IDL TIFF file

Az eddigi legnagyobb elemzés sem mutatta ki az idegen civilizációk jelét

24.hu

2017. 04. 21. 08:49

Egy új elemzés során több ezer távoli rendszert vizsgálták meg a lézersugarak nyomai után kutatva - sok szakértő ugyanis úgy véli, ezek a földön kívüli civilizációk jelei lehetnek. Mivel a tudósok semmit sem találtak, úgy tűnik, hogy a közeljövőben nem fogunk fejlett idegen élettel találkozni.

Az új vizsgálatban a tudósok nagyjából 5 600 csillag fényét vizsgálták meg a Tejútrendszerben, melyek közül 2 000-hez tartozhatnak meleg, Föld-szerű bolygók. Az elemzés során nem sikerült kimutatni semmi figyelemreméltót.

Ez két dolgot jelenthet: vagy azt, hogy a fejlett idegen civilizációk nem használnak lézereket, vagy azt, hogy a vizsgált rendszerekben nincsenek is jelen.

A Berkeley-i Kaliforniai Egyetem csapatának kutatása a SETI (Search for Extra-Terrestrial Intelligence, azaz a “földön kívüli intelligencia keresése”) szakértőinek korábbi felvetésére alapult, mely szerint amennyiben létezik értelmes élet a bolygónkon kívül, akkor feltehetőleg használ irányított energiájú technológiát.

Bár az emberiség is csak most kezdte el megismerni a lézereket, a tudósok – így például Stephen Hawking – mégis úgy vélik, a lézersugarak űrbéli nyomainak keresésével talán az idegeneket is felfedezhetjük.

Az eddigi vizsgálatok azonban nem jártak sikerrel, ahogy a mostani, minden korábbinál nagyobb elemzés sem.

Nem találtunk efféle lézerkibocsátást a nagyjából 5 600 csillag bolygórégiójának egyikében sem

– állapították meg a szakemberek új tanulmányukban.

A kutatásban a W. M. Keck Obszervatórium 2004-2016 közt begyűjtött, távoli égitestek fényére vonatkozó adatait használták fel. A tudósok az elemzéskor egy speciális algoritmust vetettek be, amely kifejezetten a lézert mutatja ki. A módszerrel a csillagok által kibocsátott fényt szűrik ki, így válik felismerhetővé a mesterségesen keletkezett energia.

Az analízis nem mutatta ki a lézer jelét, ennek ellenére nem zárhatjuk ki a földön kívüli élet létezését. Az eredmény akár azt is jelentheti, hogy a többségében 326 fényévnyire elhelyezkedő rendszerek potenciális lakói egyszerűen nem használnak efféle sugárzást.

Nathaniel Tellis, a kutatócsapat tagja szerint vizsgálatuk felső korlátot szab a lézert kibocsátó civilizációknak – ez a határ egyelőre az emberiség.

Könnyen elképzelhető, hogy az idegenek nem is ismerik a lézer alapú kommunikációt. A szakértők csak azért foglalkoztak a sugárzás kimutatásával, mert a lézer más mesterséges jelekkel – például a rádiókibocsátással – ellentétben egyszerűen felfedezhető, nem gyengül jelentősen az űrben.

A vizsgálattal kapcsolatban érdekesség, hogy amennyiben az érintett távoli világok valamelyikében napjainkban a földi civilizációhoz hasonlóan fejlett élet lakik, nem lenne képes kimutatni a mi lézeres nyomunkat.Mivel a vizsgált bolygók több mint 300 fényévre találhatóak, a pár évtizede megjelenő technológia jelei még nem érhették el ezeket az égitesteket.

Éppen ezért nem lehetetlen, hogy maga a módszer alkalmas az intelligens élet azonosítására, csupán időre, vagy más régiók vizsgálatára lenne szükség.

(Science Alert)

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN