A környezetbarát és hagyományos üzemanyag keverékével hajtott gépek jövőre indulnak Genfből – számol be az RT. Matti Leivonen, a gyártást végző finn cég, a Neste vezérigazgatója szerint a repülőtér kezdetnek azt szeretné elérni, hogy a keverék a reptér teljes értékesítésének egy százalékát tegye ki.
A Lufthansa 2011-ben több mint 1 000 járaton tesztelte az 50 százalékban kerozinból és 50 százalékban bioüzemanyagból álló keveréket. Lievonen szerint az anyag remekül bevált.
A motor teljesítménye javult. Nagyon jó eredményeink vannak repülésben, és ez egy izgalmas növekedési terület számunkra
– mondta Lievonen.
Sőt, a vállalat szerint a keverékből olyan típus is készíthető, melyet hagyományos dízelmotoros autókban használhatnak.
Mivel a növényi és egyéb eredetű olajok fagyáspontja nem elég alacsony, eddig nem váltak elterjedté a repülésben. Míg a növényi olaj már 5 Celsius-fokon megszilárdulhat, a biztonsági előírás szerint az üzemanyagoknak -40 Celsius-fokig folyékonynak kell maradniuk. Bizonyos adalékok ugyan növelik a hidegnek való ellenállást, de csak néhány Celsius-fokkal javítanak a fagyásponton.
A légi közlekedésben használt bioüzemanyag előállítása ráadásul jóval drágább, mint a hagyományos, olaj alapú anyagok létrehozása.
Az utóbbi időkben ugyanakkor sikerült pozitív eredményeket elérni az alternatív üzemanyagokkal. Az első menetrend szerinti, bioüzemanyaggal hajtott járat a holland KLM-é volt. A gép 2011 júniusában 171 utast szállított Amszterdamból Párizsba. A repüléshez növényi olajat használtak.
(Kiemelt kép: Mike Watson Images/Thinkstock)