Fontos lépést tettek a magyar kutatók a daganatos betegségek megértése felé

24.hu

2017. 05. 03. 13:37

Hogy a rák kialakulásának hátterében külső tényezők, vagy valamilyen evolúciós ok áll, régóta vita tárgya a tudományos életben. Két magyar kutató most olyan modellt épített fel, amely segíthet megérteni, hogy hogyan védekeznek a soksejtű szervezetek, így például az emberek a daganatokkal szemben - számol be az MTA.

Bár megkérdőjelezhetetlen, hogy bizonyos faktorok – így például a dohányzás – növelik a rákos megbetegedések kockázatát, mégis egyre több kutatás támasztja alá azt az elképzelést, mely szerint a rendellenesség egy ősi evolúciós örökség. A korábbi eredmények alapján a betegség nagyjából 600 millió éve jelent meg, amikor bizonyos egysejtűek összeállva bonyolultabb szervezeteket hoztak létre.

A soksejtű lények sejtjei egyfajta szerződést kötnek egymással: bizonyos dolgokról lemondanak, hogy együtt boldoguljanak. Egyes tagok azonban felrúghatják ezt a megállapodást, hogy elérjék rövid távú céljukat: az önálló szaporodást. Ez a “hitszegés” a daganatok kialakulásához vezethet.

Az MTA-ELTE Lendület Biofizikai Kutatócsoport, illetve az MTA-ELTE Lendület Evolúciós Genomika Kutatócsoport vezetői, Derényi Imre és Szöllősi Gergely János azzal kezdett el foglalkozni, hogy miként képes az emberi szervezet évtizedeken át úgy működni, hogy a sejtjei ne kezdjenek bele a daganatképzésbe?

A szakértők a Nature Communications-ben megjelent tanulmányukban azt írják: a szövetek szerveződésénél és a szöveti megújulásnál kell keresni a választ.

A rák kialakulásának kockázata nem az életkorral, hanem azzal van összefüggésben, hogy a sejtek hány osztódás után érik el működőképes végállapotukat. A magyar kutatók azt elemezték, hogy optimális esetben hány osztódással és milyen struktúrában születnek meg a szöveteket alkotó sejtek. Derényi és Szöllősi annak is utánajárt, hogy a valóság milyen közel áll ehhez az ideális helyzethez.

A vizsgálat alapján optimális esetben a szövetek olyan hierarchikus struktúrát vesznek fel, melyben az egyes rétegek sejtjei más és más módon és gyakorisággal osztódnak. A modellben a legalsó szinten az őssejtek állnak, melyek az állandó utánpótlást biztosítják. Legfelül azok helyezkednek el, melyek a szövet valódi funkcióját látják el, de képtelenek az önálló szaporodásra, így rövid életük végén utód nélkül pusztulnak el. A két réteg közt a differenciálódás különböző fokán álló sejtek találhatóak.

Derényi és Szöllősi úgy véli, ez a hierarchia az evolúció válasza lehet a soksejtűség egyik természetes veszélyére, a daganatok kialakulására.

Az eredmények arra is rámutatnak, hogy szöveteink jóval több elkülöníthető rétegből állnak, mint ahány sejt bennük alaktanilag megkülönböztethető. Ezen rejtett rétegek alaposabb megismerésével közelebb kerülhetünk a rák kialakulásának megértéséhez.

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE