Fekete lyuk (fekete lyuk, )

Még idén elkészülhet az első fotó egy fekete lyukról

24.hu

2017. 02. 20. 08:12

A fekete lyukak a Világegyetem legkülönösebb objektumai. Bár jelenlétük a legtöbb galaxis középpontjában egyértelműen kimutatható, a kutatók máig nem látták még egyet sem.

Ennek oka az, hogy a fekete lyukak rendkívül sötétek. Az objektumok viszonylag kicsik, tömegük viszont elképesztően nagy, így semmi sem tud eltávolodni tőlük. Mivel az elképzelések szerint a fekete lyukak az eseményhorizonton belül vannak, így kívülről szemlélve egyetlen pontjukat sem lehet felfedezni. Ez azonban már idén megváltozhat.

A tervek szerint ugyanis 2017 áprilisában megkezdi működését a több távcsőből álló hálózat, az Eseményhorizont Teleszkóp.

A rendszer a hosszú bázisvonalú interferometria nevű technológiával működik, melynek lényege, hogy egy-egy objektum adott időpontban kibocsátott rádióhullámait érzékeli. A fekete lyukak esetében a 230 gigahertzes frekvenciára összpontosít majd.

Mivel a hálózatban rengeteg teleszkóp fókuszál majd egyetlen pontra, rendkívül pontos képeket hozhat létre a rendszer.

Az Eseményhorizont Teleszkóp olyan felbontással fog működni, mellyel egy grapefruitot is észre lehetne venni a Hold felszínén.

Ez azért fontos, mert a hálózat első célpontja a galaxisunk közepén elhelyezkedő fekete lyuk, a Sagittarius A* lesz, amely az esti égbolton valóban kicsinek tűnik, egy tűszúrásnyi pontnak felel meg.

Bár az objektumot még sosem látták a kutatók saját szemükkel, a környező égitestekre érzékelhető hatással van. A csillagok mozgása alapján úgy vélik, a Sagittarius A* nagyjából 4 milliószor lehet nagyobb tömegű a Napnál, eseményhorizontja viszont mindössze 20 millió kilométer átmérőjű. A fekete lyuk megközelítőleg 26 000 fényév távolságra van, így valóban szép kis feladat lesz észrevenni.

Az Eseményhorizont Teleszkóp azzal, hogy az objektum közvetlen környezetét elemzi, elvileg olyan felbontást tud majd létrehozni, hogy magát a Sagittarius A*-t is megláthatják a csillagászok. Sheperd Doeleman, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ kutatója szerint az áprilisi megfigyelés lesz az első valódi alkalom arra, hogy észrevegyék egy fekete lyuk eseményhorizontját.

Mit várhatunk?

A kutatók azt jósolják, a fekete lyuk egy fényes gyűrűnek fog tűnni egy sötét folt körül – a fényes terület az egyre gyorsuló, széttépés előtt álló gáz- és porrészecskéket jelöli majd. A Doppler-hatásnak köszönhetően azonban azt is feltételezik, hogy a jelenséget inkább félholdnak, semmint teljes körnek fogjuk látni.

Ha az áprilisban megkezdődő vizsgálat végén valóban sikerülni megmérni az égitestet, elképesztően nagy számot kaphatnak a tudósok. Legalábbis az általános relativitáselméletből, amely meglehetősen pontos előrejelzéseket ad a fekete lyukak méretéről, ez következik. A megfigyelés éppen ezért jó tesztje lesz az elméletnek.

Természetesen az sem lehetetlen, hogy a szakértők valami olyat látnak majd, amire nem is számítanak. Bár jelen állás szerint nem túl valószínű, hogy a relativitáselmélet hibás, amennyiben a vizsgálat valami meglepőt hozna, az alapjaiban rázhatná meg a tudományos világot.

Mivel az elemzéssel elképesztő mennyiségű adat fog megszületni, 2017 végénél előbb biztosan nem érkeznek még a képek a Sagittarius A*-ról. Az első, fekete lyukat ábrázoló fotó elkészülése után azonban joggal fog ünnepelni a csillagász szakma.

(Science Alert)