Nem sok minden csurran-cseppen majd a magyar cégeknek a bődületesen drága (kb. 700 milliárd forintos), Budapest és Belgrád között építendő (hivatalosan felújítandó) vasútvonalból – írja a Magyar Nemzet pénteki száma. A lapnak Andó Gergely közlekedési szakértő sarkosabban fogalmazott, szerinte
A szakértő elmondta, a tender kiírása eleve kizárta, hogy más is elinduljon a kínai cégeken kívül. Ugyanis akkora, vasútépítésből származó árbevételt írtak elő, amit csak kínai, orosz, amerikai vagy indiai cégek képesek teljesíteni. Európában egyszerűen nincsenek ekkora beruházások.
Várhatóan kínai mérnökök végzik majd a tervezést, földmérést és előkészítő munkákat, a magyaroknak maximum a kínai szoftverekkel készített tervek átkonvertálásában lehet szerepük (az engedélyezések során lehet ennek szerepe). A kivitelezés is kínai lesz, a kínaiak saját gépekkel jönnek, amik rendkívül korszerűek, egy óra alatt 100 méter pályát fektetnek le,
Egy nehézség lesz: a kiírás szerint fenn kell tartani a vasúti forgalmat a vonalon, így az új pálya megépítése után lehet csak szétkapni a régit. Az ilyen barnamezős beruházásban kélhet el maximum némi magyar segítség. Amiben a magyaroknak szerepük lehet igazán, az a biztosítóberendezések szerelése, az európai rendszert ők ismerik igazán. Andó szerint nem is baj, hogy a kínaiak benyomulnak a projektbe:
Összességében elmondható, hogy ilyen körülmények között minél nagyobb arányban dolgoznak majd kínaiak a beruházáson, annál biztonságosabb lesz a megvalósítása, hiszen ők ismerik a legjobban azt a technológiát, amivel az egész épülni fog. Ráadásul a magyar építőiparban már most komoly munkaerőhiány van.
Magyarországon a szakértő szerint épp annyi kínai munkás és mérnök lesz majd épp, amennyi szükséges az építkezéshez. Hogy hányan jönnek összesen, az még rejtély. Annyit tudni, hogy a kiíró Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-ben 13 magyar mellett 15 kínai mérnök dolgozik.
(Kiemelt kép: MTI/AP/Darko Vojinovic)