Korábban sokan kérdezték, mikortól válhat nyereségessé a Jófogást működtető Schibsted Classified Media Hungary Kft., mely jelentős befektetéseket hajtott végre a magyar médiapiacon, sokáig nyereséget mégsem tudott elérni. Mi is kérdeztük erről egy tavalyi interjú alkalmával Palocsay Gézát, az ügyvezetőt, aki akkor még arról beszélt, hogy mivel továbbra is növekedési fázisban vannak, ezért nem a profittermelés, illetve a nullás eredmény minél előbbi elérése a fő cél.
Előbb értek el a nyereséghez
Palocsay most a 24.hu-nak jelentette be, hogy folytatni tudták a már tavaly is folyamatosan növekvő árbevétel-emelkedést, és májusban nyereséges működésbe váltott a Jófogást működtető cég, mely 3 millió forintos pozitív EBITDA-val (kamat és adófizetés, tőketörlesztés és amortizáció előtti eredmény ) zárt májusban.
Ez egy fontos mérföldkő a csapat életében, de folytatnunk kell az eddigiekben bevált fokozatos építkezést, mind szolgáltatás, mind csapatlétszámban, hogy még szilárdabb lábakon állhassunk. A májusi eredmény azért is fontos nekünk, mert a tulajdonosunk huszonkét másik, úgynevezett „emerging”, azaz fejlődő piacon is működtet apróhirdetési oldalakat, és ebből a 22 országból a magyar oldal volt az első, mely elérte a nyereséges működést azok közül, ahol 100 százalékos a Schibsted tulajdon
-mondta az ügyvezető, aki erre azért is különösen büszke, mert
a magyar piac mérete nem a nagyobbak közé tartozik, és egy ilyen kompetitív környezetben sikerült megcsinálunk ezeket az eredményeket amellett, hogy nyilvánvalóan a két cég, a Jófogás és a Használtautó összeolvasztása sem egy laza ujjgyakorlat. Magyarként is kiemelten fontos számomra, hogy egy ilyen nagy nemzetközi cégnél tovább erősítsük azt, hogy hazánkban jó szakemberek vannak, akik képesek üzleti eredményeket produkálni még akkor is, ha a piac egyrészt kisebb, másrészt pedig a környezet sokkal kiszámíthatatlanabb, mint a tőlünk nyugatabbra fekvő országokban.
Tartós lehet a nyereség
Az ügyvezető azt mondta, hogy a nyereséges működés nem csupán egy szerencsés hónapnak köszönhető, nem csak letolták a költségeket, és a másik oldalon pedig kiemelkedő árbevétel volt, hanem a profit tartós lehet a folyamatos építkezésnek köszönhetően. A Használtautó – melyet szintén Palocsay vezetésével beolvasztanak a Jófogást működtető cégbe – a tavalyi évben közel 1,6 milliárd forint árbevételt ért el, a Jófogás pedig közel 1,2 milliárdot. A két eredmény között 26 százalékos különbség volt, idén a második negyedévben viszont a két site összárbevétele folyamatosan meghaladta a havi 1 millió eurót és ezt közel 50-50 százalékos arányban érte el, úgy hogy a Használtautó is folytatta kétszámjegyű éves szintű árbevétel-növekedését. Palocsay szerint ebből is látszik, hogy folyamatos és stabil a növekedés mindkét oldal esetében. Az ügyvezető hozzátette, a Használtautóval idén már összesen háromszor csináltak rekord árbevételi hónapot, köszönhetően az új fejlesztéseknek és a közös szinergiák hatékony kihasználásának.
Kereskedelmi téren is változtatnak
Az árbevétel további növekedését szolgálja a jelenleg tizenkilenc fős kereskedelmi szervezet további fejlesztése. A következő évben telesales csapatot is létrehoznak, illetve olyan ötleteik is vannak, amelyekkel új árbevételi csatornákat létesíthetnek az oldalakon. „Én továbbra is jellemzően a felhasználókból származó árbevételekből akarok megélni. Addig működünk „egészségesen”, amíg az összárbevételünk 75-80 százaléka közvetlenül a minket használóktól ered.” Az ügyvezető megemlítette, hogy több sales house-zal is együttműködnek, a reklámértékesítő partnerek display típusú hirdetéseket (bannereket) értékesítenek, de a közeljövőben ezen is szeretnének változtatni, vagyis a természetes fejlődési folyamat következő állomásaként ezt is házon belülre vinnék. „Nekem alapvetően saleses múltam, így már csak ezért is kiemelten fontos kérdés nekem ez. Mostanra úgy érzem, hogy termékeink elérése és az értékesítési osztály mérete lehetővé teszi, hogy a saját lábunkra álljunk a display felületeink értékesítésében is.”
Palocsay arra, hogy akkor is nyereségessé vált-e volna a szervezet, ha nincs a Jófogás és a Használtautó összeolvasztása, azt mondta, hogy a Jófogás előzőleg nem foglalkozott az autós dílerekkel, épp azért, mert arra vártak, hogy közösen fogják ezt megtenni. Ha az összebútorozás nem valósult volna meg, akkor most több mint háromszáz, közös megjelenéseket (Jófogás+Használtautó) tartalmazó eladott csomaggal kevesebb lenne, „ami azért jelentős árbevételt jelent nekünk havi szinten, és ami nélkül kevésbé állnánk jól. Valószínűleg a nyereséges működés akkor is meglett volna, de csak a második félévben. Ugyanakkor azt is hozzá kell tenni, hogy azok az erőforrásaink, amelyek most az összeolvadásra mennek el, tudtuk volna csak a Jófogásra fordítani. Ezért nehéz megmondani, hogy mi lett volna pontosan, ha a tulajdonosi döntés nem így születik meg”.
Összevonták, amit csak lehetett
A Schibsted által felvásárolt Használtautó.hu autós vertikális portált működtető cég tavaly bejelentett összeolvasztását a Jófogással azzal magyarázza, hogy a tulajdonos elégedetlen volt azzal a formával és tempóval, ahogyan a Használtautó termékfejlesztése zajlott, valamint ahogyan a két termék szinergiáit kihasználták. „A közös csapat létrehozását tavaly decemberben kezdtük el, és nagyjából augusztus végére fejeződik be a cégek összevonásának jogi oldala. A csapatokat már januártól egységesen kezeljük, ami azt is jelenti, hogy egységes szerződésmintákal dolgozunk. Erre azért volt szükség, mivel sajnos volt néhány olyan, a munkaszerződésekkel kapcsolatos mulasztás és strukturális probléma, amit rendezni kellett, mivel egy Schibsted-szintű cégnél ilyenek nem férnek bele, és ami nem várt negatív meglepetéseket” okozott, de mostanra már ezeket is gyorsan rendeztük”.
Az összeolvadás egyébként azzal is járt, hogy a csapat összetétele jelentősen megváltozott, ami azt jelenti, hogy tizenhárom kilépőjük és tizennégy új belépőjük volt a Használtautó esetében az idei első félévben. „Ám ez nem gátolt meg bennünket abban, hogy márciusban egy régi tartozással, a Használtautó Android és iOS mobilos applikációval kijöjjünk. Ez volt a közös csapatunk első sikere, hiszen az applikációt mostanra már több mint hatvanezer aktív felhasználó használja, és 4,7-es értékelése van a Play Store-ban, ami kiemelkedően jónak mondható. Ezt viszonylag gyors ütemben sikerült lefejleszteni a belső erőforrásaink hatékony munkájával.”
Összevonták az értékesítést is. „Három kisebb értékesítési csapatunk most már egy kereskedelmi szervezetben dolgozik, összesen tizenkilenc értékesítővel, és az idei évtől kezdve már közös csomagokat is árulunk, ami azt jelenti, hogy a Használtautón megjelenő partnereinknek lehetősége van csomagmódosítás segítségével a Jófogáson is megjelenni, és így még nagyobb láthatóságra szert tenni, illetve ezáltal gyorsítani tudtuk az autók forgási sebességét is. Több mint háromszáz ilyen csomagot tudtunk értékesíteni idén február óta, ami azt jelenti, hogy a teljes aktív partnerállomány tizenöt-tizennyolc százaléka már ilyen csomaggal működik” – említette az ügyvezető, aki arra, hogy milyen a kapcsolat a két site között, hiszen a generalista Jófogáson is van használtautó kategória és a Használtautó vertikálisként pedig teljes egészében erre épül, Palocsay arról beszélt, hogy a stratégiájuk szerint a Használtautó autós vertikumban a piacvezető pozíciót meg kell tartani, a Jófogásnak pedig fel kell fejlődnie és biztosítani kell második helyezettként a piacot. „Ezért nagyon sok oldalon belüli termékfejlesztést is végrehajtottunk, hogy még hatékonyabban tudjuk kiszolgálni a Használtautóról érkező dílerpartnereket, illetve olyan szolgáltatást tudjunk nyújtani a felhasználóinknak, ami elvárható az autó kategóriában egy piaci második oldaltól. Új filterek (szűrők) kerültek be, változott a képkezelés, és megújult az auto.jofogas.hu oldal nyitóoldala, illetve olyan közös kiemelési lehetőségeket is bevezettünk, melyek ugyanúgy működnek mindkét site-on, így azt elég az egyik oldalon megvenni és a másikon is automatikusan megjelenik. Az a lényeg, hogy minél inkább gyorsabbá tudjuk tenni az autó forgási sebességét, hiszen hirdetőinknek is az jelenti az üzletet”.
Kérdeztük az ügyvezetőt arról is, hogy ha például most szeretnék eladni egy használt autót, akkor szerinte melyik site-ot érdemes használni, illetve melyiken nagyobb a forgási sebesség. Palocsay erre azt mondta, privát hirdetőként ingyenesen lehet áttölteni hirdetést egyik site-ról a másikra, tehát mindkettő javasolt. A forgási sebesség pedig attól is függ, hogy milyen típusú autóról van szó, sok múlik az évjárattól, ártól, illetve hogy országos szinten melyik régióból érkezik a hirdetés. Épp ezért érdemes mindig kihasználni mindkét oldalt, hiszen ingyenes az áttöltés. A Jófogás májusban 2,1 millió felhasználót ért el, ezzel az egyetlen olyan TOP-10-es site volt a Digitiális Közönségmérési Tanács (DKT) által mért oldalak között, mely növelni tudta az elérését januárhoz képest. A növekedés egyébként 5 százalékos volt, ez együttesen 117 ezer plusz egyedi felhasználót jelentett mobilon és desktopon. „Épp ezért vétek lenne nem kihasználni ezt a lehetőséget”. Palocsay hozzátette, nyilvánvalóan a Használtautó, melynek jelentős tapasztalata van, hogy hogyan kell működnie egy autós oldalnak, szolgáltatási színvonalában mindig a Jófogás előtt lesz, viszont senki más szereplő nem tud biztosítani akkora elérést a portfólióján keresztül, mint amennyit a Használtautó és a Jófogás együtt tud eladni. A Használtautó májusban körülbelül 1,1 millió felhasználót ért el, ami egyébként 17 százalékkal magasabb mint például a Vatera elérése – nyilatkozta az ügyvezető.
Zajlik a vertikalizáció
Arra, hogy mi a legjobban futó kategória a generalista apróhirdetési oldalon, Palocsay arról beszélt, hogy tavaly elindult egy úgynevezett vertikalizáció (a három top kategória, az állás, az autó és az ingatlan látványos kiemelése az oldalon), amikor is elkezdtek nagyobb erőforrásokat tenni, főleg az ingatlan kategória népszerűsítésére, itt nagyon sok fejlesztést is sikerült megvalósítani, elkészült az ingatlanos applikáció, melyet most már több mint 25 ezer felhasználó használ. Mind az ingatlannál, mind az autónál, mind pedig az állás kategóriánál nyilván az nem várható el, hogy ugyanolyan mennyiségű letöltés legyen mint egy Jófogás generalista appnál, amit több mint 460 ezren használnak Androidon, és 150-200 ezren iOS-en. Egy autó vagy ingatlan applikációt viszont főleg akkor használnak, amikor keresés vagy eladás miatt épp aktuális, ezen applikációk használati mennyisége épp ezért azt mutatja, hogy mi az aktív keresőszám pillanatnyilag.
Az ügyvezető megemlítette, hogy miután kijöttek az ingatlanos applikációval, fejlesztettek egy speciális B2B hozzáférést az ingatlanügynököknek, akik így egyszerűbben tudják kezelni a feltöltött nagy számú hirdetéseiket, referenseket adhatnak hozzá. A site bevezette továbbá a kredit alapú hirdetésfeladást és kiemelésvásárlást, majd februártól elkezdték értékesíteni, monetizálni az ingatlanos csomagot is. Február óta már több mint ezer ingatlanos csomagot adtak el, és elég jók a visszajelzéseik az ingatlanirodás partnerek részéről. Ennek is köszönhető, hogy tíz alatt van a lemondások száma ezer csomagnál, így nagyon hamar jelentős árbevételi csatornává nőtte ki magát a Jófogás esetében, és nem kevéssé járult hozzá ahhoz, hogy idén májusban el tudták érni, hogy nyereségessé vált a Jófogás.
A legtöbb bevételt az állások hozzák
Hogy melyik a legsikeresebb kategória, az több szempontból is megközelíthető. „Hogyha azt nézzük, hogy árbevételi oldalon honnan jön a legtöbb, akkor még mindig az állás kategória az első, amelyben nagyon erősek vagyunk. Rengeteg állás van fent nálunk, nagyon látogatott is ez a kategória, ami nemrég külön kiemelést is kapott a Jófogás nyitóoldalán a két másik nagy kategória, az ingatlan és az autó mellett. A hirdetők főleg kékgalléros és idény munka jellegű feladatokra keresnek is munkatársakat. Az árbevétel szempontjából a következő kategória az ingatlan, majd az autó, és az egyéb úgynevezett piactér kategóriák”.
Egyre több szolgáltatásért kell fizetni, így tudták megduplázni az árbevételüket
Palocsay megemlítette, hogy a legutóbbi beszélgetésünk alkalmával még csak körülbelül 570-580 millió forint a cég árbevétele, 2016-ra viszont ez 1,2 milliárd forint lett. „Ez a duplázás részben annak volt köszönhető, hogy a kiemelésekből származó árbevétel nagyon megnövekedett, másrészt hogy 2016-ban elkezdtük monetizálni a hirdetésfeladást is először az állás, az üzlet és szolgáltatás és 2017-től az ingatlan kategóriában is”.
Egyébként az is érdekes, hogy a Használtautón az első hirdetés ingyenes a magánhirdetők számára, a Jófogás esetében viszont fizetni kell. Ezek is hozzájárulnak az árbevétel növekedéséhez. A különböző szolgáltatások fizetőssé válása egyébként nem túlzottan morzsolta le a felhasználószámot, az adatbázisban harminc-negyven százalék körüli csökkenés volt. Ezt a csökkenést Palocsay azzal magyarázza, hogy akik esetleg átjutottak azokon a szűrőkön, amivel a site fejlesztői próbálják kiszűrni, hogy ne duplikáljanak hirdetéseket, kiestek az oldalról.
Érkezik az új kereskedelmi igazgató
A következő időszak fejlesztési irányait illetően Palocsay arról beszélt, hogy egyrészt szeretnének a három fő kategóriában tovább erősödni, másrészt továbbfejlesztik a kereskedelmi szervezetüket, és hamarosan be is jelentik, kit választottak ki kereskedelmi igazgatónak a jelöltek közül, aki a nyár végén kezdi meg a munkát, és akinek az lesz a feladata, hogy a következő szintre emelje azokat a szinergiákat, melyek a Használtautó és a Jófogás esetében a hirdetőknek egyedi értéket jelenthetnek.
„Ha le is veszem a Jófogás 2,2 milliós, a Használtautó 1,1 millió felhasználói eléréséből a keresztlátogatottságot, akkor is azt mondhatom, hogy a legnagyobb eléréssel rendelkező e-kereskedelmi portálcsoport vagyunk. A minket látogató felhasználókat a hirdetők ráadásul olyan speciális tudatállapotban találhatják meg üzenetükkel, amikor épp eladni vagy venni akarnak valamit. Ezt a helyzetet még profibban kell monetizálni, még jobban kell tudnunk kiszolgálni a hirdetői igényeket, ezért az lesz a fő cél, hogy a kereskedelmi szervezetünket és a nyújtott szolgáltatásokat továbbfejlesszük.” A kereskedelmi vezetői feladatokat mostanáig egyébként maga az ügyvezető, Palocsay Géza látta el, de mostanra elértek arra a szintre, hogy indokolttá vált a szétválasztás. „Szerettem volna a cégösszeolvasztással együtt egységesen működő kereskedelmi csapat alapjait is lerakni, ezért egységes jutalékrendszert, illetve elszámolási rendszert vezettünk be minden értékesítési csapatnál, illetve bevezettük azokat a termékeket, amelyeket közösen tudnak értékesíteni. Például egy használtautó-értékesítő, aki az országot járva kereskedőknek értékesített autós csomagokat, mostantól nem csak Használtautó és a Jófogás autós hirdetéseit tudja értékesíteni, de el tud adni ingatlan vagy állás csomagokat is azokban a városokban, amelyekben megfordul”.
Bejárhatók egyes eladásra váró ingatlanok
A szolgáltatásfejlesztéssel sem akarnak leállni, az elkövetkező félévben főleg az applikációjukra fókuszálnak. Palocsay felidézte: hogy az elmúlt időszakban több kategóriánál külső partnereket is bevontak, az ingatlan kategóriánál például költözést segítő partnerrel szövetkeztek, ami új szolgáltatás bevezetését eredményezte, de ugyancsak újdonság volt a 3D webséta bevezetése, amelynek köszönhetően már több mint hatszázötven olyan lakás és ház van a Jófogáson, amelyet virtuális sétával be is lehet barangolni. Ilyen típusú plusz hozzáadott értéket jelentő fejlesztésekkel készülnek a következő időszakban is, emellett például megújítják a cégcsoporthoz tartozó Autónavigátor nevű autós híroldalukat, és a Használtautót is.
Felvásárlások várhatók a piacon
Az ügyvezető arra, hogy vannak-e további felvásárlási terveik, azt mondta, „ez folyamatosan a csőben van”, több irányban is gondolkoznak. „Nagyon kíváncsi leszek, hogy mikor lesz ezek közül olyan is, ami bejelenthető stádiumba kerül. Azért arra is figyelni kell, ami a környező piacokon zajlik, ugyanis ezek alapjaiban is megváltoztathatják azt, hogy az itteni szereplőknek mi a stratégiájuk akár itt, akár a régióban. Pontosan emiatt is kell nagyon figyelnünk arra, hogy ha új akvizícióban gondolkozunk, akkor az milyen új kiegészítő szolgáltatás lehet, ami a jelenlegi portfóliónkat tovább erősítheti.”
Most különösen is nagy érdeklődéssel figyelik a Schibstednél, hogy életbe lép-e a lengyeleknél egy, az oroszországihoz hasonló törvény, amely két évvel ezelőtt húsz százalékban maximalizálta a médiatermékek külföldi cégek által birtokolt részesedését, és ami miatt annak idején a Vaterát korábban birtokló Naspers nagyon sokat vesztett, hiszen jelentősen csökkenteni kellett a tulajdonrészét az orosz Avito.ru oldalban, ami az egyik zászlóshajója volt a cégnek.
Azért izgalmas kérdés a törvény, mert Lengyelországban is jelen van a Naspers a Payu és az Emag szolgáltatásaival, és többek között az Axel Springer a Bauer Verlag is jelentős médiatermékekkel bír, márpedig ha ki kell vonulniuk részlegesen, akkor könnyen felszabadulhat rengeteg készpénz, amit kérdés, hogy hol fognak befektetni legközelebb. Épp ezért nagyon résen kell lenni, és tovább kell folytatni azt a befektetési stratégiát, amit az elmúlt években csináltunk.
A lehetséges akvizíciókkal kapcsolatban arra, hogy nem csak apróhirdetési piaccal kapcsolatos terveik is vannak-e, Palocsay azt mondta, „semmire nem mondanám azt, hogy nem nézzük meg, de alapvetően annak van értelme, hogyha az apróhirdetési (classified) vonalon lévő szolgáltatásainkhoz kapcsolódó dolgokat figyeljük, hiszen ott lehetnek erős szinergiák.”
Nem kell nekik a Vatera
Az ügyvezető megemlítette, ennek kapcsán érdekes kérdés lesz, hogy vajon visszatér-e az eBay Magyarországra, és ha igen, sajátot oldalt indítanak-e, vagy esetleg megpróbálják megvenni a Vaterát. A Vatera úgy próbálta ellensúlyozni az elérésében bekövetkezett visszaesést, hogy a három legfontosabb árbevételi lábat jelenthető kategóriában visszahozta az ingyenes hirdetésfeladást. Ez azonban láthatóan nem segített a havi összelérés növelésében, az továbbra is jelentősen elmarad a miénktől” – tette hozzá Palocsay. Arra, hogy a Schibsted nem érdeklődik-e a Vatera felvásása kapcsán, azt mondta, egyáltalán nem.
Egyrészt más üzleti modellben hiszünk, másrészt ha azt nézem, hogy egy hasonló típusú szolgáltatásnak a bevezetése költségekben mit jelent, és feltehetőleg mennyibe kerülne megvenni a Vaterát, nagyon távol esik egymástól a kettő. Ha egyébként hinnénk a Vatera üzleti modelljében, akkor is a Jófogás elérésével sokkal egyszerűbb lenne egy olyan szolgáltatást beindítani, ami hasonló a Vateráéhoz, mint megvásárolni egy egyébként évek óta magára hagyott és leszállóágban lévő oldalt. Miért kellene nekünk egy olyan konkurens site, aminél azautós termékünk is közel 200 ezerrel több valós felhasználót ér el.
Élénkülő piaci verseny
A Google és a Facebook is nyomul ebben a szegmensben, és vannak hazai új szereplők is. Erről Palocsay azt mondta, folyamatosan nézik ezeket a szereplőket, főleg a Facebookot, hogy mit tesz a zárt csoportok tekintetében. „Amennyire a jelenlegi tesztjeink, felhasználókkal folytatott egyeztetéseink mutatják, a Facebook platform esetében nem ez az elsődleges. Ettől függetlenül egy ekkora piaci szereplőt nem lehet figyelmen kívül hagyni, tehát csak akkor tudjuk a piacunkat megvédeni, ha elég frissek, aktuálisak vagyunk és nem állunk le a szolgáltatásaink fejlesztésével. Ezért indítottunk a tavalyi évben a zárt csoportok szolgáltatást, és mivel a fiatalok nagyon fontos új felhasználókat jelentenek számunkra, ezért partnerségben állunk az ELTE-vel és a BME-vel, akik saját zárt csoportot kaptak a Jófogáson belül, hogy az egyetemi tanulók egymás közt tudjanak adni és venni egy olyan platformon, ami főként erre van kitalálva”. Az ügyvezető szerint a Facebook zárt csoportjaival szemben a Jófogás megoldása hatékonyabb, mivel a Facebook nem arra szakosodott, így például nincsenek meg azok a biztonsági funkciók, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a vásárlás pozitív módon végződjön. Idegentől vásárolni szerinte a Jófogáson biztonságosabb, de azt elismerte, hogy az ismerőstől való vásárlásra a Facebook lehet alkalmasabb. A Facebook mellett a Google-t is figyelik, mivel ők nemrégiben az álláskategóriában indultak el az Egyesült Államokban. A Google lépése Palocsay szerint is jelentősen megváltoztathatja az álláskeresési piacot, ugyanakkor mégsem idegeskednek miatta, mivel a Google inkább a fehérgalléros álláskeresőkre lő. Ezzel együtt az is igaz, hogy „ahová a Google beteszi a lábát, ott elég nehéz talpon maradni”. Palocsay a LinkedIntől sem tart, mivel ők is főleg a fehérgalléros hirdetőkre koncentrálnak, nem pedig azokra az álláskeresőkre, akikre a Jófogás. „Nekünk más a profilunk”.
Korábban írtunk más új piaci szereplők megjelenéséről is, ilyen a Spéder Zoltán-féle joautok.hu, amelyet a milliárdos üzletember az EU-pénzéből fejlesztetett le. Hasonló konstrukcióban működik a szintén Spéderhez köthető, ugyancsak EU-pénzeket is felhasználó állás.hu is.
Palocsay ezektől az oldalaktól sem tart igazán:
Az allas.hu elég jelentős médiaköltéssel indult, becsléseim szerint körülbelül 300 millió forintot költöttek el listaáron, de az uniós pénz körülbelül felét a Spéder-féle CEMP portfóliójában költötték el. Meglátjuk, hogy hosszabb távon mik a tervek és mennyire tiszavirág életű projekt ez. Az oldalt indító szakembergárdának vannak szép eredményei a múltból, de ezen a piacon inkább csapatban eredményes hosszútávfutókra, mint sem egyéniben villogó sprinterekre van szükség. Nem tudom, hogy mennyi pénzük maradt még a kapott támogatásból, de most elég sokat elköltöttek, miközben látszólag nem sikerült növelni az oldal legfontosabb elemét, a tartalmat adó hirdetésszámokat.
Ami pedig a Jóautókat illeti, „ők júniusban kezdtek el aktívabban marketingtevékenységet folytatni. Erős Totalcar hátszéllel is bírnak, ami persze nem meglepő, hiszen ugyanaz a Spéder Zoltán van mögötte, mint aki a Totalcar mögött is. Meg is jelentek cikkek az említett sajtóterméknél, hogy milyen fantasztikus oldalról van szó, de azért a lóláb eléggé kilóg, a felhasználóknak, más sajtótermékek cikkei és a Facebook hozzászólások alapján viszonylag hamar le is esett, hogy honnan fúj a szél és kik állnak a háttérben. Egyébként layoutjában hordoz érdekességeket, és a mögé rakott csapat létszámától elvárható minőségű oldal született. Ezt mint a minimumot vártuk el a Totalcartól és szívesen fogadjuk őket a versenyben, aztán a piac majd eldönti, ki lesz a jobb”.
Főleg az ingatlan.com-mal kemény a küzdelem
De akkor senkitől sem tartanak? Palocsay azt mondta, „tartani senkitől sem tartunk, de az egyes vertikumokban levő versenyhelyzeteket és a saját szerepünket azért a helyén kezeljük. Nyilván az ingatlan.com-mal folytatott küzdelmünk sokkal keményebb dió és ott hosszú csatára számítok, de ez a piac fejlődését is szolgálja. Versenytársunknak megvan a tapasztalata és erős százfős csapat áll mögötte. Ráadásul idén gyorsultak a termékfejlesztéseik is, meglátjuk mi lesz a következő dobásuk,. Ha ők is elkészülnek például egy mobil applikációval, akkor ott is elindul a harc a felhasználókért közöttünk. A két újonnan indult autós és állásos oldalnál még nagyon nehéz bármit mondani. Rajtuk kívül egyébként körülbelül 18 apróhirdetési oldalt is figyelünk, akik az egykori OLX-es összeolvadás után szerették volna megújítani az apróhirdetési üzletágat. Érdemes megnézni, hol állnak most: nem annyira könnyű érvényesülni a hazai piacon, mint azt sokan gondolják Senkit sem veszünk félvállról, mindenkit a súlycsoportjának megfelelően kezelünk. Ugyanakkor a legkevésbé az autós piacon kell aggódnunk, mert ez egy speciális kategória. Az teszi speciálissá, hogy a bizalmi faktor és a hatékonyság extrán sokat jelent, ráadásul erős érzelmi kötődések is megjelennek. Így bár belépni könnyű, a fennmaradáshoz több kell, mint egy újszerű dizájn.”