Kétségtelen, hogy a Magyarországon 2004 májusától bevezetett mobilszám-hordozhatóság valamennyire tükrözni fogja – ha nem is azonnal – a mobilvilágpiac újrafelosztásának mozgásait. Elhárul ugyanis az a kényszer,
A világ újrafelosztása
Az European Information Technology Observatory (EITO) páneurópai kutatóintézet legújabb tanulmánya szerint az európai távközlési és információtechnológiai szektor az idén több mint 3 százalékkal nőhet Európában. A legnagyobb fejlődés a mobil- és internetpiacon várható. A mobil távközlés mostani helyzetét és várható fejlődését tekintve nem kétséges, hogy a globális léptéket szem előtt tartó társaságok szabják meg az iramot. Főleg azért, mert másképp lehetetlen pénzzel bírni a fejlesztéseket, és már a közeljövőben sem lenne nyereséges az üzlet. A mobilpiacon egyre erősödik a konszolidációs hullám, s olyan világméretű társaságokat hoz létre, amelyek országhatárokon átnyúló – sőt földrészeket átfogó – egységes hálózatokra támaszkodhatnak. A terjeszkedés szükségszerű: Nyugat-Európában lassan már nem lehet több mobiltelefont eladni. S nemcsak az északi országok érik el és haladják meg a 90 százalékos telítettséget, hanem néhány év után már Közép-Európa is. Csehországban például szintén 90 százalék fölött van a mobilhasználók számaránya, s 2004-ben alighanem Magyarországon sem 80 százalék lesz az álomhatár. Lendületes terjeszkedésre tehát más térségekben van mód: Kínában, Indiában, Oroszországban, Dél- Amerikában és Afrikában. A GSM példátlan gyorsasággal terjed. Az első mobilhálózatot 12 évvel ezelőtt helyezték üzembe, s mára – mint azt a GSM Association tanulmánya az idén Cannes-ban, a GSM társaságok 2004-es világkongresszusán közzétette – az előfizetők száma több mint az egymilliárd. A páneurópai mobil távközlési hálózat a világ több mint 200 országából használható, s csak az Egyesült Államokban marad el két másik technológiai megoldás mögött.
A mobilszám-hordozhatóság feltételei csak meglehetősen hosszú idő alatt tisztázódtak, jóllehet a számhordozhatóság bevezetéséről már 2003 őszén megszületett a döntés. Ezt mint követelményt egyébként nem is az új hírközlési törvény rögzítette, hanem még a régi, az 1992-es. De a váltás elveit az új törvényben sem sikerült tisztázni, a mobiltársaságok tehát szinte az utolsó pillanatig nem tudták, hogy milyen megoldásra kell felkészülniük. A szaktárca sokszor tartott egyeztetést a szolgáltatók s az illetékes hatóság képviselői között, és sikerült is az igények nagy részét belefoglalni a végleges szövegbe.
A rendelkezésnek az az egyik legfontosabb jellegzetessége, hogy az egykapus és a kétkapus váltás lehetőségét is meghagyja. Még mindig nem foglalkozik azonban az adatcsere módjának szabályozásával, erről a három szolgáltatónak egymás között kell tehát megállapodnia. Nekik kell kitalálniuk azt is, hogyan lehet az adatokat biztonságosan kezelni és továbbítani; a rendelkezés erre nem tér ki, s ezzel túl nagy szabadságot ad a szolgáltatóknak ahhoz képest, hogy milyen kevés idő maradt az átállásig.
A társaságok már áprilisban megnyitották “regisztrációs portáljukat”, s ott gyűjtik azoknak az ügyfeleknek a jelentkezését, akik május 1-jétől más szolgáltatóhoz akarnak csatlakozni. Az ügyfelek arról is csak meglehetősen bonyolult módon értesülhetnek, hogy ez vagy az a telefonszám éppen melyik szolgáltatóhoz tartozik. Az országok többségében a hatóság tartja fenn az erre a célra felállított tudakozót, Magyarországon viszont a három mobiltársaság kénytelen külön-külön ingyenes tudakozót indítani. Ez elég nagy pazarlás, hiszen mind a három ugyanazokat az adatokat közli majd.
Westel: globalizációs vonzerő
A Westel nem számít nagy mozgásra május elseje után. A szolgáltatásfejlesztésért felelős vezérigazgató-helyettes, Maradi István szerint a külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy a számhordozhatóság bevezetése általában csak néhány százalékos változással jár, s nagyjából megoszlik a szolgáltatók között. Az elemzések arra utalnak, hogy kezdetben lesz egy kis zsongás, de azután a számhordozhatóság miatti váltás belesimul a rendes piaci mozgásba.
A Westelnek egyébként mintegy másfél milliárd forintjába került az átállás műszaki körülményeinek megteremtése, az új szolgáltatások üzembe helyezése és fenntartása. Maradi István szerint a legnagyobb költség abból származik, hogy most már az első két számból nem derül ki, melyik szolgáltatóhoz kell irányítani a hívást, tehát mindig minden telefonszámot végig kell elemezni. Persze ugyanez a helyzet az SMS, az MMS, a WAP funkcióival is. S mindennek úgy kell mennie, hogy az új csatlakozók kiszolgálása ne csorbítsa a közel 4 millió korábbi westeles kényelmét.
Továbbra is használni lehet majd – hálózaton belül – a rövid hívószámokat. A Westel bízik abban, hogy eddig eredményei és ügyfélbarát megoldásai mellett a névváltás, a T-Mobile Magyarország Rt.-nek a világhálózattal való szorosabb együttműködése és a nemzetközi együttműködésből adódó új lehetőségek is vonzzák majd az ügyfeleket. Más szolgáltatásokhoz hasonlóan a Westelhez is ingyenesen lehet csatlakozni, csak a készülék kikódolásáért kell fizetni.
Pannon: kiegyenlítődnek a tarifák
A szolgáltatóváltás és a szám megtartása mint új lehetőség valamelyes mozgásba hozhatja a piacot – mondja Ove Freiheim, a Pannon GSM vezérigazgatója. Cégének megítélése szerint a tarifák közelebb kerülnek majd egymáshoz, mert az előhívó számokból nem fog kiderülni, hogy a hívott fél melyik szolgáltató ügyfele, az sem lesz tehát világos, hogy mennyibe kerül majd a hívás. S emiatt az ügyfelek sokkal inkább számon tartják majd, hogy melyik szolgáltató milyen tarifával dolgozik.
Új szereplő
Az Atlas a DECT (Digital Enhanced Cordless Telephone) technológiára épül: voltaképpen egy, a központtól nem túl messze használt vezeték nélküli telefonra. Ez a készülék megadja a mobiltelefonoktól már megszokott szolgáltatásokat, de főleg csak városokban használható. Az Atlas az idén vezeti be a rendszerét, először Debrecenben, majd Budapesten; a cég együttműködésre törekszik minden fontos operátorral, hogy minden hálózatból el lehessen érni ügyfeleit. A hírek szerint az Atlas árai alacsonyabbak lesznek a vezetékes szolgáltatókéinál, s még inkább a mobil szolgáltatásokénál. Mozgás tehát mindenképpen várható a távközlési versenypiacon, ha a változások nem kapcsolódnak is szorosan a számhordozhatósághoz.
Vodafone: európai normák
A Vodafone szintén nem számít nagyobb változásra. Vitai Attila vezérigazgató úgy véli, hogy a kártyás, előre fizető ügyfelekkel lehetnek nehézségek, mert őket más-más módon tartotta nyilván a három mobilszolgáltató. Márpedig a váltásban az adatok pontos egyeztetése a legfontosabb elem. Sokaknak az nehezíti majd meg a dolgát, hogy támogatott, vagyis nyomott áru készülékeket használnak, s az a szolgáltató tulajdona; a szolgáltatóváltóknak előbb tehát ki kell egyenlíteniük a piaci ár és a támogatott ár közötti különbséget.
Vitai Attila szerint a készüléktámogatás egyre kevésbé jellemező a piacon, inkább a tarifákban mutatkozik meg a verseny. A számhordozhatósággal nyilvánvalóan megszűnik egy versenyt korlátozó tényező – hangsúlyozza a Vodafone vezérigazgatója. A szolgáltatónak az Európai Unió többi országában is hordozhatóvá kell tennie a hívószámokat.
Nagy valószínűséggel fokozatosan zajlik majd le az átállás, mert a három mobilszolgáltatónak szinte az utolsó pillanatig egyeztetnie kell az együttműködés feltételeit. A folyamat lezárása ilyenformán derűlátó számítások szerint is két-három hétbe telik majd.