Belföld

HR outsourcing – homályos terület?

Bár minden szakmai fórumon beszélnek a HR outsourcingról, kevés az elcsíphető konkrétum. A bizalmas információkat is kiszervező cégek teljes titoktartást várnak el a szolgáltatótól.

A bérszámfejtés kiszervezésén már sok vállalat túl van, most az egyéb adminisztrációs és stratégiai területek következnek. A HR outsourcinggal fogalalkozó cégek megbízói jellemzően azok a multinacionális vállalatok, amelyek nem nagyok, vagyis nincs hatalmas emberi erőforrás osztályuk, illetve azok a magyar cégek, amelyek hirtelen nőttek meg.



HR outsourcing – homályos terület? 1

Mit is lehet kiszervezni?

Könnyebb elképzelni, hogy egy vállalat kiszervezze IT részlegét, mint azt, hogy az emberi erőforrás gazdálkodás feladatait egy külső céggel végeztesse el. A bérszámfejtést és bizonyos adminisztrációs feladatokat ugyan bárki elvégezhet, de a HR egyéb szakterületeinek – mint például a teljesítményértékelés vagy a képzés-fejlesztés – középpontjában az ember áll, ezek feltételezik a szoros és személyes kapcsolatot.

„A HR egyik legfontosabb funkciója a cégen belüli kommunikáció gondozása, felülről lefelé és lentről felfelé egyaránt, ezt a feladatot nagyon nehéz ellátni külső pozícióból – mondta el a FigyelőNetnek Karl Anikó, a HR outsourcingot végző HumanTech Hungary Kft. HR tanácsadója. – Könnyebb azonban a kiszervezés olyan cégeknél, ahol a számítógépet és az intranetet minden alkalmazott használja.“ Ezekben az esetekben gyorsabban elfogadják a munkavállalók, hogy az emberi erőforrás feladatokat ellátó szolgáltató fizikailag nincs jelen a munkahelyen. Elég, ha a két fél: tanácsadó és megbízó kölcsönösen megismeri a másikat egy aktívabb hónap után, és kialakítják azt a gyakorlatot, mely a napi kapcsolattartáshoz szükséges.

Ezután a HumanTech Hungary például úgynevezett fogadónapokat tart, amelyeken az ügyfelekkel személyesen találkoznak. Ezek a feladatok intenzitásától függően lehetnek sűrűbbek vagy ritkábbak, de a megadott napokon kívül is állandóan elérhetőek, ha a megbízójuknak valamilyen kérdése lenne hozzájuk. A lényeg, hogy a kiszervezett HR is a hatékony kommunikáció részese, illetve katalizátora maradjon.

A kiszervezés hármasszabálya

 

Egy vállalatnak akkor érdemes kiszerveznie egy tevékenységét, ha
1. a külső szolgáltató által elvégzett tevékenység igénybevétele olcsóbb a cég számára annál, mint ha ezt belső erőforrásból végezné el
2. a kiszervezett tevékenység nem tartozik a cég alapvető képességei közé
3. a cég működése lehetővé teszi, hogy minden, az emberi erőforrás menedzsmenttel kapcsolatos információt a tanácsadó rendelkezésére bocsásson 

A cégek olcsóbban szeretik



A cégeket a kiszervezés hasznáról a költséghatékonyság győzi meg. „Az ilyen megbízásokat csak számokkal alátámasztva lehet megnyerni“ – mondta Karl Anikó. Legfőképpen azért, mert általában azok a cégek választják a HR kiszervezését, ahol még nem volt a területért felelős alkalmazott. Karl Anikó szerint egy profi HR-es alkalmazása többe kerül, mint egy havi átalánydíjas szerződésen alapuló outsourcing teljes költsége, amivel a cég nemcsak egy HR-est kap, hanem adott esetben teljes csapatot; továbbá információs adatbázist és hirdetési felületeket.

A megbízók számára szintén fontos a kiadott információk kezelése. Az outsourcing cég csak úgy maradhat életben a piacon, ha nem él vissza a kapott információkkal. A vállalat adatai, a munkaszerződések, az előléptetések, a formanyomtatványok – ezek a kiszervezés során mind ismertté válnak az outsourcingot végzők számára.

Ennek fényében nem csoda, hogy nehéz konkrétumokról beszélni a szakmai fórumokon. Karl Anikó a HR outsourcing során megszerezhető tudást a döntőbírói szolgálat közvetítői által megszerezhető tudáshoz hasonlította. „A kollektív viták lebonyolításáról és a megoldásairól a közvetítők tudnak a legtöbbet, mégsem beszélhetnek róla – hangsúlyozta a HumanTech Hungary tanácsadója. – Mi sem tehetjük ezt meg, hiszen nem mondhatjuk el, milyen problémákkal szembesültek ügyfeleink, és hogyan sikerült ezeket közösen megoldanunk.“


HR outsourcing – homályos terület? 2

Folyamatos együttműködés


Mivel a HR outsourcingot igénybe vevő cégeknél nincs még az emberi erőforrás gazdálkodásért felelős személy vagy osztály, az ilyen megbízások általában audittal kezdődnek. Ennek során felmérik, milyen HR tevékenységek működnek a cégnél, azok mennyire sikeresek, milyenek a munkaszerződések, megvannak-e a munkaköri leírások. „A cégek általában a jogi kockázatokat szeretnék csökkenteni, illetve szeretnék átadni egy külső cégnek az adminisztrációs terheket“– számolt be tapasztalatairól Karl Anikó.

Az audit során kiderített problémák megoldására a HR outsourcingot végző cég munkatársai megoldásokat kínálnak. Végül a cég eldönti, hogy milyen szolgáltatásokat szeretne igénybe venni. A folyamatos jogi tanácsadáson kívül gyakori a teljesítményértékelési rendszer kidolgozás és működtetése, dolgozói elégedettség vizsgálat végzése, de azonos projektekről sosem lehet beszélni, hiszen mindent az adott megbízóhoz igazítanak.

Végül folyamatos partneri viszony alakul ki a két cég között. Általában egy évre kötnek szerződést, amelyet a megbízó tetszés szerint meghosszabbíthat. A jól működő kapcsolat alapja az őszinteség. „Mi nem árulunk zsákbamacskát – szögezte le Karl Anikó. – Mindig elmondjuk a cégeknek, hogy az adott projekt milyen feladatokat jelent számukra, kitől mennyi időt és energiát fog igénybe venni a cég oldaláról.”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik