Nagyvilág

Germanwings-tragédia: szigorúbban szűrnék a mentálisan beteg pilótákat

Germanwings-katasztrofa(e4c45b61-266c-478b-8c22-7ed6eefbd108)(960x640).jpg (lezuhant repülő, )
Germanwings-katasztrofa(e4c45b61-266c-478b-8c22-7ed6eefbd108)(960x640).jpg (lezuhant repülő, )
"Egyértelműbb szabályokat kell megkövetelni, hogy tudni lehessen, mikor szükséges az orvosi titoktartást megtörni."

Nyilvánosságra hozták a Germanwings légitársaság Barcelona-Düsseldorf járatának tavalyi katasztrófájáról készített vizsgálati jelentést. Az megerősítette, hogy a másodpilóta, a súlyos lelki problémákkal küzdő Andreas Lubitz szándékosan vezette a gépet a hegynek. Az Airbus A320-as fedélzetén 150 emberrel 2015. március 24-én csapódott egy hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban.

A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) két biztonsági ajánlást fogalmazott meg a pilóták repülési képességégének szűrésére, elsősorban a pszichológiai és pszichiátriai problémák tekintetében. A szakértők szerint olyan intézkedések kellenek, amelyekkel érzékelhető, amikor egy pilóta azért nem akar problémáival orvoshoz fordulni, mert attól tart, hogy elveszti pilótaengedélyét.

Egyértelműbb szabályokat kell megkövetelni, hogy tudni lehessen, mikor szükséges az orvosi titoktartást megtörni.

Arnaud Desjardins, a vizsgálattal megbízott szakértő emlékeztetett rá, hogy több magánorvos is tudott róla, hogy a másodpilóta beteg, de ez az információ nem jutott el sem a légügyi hatóságokhoz, sem a Germainwingshez, amely alkalmazta. A 28 éves másodpilóta már néhány hónapja depressziós volt, több orvosnál is járt, de nem tiltották el egyértelműen a repülőgép vezetésétől, pedig egy pszichiáter a katasztrófa előtt azt ajánlotta neki, pszichiátriai kórházban kezeltesse magát.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tavalyi októberi akciótervében fenntartotta egyebek mellett azt az ajánlást, amely szerint a személyzet legalább két tagjának kell a pilótafülkében lennie, a pilótáknak mély pszichológiai vizsgálaton kell átesnie a képzés részeként, vagy a pályakezdés előtt, a légitársaságnak pedig ellenőriznie kell, hogy a vizsgálat lezajlott.

Az ajánlások érvénybe léptetése 2016-ban folyamatosan történik a légitársaságoknál, de nem mindegyik élvez egyhangú támogatást. A német pilóták szakszervezete például úgy véli, hogy a biztonság tekintetében nagyobb kockázattal, mint nyereséggel jár, hogy a személyzet legalább két tagja a pilótafülkében tartózkodik.

A francia jelentés szerint a Germanwings járatának másodpilótája kihasználta, hogy a másik pilóta kiment a fülkéből, magára zárta a kabint és félórával a felszállás után megkezdte a leszállást, majd nekivezette a gépet a hegyoldalnak. A BEA tavaly májusban ismertetett előzetes jelentése is arról szólt, hogy Lubitz szándékosan idézte elő a katasztrófát. Cselekvőképes volt és valamennyi tevékenysége arra irányult, hogy lezuhanjon a gép. Az Airbus A320-as repülőgép fekete dobozából kinyert adatok alapján megállapították, hogy a másodpilóta egyedül tartózkodott a pilótafülkében és megtagadta az ajtó kinyitását a személyzet tagjainak többszöri kérésére ellenére.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik