Nő a felhő ismertsége a magyar vállalati döntéshozók körében. Az összes megkérdezett 55 százaléka legalább közepes szintű ismeretekkel rendelkezik a felhő technológiáról, miközben ez az arány csak az IT-vezetők körében 86 százalék (minden 2. vezető már közepes ismeretről számol be, ez az arány 10-ből 9 IT vezetőknél) – állapította meg a Microsoft Magyarország és az és az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) közös kutatása. Biztató a felmérésnek az a megállapítása is, hogy a magyar vállalatvezetők kétharmada valós erőfeszítéseket tett az elmúlt egy évben a digitális átalakulás érdekében.
Ismeret és tényleges használat
A kutatás rávilágított arra is, hogy még nagyon nagy az olló az ismertség és a valódi használat között, tehát jóval kevesebben veszik igénybe a felhőszolgáltatásokat, mint ahányan ismerik azokat. A megkérdezett cégvezetők a felhő kapcsán leginkább a jogszabályoknak való megfelelést és az üzleti folyamatokkal kapcsolatos költségeket említették, mint legnagyobb kihívást. „Fontos, hogy a törvényi megfelelőség nem csak az ügyfelek, hanem a szolgáltatók oldaláról is komoly feladat. Tehát mindkét fél ugyanazzal a kihívással szembesül, így ennek megoldása lehet közös cél is a nagyvállalatoknak és a szolgáltatóknak” – hívta fel a figyelmet Hegedűs Csapó Veronika, az IVSZ Adatközpont- és Felhő munkacsoport vezetője. Ami pedig a vállalatvezetők felhővel kapcsolatos elvárásait illeti, a kutatás alapján a három legfontosabb ezek közül az adatok nagyobb biztonsága, a jogi megfelelés, és – nem meglepő módon – a kiszámítható, tervezhető és használattal arányos költség: ezeket a szempontokat a megkérdezett menedzserek több mint négyötöde kivétel nélkül megemlítette.
„Az adatokból adódik a következtetés: egyre több cégvezető – legyen bármilyen területen –ismeri fel, hogy a digitalizáció többé nem csupán az informatikai területtel kapcsolatba hozható cégek sajátja, hanem a korábban analógnak hitt vállalatok és szervezetek jellemzője is. Az arányszámokból viszont az is látszik, hogy a felhő alapú szolgáltatásoknál még az igazi boom előtt vagyunk, hiszen a vállalatok jelentős része még a lehetőségek feltérképezésének fázisában jár” – hangsúlyozta Bábel Gabriella, a Microsoft Magyarország Nagyvállalati Üzletág vezetője.