Április 1-jétől tilos lesz rakományként utasszállító repülőgépeken lítium-ion akkumulátorokat szállítani – döntött helyi idő szerint hétfőn a kanadai Montrealban székelő Nemzetközi Polgári Légiközlekedési Szervezet (ICAO).
Az indoklás szerint a lítium-ion akkumulátorok azért veszélyesek, mert akár olyan tüzet is képesek okozni, amely elpusztíthatja a repülőgépet. Az ICAO döntései nem kötelező érvényűek, de a szervezet által hozott döntéseket a világ legtöbb országa végrehajtja.
Lítium-ion akkumulátort számos elektronikai termék tartalmaz, mobiltelefonoktól kezdve hordozható számítógépeken át egészen a hibrid meghajtású autókig. Csak 2014-ben 5,4 milliárd lítium-ion cellát gyártottak világszerte. Többségüket teherhajókon szállítják, de eddig mintegy 30 százalékukat repülővel juttatták el rendeltetési helyükre. Az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hatóság (FAA) adatai szerint azok az amerikai légitársaságok, melyek vállalták ilyen akkumulátorok szállítását, évente 26 millió utast szállítanak.
Az akkumulátorgyártók érdekképviseleti szervezet úgy nyilatkozott, hogy igyekszik alkalmazkodni az új előírásokhoz, de a tilalom komoly zavarokat okozhat az ellátásban, főleg az orvoslásban használt berendezések terén.
2006 óta legalább három teherszállító repülőgép semmisült meg olyan, repülés közben kialakult tűz miatt, melyben szerepük volt lítium-ion akkumulátoroknak. A pilóták nemzetközi érdekvédelmi szervezet éppen ezért a teherszállító repülőkre is kiterjesztette volna a tilalmat, de ezt nem sikerült elérniük; az ICAO azt írta elő, hogy a teherszállítókon lévő akkumulátorok legfeljebb harminc százalékig lehetnek feltöltve.
A világ légügyi hatóságai régóta tisztában vannak azzal, hogy a lítium-ion akkumulátorok maguktól kigyulladhatnak, 600 Celsius fokon égő tüzet okozva, amely már megközelíti a repülők legnagyobb részét kitevő alumínium olvadáspontját. Az akkumulátorokból ilyenkor kipárolgó gáz emellett felgyűlhet a szállítókonténerben, s robbanást is okozhat. A repülőgépgyártók vállalatok szervezete tavaly közölte: a repülőket nem arra tervezték, hogy kibírják a lítium-ion akkumulátorok tüzét, így szállításuk “elfogadhatatlan kockázatot” jelent.
A lítium-ion akkumulátorok más akkumulátoroknál hajlamosabbak a rövidzárlatra, ha megsérülnek, szélsőséges hőmérsékleti körülmények közé kerülnek, ha túltöltik őket , túl szorosan csomagolják össze őket vagy egyszerűen gyártási hibásak. A rövidzárlatos akkumulátorok időnként fékezhetetlenül melegedni kezdenek, s miután az ilyen akkumulátorokat nem ritkán több tízezresével csomagolva szállítják, ez láncreakciót indíthat el. Több tucat légitársaság már a tilalom előtt sem vállalt lítium-ion akkumulátorok szállítását.
A tilalom azokra az akkumulátorokra nem vonatkozik, amelyeket beszerelnek valamilyen elektronikai eszközbe, például hordozható számítógépbe, s azzal együtt szállítják.
Egy név nélkül nyilatkozó szakértő ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy egy másik akkumulátortípus esetében, melynek légi szállítását már korábban betiltotta az ICAO, azt lehetett tapasztalni, hogy egyes szállítmányokat a kockázatokra és a tilalomra fittyet hányva egyszerűen átcímkéztek.