Sosem találtak még ennyire tiszta barna törpét

24.hu

2017. 03. 24. 16:54

Egy nemzetközi kutatócsapat rekorder égitestre bukkant. Ennél tisztább összetételű és nagyobb tömegű barna törpével korábban még nem találkoztak.

Az SDSS J0104+1535 nevű objektum a Tejútrendszer azon részén található, melyben kisebb galaxisoktól elcsent csillagok keringenek. Ezt a kifelé haladva ritkuló területet halonak nevezik, és minden spirálgalaxis körül felfedezhető.

Az égitest egy igen különleges objektum, úgynevezett barna törpe. A barna törpék egyediségét az adja, hogy méreteik miatt a bolygók és a csillagok közt helyezkednek el: míg a bolygók tömegénél sokkalta nehezebbek, mégsem elég nagyok ahhoz, hogy kialakuljon bennük a csillagokra jellemző hidrogén-hélium magfúzió.

Az efféle égitestek és a bolygók közt néha annyira vékony a határ, hogy gyakorlatilag lehetetlenség megkülönböztetni őket.

A 750 fényévre, a Halak csillagképben elhelyezkedő égitest azonban összetétele miatt a barna törpék közt is kivételesnek számít. Az SDSS J0104+1535 ugyanis olyan gázkeverékből épül fel, amely 250-szer tisztább a Nap anyagánál.

Az új barna törpe több mint 99,99 százalékban hidrogénből és héliumból áll, ezzel pedig rekordernek számít az efféle objektumok közt.

A szakértők úgy vélik, az égitest nagyjából 10 milliárd éve született meg. A további elemzések alapján a kutatók arra jutottak, az SDSS J0104+1535 tömege 90-szer nagyobb a Jupiterénél, így az égitest újabb csúcsot döntött: ennél nagyobb tömegű barna törpét még nem találtak.

A csillagászat eddig nem tudta megválaszolni a kérdést, hogy létrejöhetnek-e barna törpék ilyen primordiális gázokból? A felfedezéssel azonban megszületett a válasz, sőt, az is kiderült, hogy további, hasonlóan tiszta barna törpék várhatnak felfedezésre.

ZengHua Zhang, a Kanári-szigeteki Asztrofizikai Intézet szakértője és az új tanulmány vezető szerzője szerint nem számítottak arra, hogy ennyire tiszta barna törpére bukkanhatnak. A kutató a meglepő felfedezés miatt azonban most abban bízik, hogy számtalan efféle objektumot találhatnak még.

Zhang csapata az Európai Déli Obszervatórium Very Large Telescope-jával az égitest optikai és közeli infravörös spektrumát is elemezte. Az analízis alapján a szakértők az SDSS J0104+1535-t az L típusú ultra-szubtörpék közé sorolták be.

(Eurek Alert)

Budapest, 2017. október 23.
Orbán Viktor miniszterelnök az 1956-os forradalom és szabadságharc emléknapján tartott állami ünnepségen a Terror Háza Múzeum előtt 2017. október 23-án.
MTI Fotó: Kovács Tamás