A környezeti tényezők hatása akár 14 generációval később is kimutatható a géneken

24.hu

2017. 04. 21. 13:08

A legfontosabb genetikai utasításokat a DNS-ekből kapjuk, melyek generációkon át öröklődnek. A környezet ugyanakkor szintén hatással lehet a génekre.

Kutatók egy csoportja bebizonyította, hogy a környezet által kiváltott génelváltozások akár 14 generáción át öröklődhetnek egy fonalféregfajnál, a Caenorhabditis elegansnál.

Az Európai Molekuláris Biológiai Szervezet kutatói új tanulmányukban azt írják le, miként vizsgálták meg azokat a genetikailag módosított férgeket, melyek egy fluoreszcens fehérjét szabályzó transzgént – azaz mesterségesen bevitt gént – hordoztak. A gén aktiválásával az élőlények UV-fényben világítanak.

A szakértők a férgeket tartalmazó konténerek hőmérsékletét szabályozták. Mikor a tárolókban 20 Celsius-fok volt, az állatok transzgénje alacsony aktivitást mutatott – tehát az élőlények nem fluoreszkáltak. 25 Celsius-fokos hőmérsékleten ugyanakkor a férgek világítani kezdtek, ami arra utalt, hogy ekkor már bekapcsolt az érintett gén.

A tudósok nem tartották sokáig a melegben az élőlényeket, hamar visszahelyezték őket a hűvösebb környezetbe. Meglepő módon a férgek tovább világítottak, ez pedig azt bizonyítja, hogy megmaradt genetikájukban egyfajta környezeti emlék.

Sőt, a meleg hatása még hét generációval később is jelentkezett, az utódok ugyanúgy fényesek maradtak, annak ellenére, hogy életükben nem találkoztak a forróbb környezettel.

A kutatók később még érdekesebb kísérletet végeztek: öt generáción át tartották a férgeket 25 Celsius-fokon, majd a hatodik nemzedéktől kezdődően hűvösebb helyre tették át az állatokat. A fluoreszkálás ilyen körülmények közt 14 generáción át volt megfigyelhető.

Korábban egyetlen epigenetikával foglalkozó csapat sem mutatott ki ilyen sok nemzedéken át öröklődő környezeti génváltozást. A legtöbb ilyen módosulás ugyanis néhány generáció után eltűnik. A tudósok egyelőre nem tudják, mi okozza a jelenséget, de egyfajta biológiai előre tervezésre gyanakszanak.

Tanya Vavouri, a spanyolországi Josep Carreras Leukémiakutató Intézet szakértője és az új vizsgálat vezetője szerint a férgek igen rövid ideig élnek, ezért lehetséges, hogy az élőlények átörökítik a korábbi körülményekre vonatkozó emlékeket, hogy felkészítsék leszármazottaikat a jövőre.

Az embereknél nehéz kimutatni

Több oka is van annak, hogy a szakértők a C. elegans vizsgálata mellett döntöttek. A faj egyedei igen rövid életet élnek, így a 14 generáció tenyésztése sem tartott sokáig: mindössze 50 napot vett igénybe. A fonalféreg megfigyelésével ráadásul más állatok, így például az ember környezeti genetikai tulajdonságaira is következtetni lehet.

Bár a férgeknél és egereknél számtalan hasonló jelenséget ismer már a tudomány, az emberek esetében az epigenetikai kérdések még igen vitatottak. A kifejezetten hosszú élettartam miatt ugyanis nagyon nehéz pontosan nyomon követni a genetika alakulását.

Néhány kutató azonban úgy gondolja, bizonyos környezeti hatások még gyermekeink, vagy akár unokáink génállományára is hatással lehetnek. Egy korábbi kutatás például azt mutatta ki, hogy az 1944-1945-ös hollandiai éhínség nyoma, vagyis a megnövekedett glükóz intolerancia, még a korabeli nők felnőtt unokáinál is azonosítható. Egy másik vizsgálat pedig azt fedte fel, hogy a holokauszt túlélőinek leszármazottainál alacsonyabb a kortizol nevű hormon szintje – ez segítheti a test trauma utáni regenerálódását.

Az új, fonalférgeken elvégzett elemzés fontos lépés lehet az emberi epigenetika alaposabb megértése felé.

(Science Alert)

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN