Üzleti tippek

Így felhősítenek a magyar cégek

Magyarországon még mindig a saját eszközök adatközpontokba telepítésére mutatkozik a legnagyobb igény, de a felhőszolgáltatások népszerűsége is mérsékelten nő.

Miközben az adatközponti szolgáltatásokra fordított költések enyhe emelkedése látható, a vállalati igények az alsóbb szintű, tehát úgynevezett kolokációs és hosztingszolgáltatásoktól egyértelműen felfelé csúsznak el a hazai ICT-piacon – olvasható a Computerworld nemrégiben megjelent összeállításában.

A legnagyobb kereslet továbbra is a saját eszközök adatközpontokban való elhelyezésére mutatkozik. Ennek egyik oka a gazdaság erőteljes felgyorsulásában keresendő. Ilyen körülmények között ugyanis jellemzően nincs idő saját adatközpontot létesíteni. Egyre több vállalat – köztük bank – bírálta felül korábbi álláspontját, és választotta a saját adatközpont építése helyett a szolgáltatói modellt – összegezte az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ).

Kolokációtól a felhőig

A cégek tehát jellemzően a kolokációs vagy hosztingszolgáltatással indítanak, majd fokozatosan haladnak felfelé egészen a felhőig. Nem véletlen, hogy a meghatározó adatközponti szolgáltatók mindegyike kínál már webshopból lehívható felhőszolgáltatásokat is, amelyekre azonban – egyelőre legalábbis – mérsékelt a kereslet.

„Noha sokat beszélünk a felhőről, korántsem biztos, hogy mindenki fejében tiszta a kép. Fontos például a virtualizáció és a felhő közti különbségek meghatározása. Felhőszolgáltatás igénybevételekor az ügyfelek saját magukat szolgálják ki egy webes felületen keresztül, és sztenderd, a felhőrendszer által automatikusan generált szolgáltatásokat hívhatnak le. Nincs emberi beavatkozás, a teljes folyamatot szoftverek vezérlik. A felhőt közvetlenül megelőző technológiánál, azaz a virtualizációnál mindez nem így történik, ott elengedhetetlen az emberi közreműködés. Természetesen bőven van még példa a virtualizált megoldásokra, de a felhő terjedése egyértelmű” – összegezte Deliága Ákos, az IVSZ adatközpont és felhő munkacsoportjának vezetője.

Beruházások az ICT-piacon

A hazai adatközponti piac meghatározó szereplőinek többsége bővítést tervez, így az Invitel is. Meghatározó piaci szereplők között az IVSZ azokat a szolgáltatókat említi, amelyek saját – szervertermeket és egyéb fizikai infrastruktúrát tartalmazó – létesítménnyel rendelkeznek.

Az Invitel jelenleg közel 3000 négyzetméter adatközponti kapacitással rendelkezik saját létesítményeiben, kiemelten négy fő adatközpontban. Tapasztalataik szerint jelenleg a szerverhosztingra van a legnagyobb, növekvő kereslet. Az utóbbi időben a vártnál több informatikai, energetika vállalattal, valamint pénzintézettel állapodott meg a társaság az adatközponti szolgáltatásokról, így lassan telítődik a budapesti, jelenleg több száz ügyfelet kiszolgáló négy létesítményük.

A tervek szerint 2016 folyamán több száz négyzetméterrel bővítik az Invitel Kozma utcai DataCenterének kapacitását. Az infokommunikációs szolgáltató számos hazai nagyvállalat mellett közepes és kisvállalkozásoknak is nyújt adatközponti szolgáltatást.

Infokommunikáció röviden

 

Kolokáció: ICT-berendezések egy közös területen történő, négyzetméter- vagy áramfogyasztás-alapú elhelyezése. A szolgáltató az áramellátást, a környezeti feltételeket (hűtés), a fizikai biztonságot, a tűzvédelmet és az oltást biztosítja.

 

Hoszting: a területalapú elhelyezésen felül az informatikai rendszerek üzemeltetéséhez szükséges infrastruktúrát biztosító szolgáltatás (telekommunikációs kapcsolatok, hálózat, felügyelet).

Forrás: iparági egységes fogalomtár, IVSZ

Ajánlott videó

Olvasói sztorik