A Whitereport mediabrowser most publikált tényadatai szerint 2015-ben a legnagyobb 100 médiavállalat éves nettó (áfa nélküli) árbevétele (terjesztési, reklám és egyéb bevételének összege) összesen közel 256 milliárd forint volt. Mindez mindössze alig 1 százalékos növekedés (WR-index 101) 2014-hez képest, amikor ugyanez a kör még 252 milliárd forint árbevételt ért el. A Whitereport összeállítói egyenesen úgy fogalmaztak, hogy ez lényegében stagnálás. Beszédes szám az is, hogy a 2015-ös növekmény 3 milliárd forint (+áfa) volt, ami jelentősen kisebb mértékű növekedés ahhoz a 9 milliárdhoz képest, amivel 2013 és 2014 között nőtt az iparág összbevétele.
Az adatok alapján egyébként a néhány nagy (jellemzően nem piaci/szakmai tulajdonosi hátterű) médiavállalat nagy árbevétel-csökkenését sok (56) médiavállalat kismértékű növekedését enyhén kompenzálta.
Kis ország, kis piac: 275 millió forint bevétellel már a TOP100-ba lehet kerülni
Érdekesség, hogy 2015-ben a legnagyobb 100 médiavállalat közé kerüléshez legalább 275 millió forint éves nettó árbevételt kellett elérni. (Ugyanez a szám 2014-ben még csak 271 millió forint volt.) A TOP100 alsó határát az újonnan induló médiavállalatok közül kettőnek – a Lokált kiadó, Habony Árpádhoz kötődő Modern Media Group Zrt.-nek és a Riport Médiának – sikerült jelentős mértékben egyből átlépnie.
A legnagyobb médiavállalat, az M-RTL Zrt. összárbevétele egyébként a TOP100 alsó határának 100-szorosa, 27 milliárd Ft volt.
Az online-osok nem a lista élén vannak
A TOP100-as listán egyébként 55 sajtó&online médiavállalat, 16 televízió, 11 outdoor cég, 9 online médiavállalat, 5 rádió- és 4 mozicég található meg. A TOP10 médiavállalatot televíziótársaságok, lapkiadók és egy mozivállalat alkotja. A legnagyobb online médiaszolgáltatók csupán a 15. pozíciótól kapnak helyet, 5 milliárd forintos nagyságrend alatti árbevétellel maximum a középmezőnyben találhatók, sőt többségükben a mikrovállalatok között.
200 új médiatermék egy év alatt
2015-ben a Whitereport mediabrowser kimutatása szerint egyébként több mint 200 új magyar nyelvű tartalomszolgáltatás indult (lapok, site-ok, tévék, rádiók). Ezek között 126 új printlap (például 99 plusz egy vicc extra, Bors Extra, Business Next, Lokál, Áfa módszertani szemle, Fitt Veszprém stb.), 98 új online tartalom (például Ripost, Faktor, Tenyek, Wmn, Mukorommagazin stb.), 14 új magyar nyelvű televíziócsatorna (az M4 Sporttól helyi tévékig ) és 4 új rádiós szolgáltatás is megszólalt az éterben.
A 100-ból 29 médiacég veszteséget produkált
További érdekesség, hogy az árbevétel alapon elkészített TOP100 listán 29 médiavállalat 2015-ben veszteséges (üzemi eredmény alapján), ami a válság utáni számhoz képest jó adat, de a 2014-esnél rosszabb. A kismértékű összárbevétel-növekedést mellett csökkenő üzemieredmény-totált ért el a TOP100 médiavállalat: 2015-ben 3 milliárd forinttal volt kevesebb a száz legnagyobb médiavállalat üzemieredmény-totálja mint 2014-ben.
A Whitereport-jelentés összeállítói 28 médiavállalat esetében találtak elérhető publikus reklámadó-adatokat. Ezek a cégek összesen 2 milliárd forintot fizettek be ilyen adónemre a központi költségvetésbe.
Simicska cégei nagyon megrogytak, amióta az üzletember összeveszett a miniszterelnökkel
A Whitereportból az is kiderül, hogy a legnagyobb árbevétel-csökkentést elszenvedő 10 médiacég összesen 11 milliárd forintot esett egy év alatt. Jelentős részük nem piaci/szakmai tulajdonosi hátterű: szép számban találhatók közöttük Simicska Lajoshoz fűződő cégek, teljesítménycsökkenésük oka vélhetően az emlékezetes G-nappal függ össze, amikor is az előző Orbán-kormány alatt még közpénzmilliárdokat elnyerő üzletember kapcsolata megromlott a miniszterelnökkel, és ami után hirtelen rengeteg megbízást vesztettek el a cégei.
A TOP10 legnagyobb arányú árbevétel-csökkenést elszenvedő médiavállalat
Médiavállalat |
Éves nettó árbevétel, 1000 Ft-ban. Forrás: Whitereport mediabrowser gyűjtése |
||
2014 |
2015 |
Csökkenés, % |
|
Publimont Hirdetésszervező Kft. |
8 280 570 |
4 081 079 |
-51% |
Media Service Zawada Kiadó és Szolgáltató Kft. |
993 360 |
497 511 |
-50% |
HírTV Műsorszolgáltató és Hirdetésszervező Zrt. |
7 089 832 |
4 035 073 |
-43% |
EURO-AWK Budapest Reklámszervező Kft. |
839 088 |
482 620 |
-42% |
Lánchíd Rádió Műsorszolgáltató Kft. |
477 074 |
282 157 |
-41% |
MTG Metro Gratis Kft. |
3 079 806 |
1 874 594 |
-39% |
Euro Publicity Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. |
558 174 |
370 636 |
-34% |
Mahír Cityposter Kft. |
1 139 120 |
759 174 |
-33% |
Hungaroplakát Reklám Kft. |
1 503 432 |
1 047 904 |
-30% |
Nemzet Lap- és Könyvkiadó Kft. |
3 137 211 |
2 225 301 |
-29% |
(Az MTG Metro Gratis Kft. által kiadott Metropol ingyenes napilap kiadása idén júniusban meg is szűnt.)
Nagyot nőtt a Fidelio, a Mediaworks és a Blikk
A TOP10 legnagyobb arányú növekedést felmutató médiavállalat összesen 10 milliárd forintos árbevétel-növekedést mutatott 2015-ben az előző évhez képest, közülük elsősorban két cég jelentette forintértékben a növekedés 70 százalékát (emögött azonban átszervezések is állnak). A maradék 46 bővülő árbevételű médiavállalat közt jelentősen megoszlik a növekedés, ezek mögött organikus növekedés, átszervezések, felvásárlás is meghúzódhat, egyedi hatásokkal.
A TOP10 legnagyobb arányú árbevétel-növekedést elérő médiavállalat
Médiavállalat |
Éves nettó árbevétel, 1000 Ft-ban. Forrás: Whitereport mediabrowser gyűjtése |
||
2014 |
2015 |
Növekedés, % |
|
Fidelio Media Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. |
194 190 |
414 263 |
+113% |
Mediaworks Magazines Kiadó Kft. (Julius Magazines Kft.) |
446 110 |
855 079 |
+92% |
Blikk Kft. |
3 759 405 |
5 647 119 |
+50% |
Magyar Hírlap Kiadói Kft. |
417 873 |
620 755 |
+49% |
POS Services Kft. |
1 237 535 |
1 722 713 |
+39% |
GYőr+Média Zrt. |
215 537 |
290 134 |
+35% |
Discovery Hungary Média Szolgáltató Kft. |
337 943 |
454 214 |
+34% |
Digital Media and Communications Zrt. |
2 128 129 |
2 809 483 |
+32% |
Zova ’01 Szolgáltató Kft. |
220 961 |
281 372 |
+27% |
Magyar RTL Televízió Zrt. |
21 591 614 |
27 346 437 |
+27% |