Belföld

A posta már nem is tagadja, hogy vannak gondok

Elismeri a posta, hogy az év végi nagy forgalom miatt vannak gondok, de úgy kommunikál, mintha képesek lennének minden hibát orvosolni. A gyakorlat mást mutat. A csomagkésedelmek november végén kezdődtek, és azóta egyre rosszabb a helyzet. Péntek hajnalban még mindig a felvevő postán voltak a hétfőn feladott küldemények.

Olvasónk és három ismerőse (fővárosiak) rendszeres csomagfeladók, az MPL Futárszolgálat szerződött ügyfelei, van köztük, aki díjhiteles, és olyan is, aki az MPL-Vaterafutárt használja. Gyakorlatilag webshopos értékesítő mindegyikük, akiknek a karácsonyi időszak kifejezetten fontos.

November vége óta késnek az elvileg másnapi csomagok

Mindnyájan ugyanazt tapasztalták: a csomagkésedelmek nagyjából november utolsó előtti hetében kezdődtek. Eleinte nem tulajdonítottak neki nagy jelentőséget, de idővel egyre több lett a „beragadt” csomagjuk, amikről semmi információjuk nem volt. Ahogy tapasztalták, Budapesten belül sokkal lassabban értek célba a csomagok (két szomszédos kerület közötti szállításnál volt, hogy egy hét is eltelt), mint vidékre.

November 21. előtt még 10-ből 9 csomag másnapra célba ért. Múlt hét végére azonban jellemzővé vált, hogy a kézbesítési idő az átlagosan 1 munkanap helyett 2 munkanap lett (az 1-2-3 nap kb. azonos arányban volt jellemző).

Felér egy beismeréssel

Olvasónkat azonban nem is ez háborította fel igazán, hanem az, ahogyan a posta kezelte az ügyet: amikor látták, hogy gondok lesznek, egyszerűen egyik napról a másikra megszüntették az automatikus értesítőt. Ez korábban a kozponti.ertesites@posta.hu email címről ment ki a címzettnek a feladás után néhány órával, az alábbi tartalommal:

Kedves XY! Értesítjük, hogy ABC123456 azonosítóval csomagküldeményt adtak fel Önnek!
Feladás dátuma: 2016.07.13.
Tervezett kézbesítés dátuma: 2016.07.14., Csütörtök
Csomagját nyomon követheti a posta.hu/nyomkovetes oldalon.

Az értesítés megszüntetése miatt a webáruházasok napokig azt hitték, hogy a csomagok tömegével “vesztek el”. A posta ügyfélszolgálatát nem lehetett elérni (az üzletit sem) – olvasónknak többórás hangfelvételei vannak, ahogy szól a zene, de nem veszi fel senki. A posta is tisztában lehet ezzel, nem véletlen az oldalukra kitett piros betűs figyelmeztetés.

posta-ugyfelszolgalatKomoly károkat okoz a webáruházaknak

Az ügyfelek meg közben hívogatták a webáruházakat, miért nem küldik a megrendelt csomagokat. Mindez jelentős károkat okoz olvasónknak, és a többi webáruháznak is. Mint írta, manapság, ha egy ügyfél nincs tájékoztatva a csomagjáról, simán visszalép, nem veszi át, stb. Akár már harmadnap megrendeli mástól. Így nekik a késedelmes kézbesítés vagy a visszajövő csomag anyagi- és presztízsveszteség. Hogy mentsék, ami menthető, ők maguk küldenek értesítést az ügyfeleknek a posta helyett, ragszámmal együtt, hogy lássák, a webáruház teljesítette a rendelést.

Olvasónk további számos olyan visszásságra, hiányosságra, működési anomáliára, fejlesztési hiányosságra világított rá tapasztalatai alapján, amelyek nem is feltétlenül a karácsony előtt forgalomhoz köthetőek. És ha azt nézzük, hogy a posta nyereséges cég, sőt, növelni tudta a nyereségét, akkor nem is nagyon érthetőek.

A Magyar Postának is elküldte panaszait, amikre kapott ugyan választ, de nemigazán érdemit.

Így mi is a postához fordultunk. A következőket kérdeztük olvasónk levelei alapján:

  • Igaz-e, hogy a feladott 1 napos csomagok a felvevő postákon vesztegelnek napokig? Átlag hány napig? (Olvasónk szerint a nyomkövetőn csak az látszik 2-3 napig, hogy fel lett adva a csomag, de az nem, hogy kikerült volna a felvevő postáról.)
  • Átlagosan mennyi idő alatt tudják most kivinni az 1 napos csomagokat?
  • Valóban 4 nap kell ahhoz, hogy Budapesten belül megérkezzen egy postán maradó csomag?
  • Ha valaki karácsonyi csomagot szeretne küldeni, hány nappal előtte adja fel, hogy garantáltan megérkezzen, és ez milyen szolgáltatás kifizetése mellett megoldható?
  • Igaz-e, hogy a legnagyobb csomagforgalmat bonyolító postákon Bp. 62-es és 72-es) évek óta rossz a vonalkód-olvasó? Ha igen, miért nem javítják meg?
  • Igaz-e, hogy az ügyfél által online felvitt, kinyomtatott címirat gyakran hibát jelez a postán? Ilyenkor kézzel újra fel kell-e vinni? Mi az oka? Lesz-e megoldás erre a problémára?
  • Tényleg hibásan szerepelnek a PostaPontok irányítószámai a rendszerben?
  • Tényleg nem jegyzi meg a posta szoftvere a (gyakori) csomagfeladó adatait, és azt minden alkalommal újra fel kell vinni?
  • Valóban megszüntették két hete az emailes és sms-értesítést a csomagok címzettjei számára? Miért?
  • Miért nem kommunikálják, hogy kapacitáshiány miatt késedelmes lehet a kézbesítés?

Kihívást jelent az év vége

Az internetes kereskedelem térhódításával, ügyfeleink vásárlási szokásainak változásával a belföldi csomag, futár és expressz (CEP) piacon dinamikus növekedés tapasztalható

– írták válaszukban. Ez a trend nemcsak a Magyar Posta, hanem a piac minden szereplője számára folyamatos kihívást jelent, különösen az év végére jellemző szezonális forgalomfelfutás időszakában – tették hozzá.

A Magyar Posta minden évben kiemelt figyelmet fordít erre az időszakra, amely az év egyéb hónapjaihoz viszonyítva fokozott terhelést jelent a teljes hálózat számára. A karácsonyi időszakban a napi küldeményvolumen rendszeresen megduplázódik. Havi összesítésben például 2016 novemberében 30 százalékkal több csomagot kezelt a Magyar Posta, mint tavaly novemberben.

Előfordulhatnak torlódások

A Magyar Posta azonban azt is kijelentette válaszában, hogy felkészült a megnövekedett küldeményforgalomra. Viszont emellett elismerte, lehetnek olyan napok és területi egységek, amikor a feldolgozásban és kézbesítésben előfordulhatnak torlódások.

És hangsúlyozták, mindent megtesznek annak érdekében, hogy ezeket gyorsan, hatékonyan kezeljék.

Ennek érdekében december 17-én szombaton is kézbesítik a csomagokat, ahol ez szükséges. Továbbá a Magyar Posta december 24-én is kézbesíti a csomagokat a szombati kézbesítésre kijelölt településeken. (A települések listája elérhető a posta.hu weboldalon). A karácsonyi időszakban az egyre népszerűbb csomagátvételi pontokra és csomagautomatákra a posta szombati napokon is kiszállítja a csomagokat, lehetővé téve azok akár hétvégi átvételét is.

1-3 munkanap kell belföldön

A karácsonyi forgalomban az interneten távol-keleti, illetve tengeren túlról megrendelt áruk átfutási ideje jellemzően 30-40 nap (maximum 60 nap), az Európai Unióból jellemzően 5-7 munkanap, míg a magyar webáruházból megrendelt – raktárról kiszállítható – áru 1-3 munkanap alatt jut el a megrendelőhöz

– írták.

Annak érdekében, hogy időben megérkezzen az ajándék, érdemes minél előbb elindítani a megrendeléseket – fűzték hozzá.

A fokozott terhelés miatt előfordulhatnak hibák

A küldemény nyomkövetés, ügyfélértesítés és címiratkitöltéssel kapcsolatos felvetései kapcsán tájékoztattak, hogy a Magyar Posta küldeménykövető, ügyfélértesítő és címiratkitöltő rendszere működik, de a fokozott terhelés miatt előfordulhatnak hibák. Az ügyfél által otthon kitöltött és beküldött címiratok előhívhatóak a központi adatbázisból. Előfordulhat továbbá szerintük, hogy az ügyfél valamely paramétert hibásan adja meg, így azt a felvétel során javítani kell.

A posta.hu oldalon elérhető címiratkitöltő program alapvetően eseti feladású, magán ügyfelek részére készült, de itt is biztosított az a funkció, hogy az első küldeményhez rögzített adatokat (feladói vagy akár címzetti adatok) egy gombnyomással örököltetni lehessen a következőként berögzített küldeményekre is – szögezték le.

És hozzátették: a gyakori feladók, szerződéses ügyfelek részére asztali címiratkitöltő programot biztosítanak, amely sokkal több funkcióval és lehetőséggel rendelkezik.

A vonalkód-leolvasók működnek!

A Budapest 62-es és 72-es postán lévő vonalkódolvasók kapcsán arról tájékoztattak, hogy azok mindkét helyen működnek. (Olvasónk ennek ellenkezőjéről számolt be.) Az eszközök cseréje esetleges műszaki probléma esetén, a rendelkezésre álló cserekészlettől függően, a lehető leghamarabb megtörténik – tették hozzá.

Azaz a posta bár elismeri, hogy jelentős terhelés nekik a megnövekedett forgalom, de állítják, minden problémát képesek gyorsan és hatékonyan kezelni.

Kérdéseink, amelyekre egyáltalán nem reagáltak:

  • Igaz-e, hogy a feladott 1 napos csomagok a felvevő postákon vesztegelnek napokig? Átlag hány napig? (Olvasónk szerint a nyomonkövetőn csak az látszik 2-3 napig, hogy fel lett adva a csomag, de az nem, hogy kikerült volna a felvevő postáról.)
  • Valóban 4 nap kell ahhoz, hogy Budapesten belül megérkezzen egy postán maradó csomag?
  • Tényleg hibásan szerepelnek a PostaPontok irányítószámai a rendszerben?
  • Valóban megszüntették két hete az emailes és sms-értesítést a csomagok címzettjei számára? Miért?
  • Miért nem kommunikálják, hogy kapacitáshiány miatt késedelmes lehet a kézbesítés?
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Van még lejjebb is

Olvasónktól péntek hajnalban is kaptunk levelet, ezt írta:

Módosítom a múltkori levelemet, kedd óta már 100 százalékban NEM érkeznek meg a csomagok másnapra. A hétfőn feladott csomagok között vannak már olyanok is, amelyek ma, vagyis pénteken még mindig csak a felvétel tényét mutatják. Most azt csináljuk, hogy a már kiküldött-elveszett csomagra párhuzamosan ráküldünk egy újabb csomagot, így az ügyfél jó esetben kettőt kap, de csak egyet kell átvennie, a visszajövőkért pedig behajtjuk majd a kártérítést…

Más webáruházak ennél tovább is mentek. Mint az Index írta, volt, aki szerződést is bontott a postával, mint pl. az Újkönyvek.hu, de vannak elszámolási viták is a sorozatos késedelmek miatt.

Kis plusz az év végi nagy hajrára

De nemcsak a webáruházak zúgolódnak, hanem mint arról korábban írtunk, egyre fokozódik az elégedetlenség a postai dolgozók körében. A postásoknak állítólag napi 2-3 órát kell rátenniük a műszakokra, amiben közrejátszik, hogy ők szállítják ki a nyugdíjasoknak (és rajtuk kívül is sokaknak) járó Erzsébet-utalványokat is, igaz, plusz pénz jár minden kézbesített darabért.

Nem valószínű, hogy a problémákat megoldja, vagy az elégedetlen, alulfizetett alkalmazottak terhelését csökkenti, de a véghajrában, csütörtökön kiderült, a dolgozóknak év végi juttatást biztosít az állami cég. Mint a 24.hu megtudta, a szakszervezettel egyeztetve fejenként 65 ezer forint értékű céges utalványt (Posta Paletta Utalvány) adnak, még decemberben.

Aminek persze örülnek, de a Facebookon többen is jelezték, inkább készpénzben szeretnének többet kapni (=fizetésben), valahogy úgy, mint pl. az audisok. 2012 és 2016 között egyébként 21,3 százalékkal növelték a postán az 500 ezer forint alatt keresők alapbérét (e fölött nemigen volt emelés). Idén áprilisban az volt a téma, hogy a vezetők bérét közelíteni kellene a piaci szinthez.

A Bérbarométer adatai szerint a kemény munkát végző postások átlagban bruttó 150 ezer forint körül keresnek (igaz, ezt még kiegészíthetik pl. a túlóradíjak). Miközben a magyar átlagkereset a KSH legutóbbi adatai szerint 257 900 forint volt. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik