménytelenség viszont a gyerekekben még nem eresztett gyökeret, így ők játéknak fogják fel azt is, ami a nézőnek egyből gyanús: a végtelenségig lerohadt faluba puccos kocsi érkezik, látszólag minden cél nélkül, és szép nyugalmasan végigautózik a falun, összeszedve azokat a gyerekeket, akiket a bújócskában megtaláltak. Na meg egy dizájnerdrogtól beájult kamaszlányt is, a csomagtartóban még épp elfér. A kocsiban óriási a buli, mindent szabad, bármelyik gombot meg szabad nyomni, van édesség, sőt, még vezetni is lehet – ki gyanakodna hat-nyolcévesen? A féktelen gyerekzsúrt végül felváltja a horror, de hogy miért, ahhoz el kell menni a Friss Húsra.
Vetítés: ma 19.00, április 4. 20.00, április 5. 17.00
Ostrom
A Betonzaj és a Szürke senkik rendezője, Kovács István ismét egy karcos, sötét világba utaztat, az ostrom alatt álló Szarajevóba, ahol az olyan egészen alapvető dolgok, mint a víz, hosszú ideje komoly kereskedelmi erejű cserealap, vagy éppen zsarolás és életveszély okozója lehet. Egy nőt követünk, akinek a fáradságos munkával összetákolt esővízgyűjtő szerkezetét tönkretette egy eltévedt golyó. A magányos nő, akinek férje meghalt, gyerekei hollétéről pedig rég nem tud semmit, komoly luxusra vágyik: hajat akar mosni. Ezért egész sok mindenre hajlandó, megalázkodik, könyörög, veszélybe sodorja magát – csak megalkudni nem hajlandó, mert hiszen ez az egész a méltóság megőrzésére megy ki. Hibátlan rövidfilm-alapanyag: pici sztori, egyetlen küldetés, amiért drukkolhatunk, melyben azért teljes erejével átsejlik a háborús mindennapok kínlódása.
Vetítés: április 06. 19:00, április 06. 20:0, április 07. 17:00
A legjobb játék
Deák Kristóf az Oscar-díjat Mindenki után már megint az emberi szabadsághoz írt ódát új rövidfilmjével. A legjobb játék főszereplője egy teljesen átlagosnak tűnő férfi, aki egy dologgal kapcsolatban büszkélkedhet csak a kiemelkedőséggel: ő a legeslegjobb a munkájában, melynek lényege, hogy a metró biztonsági kameráit figyeli, és kiszúrja a gyanús elemeket, azokat kategorizálja, és ha valóban veszélyesnek ítéli valamelyiket, akkor megteszi a szükséges biztonsági lépéseket. Igen ám, de egy véletlen folytán kiderül, hogy a munkája – ami egyben a legjobb szórakozás is – veszélyben lehet, ugyanis a vezetőség egy forradalmi mesterséges intelligencia szoftvert tesztel, mely hamarosan üzembiztosabban szűri ki a gyanús viselkedést, mint bármilyen emberi erőforrás, ráadásul az alapján tanul, amit főhősünk dönt a járókelőkkel kapcsolatban. Így viszont neki és kollégáinak van lehetősége a megállítására is, amire egy egészen különleges módot találnak. Kedves, hasonlóan humanista darab, mint a Mindenki, bár ilyen lenne a budapesti tömegközlekedés.
Vetítés: április 07. 19:00, 20:00, április 08. 18:00
+ horrorfeles, queerrövid, és a szakma
A fesztivál idén két izgalmas tematikus programot is hoz, meglehetősen különbözőek, de mindkettő jól hangzik: a Friss Hús idén külön blokkot szentel az LMBTQ-témájú filmeknek, a queer-rövidfilmeket április 6-án és 8-án este lehet nagy tételben fogyasztani, míg április 7-én késő este a horror-rajongóknak áll a zászló, a Friss Hús@Midnight címet viselő programban hét rövid horror és horror-vígjáték kapott helyet. Mindezek mellett a fesztivál szokásosan hoz egész sor szakmai programot is, bővebb info a honlapon.