Ismét kitörhet a székelyföldi vulkán

24.hu

2017. 06. 19. 15:15

Az MTA-ELTE Vulkanológiai Kutatócsoport munkatársai a Kárpát-medence legfiatalabb vulkánjánál végeztek méréseket - számol be az MTA. A vizsgálat szerint évente 8700 tonna szén-dioxid szabadul fel a tűzhányó talajából.

A Csomád 32 000 éve tört ki utoljára, ennek ellenére úgy tűnik, még mindig aktív lehet. Az ELTE kutatóinak korábbi elemzései alapján a mélyben még mindig van magma, így a tűzhányó a jövőben ismét kitörhet.

A vizsgálatok szerint a Csomád történetében voltak már hasonlóan hosszú szunnyadó időszakok, így mindenképp fontos felmérni a vulkán állapotát.

A tűzhányó környezetében és a Székelyföldön gyakoriak az úgynevezett mofetták. Ezek a főleg szén-dioxidból álló gázfeltörések a vulkáni utótevékenység jelei.

Bár a mofettákat évszázadok óta használják gyógyászati célokra, a szén-dioxid igen veszélyes is lehet. Mivel a levegőnél nagyobb a sűrűsége, így az üregekben és mélyedésekben a levegőt kiszorítva felhalmozódhat, halálos barlangokat hozva létre – ilyen végzetes hely például a Gyilkos-barlang.

A kutatók az új elemzésben a tűzhányó közelében felszínre kerülő szén-dioxidot mérték. A csapat két tagja, Kis Boglárka-Mercédesz és Artur Ionescu az Apor lányok feredőjénél és Lázárfalva mellett mértek – előbbi mofettát igen gyakran látogatják turisták.

A szakértők további 22 helyen mérték meg a gázkiáramlást, így becsülve meg az évente felszabaduló szén-dioxid mennyiségét. A gázok izotóp-összetétele azt bizonyítja, hogy a szén-dioxid részben magmás eredetű. A kutatók eredményeikről a Journal of Volcanology and Geothermal Research folyóiratban számoltak be.

A Kárpát-medence vulkáni területein korábban nem végeztek modern eszközökkel hasonló elemzést. A csapat következő célja az, hogy a szén-dioxid-gázok kémiai összetétele alapján pontosítsák a mélyben található magmával való kapcsolatot. Emellett további méréseket is végeznek majd, hogy felmérjék a kiáramlás éves eloszlását, illetve a földrengésekkel való viszonyát.

Harry Potter author J.K Rowling attends the world premiere of Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 in central London on July 7, 2011.  Thousands of Harry Potter fanatics screamed for the stars of the epic movie series as they hit the London red carpet for the final film's world premiere.
AFP PHOTO / CARL COURT / AFP PHOTO / CARL COURT