Újabb elmélet született Tabby csillagáról

24.hu

2016. 12. 22. 19:47

Egy új elmélet szerint a KIC 8462852 nevű objektum - azaz Tabby csillaga, vagy az "idegen megastruktúra" - nem azért pislákol, mert valami időnként eltakarja, hanem egyszerűen azért, mert eleve változó erősségű fényt bocsát ki.

A csillagok életének elején és végén drasztikusan változhat az égitestek fényereje. A KIC 8462852, a Napnál nem sokkal nagyobb F színképtípusú csillag azonban még csak középkorú. Ilyen idős objektumoknál még sosem figyelték meg a fényerő ennyire látványos változását, ilyen rövid periódus alatt.

Éppen ezért amikor a Kepler űrtávcső felvételei azt mutatták, hogy az égitest pislákol, a szakértők úgy gondolták, a jelenség oka az, hogy valami időnként eltakarja a csillagot. Meglehetősen sokféle objektum került szóba, az égitest előtt elhaladó üstökösrajtól egészen az idegenek által épített erőműig.

Egyik elmélet sem állta meg tökéletesen a helyét, legfőképp azért, mert azóta sikerült kimutatni, hogy a KIC 8462852 fokozatosan veszít a fényerejéből. Éppen ezért az Illinois-i Egyetem fizikusainak egy csoportja úgy döntött, maguk is megvizsgálják az égitestet, hátha sikerül egy új, szilárdabb bizonyítékokkal alátámasztható elméletet felállítani.

A kutatók eredményeikről beszámoló tanulmányukban felhívják a figyelmet, hogy bár Tabby csillaga a nagyobb fényingadozásairól lett híres, az objektumnál kisebb váltások is megfigyelhetőek. A szakértők arra jutottak, hogy a pislákolások egy olyan hatványfüggvényhez igazodnak, melyben az esetek gyakorisága csökken a jelenségek méretével.

Más szóval a kisebb ingadozások rendszeresebbek, mint a nagyok: a méretbeli növekedés fordítottan arányos a gyakorisággal. Bár a megfigyelésből rengeteg következtetést lehetne levonni, a kutatók mégis arra jutottak, hogy az égitest nagyjából úgy viselkedhet, mint egy lavina előtti hegyoldal, ahol a hórétegződés nem megfelelő.

Ez az úgynevezett “lavina statisztika”, amely olyan fizikai rendszerekben figyelhető meg, melyek közel állnak valamilyen jelentős fázisátalakuláshoz.

Mohammed Sheikh, a tanulmány vezető szerzője szerint a már ismert függvények segíthetnek a csillagászoknak megérteni, hogy pontosan mi is okozza a fényerő-ingadozást. A szakértő úgy gondolja, ezzel lehetőség nyílik a jelenség független értelmezésére, valamint a modellekkel való következetesség ellenőrzésére.

A Kepler űrtávcső sajnos nem vizsgálta túl hosszan a titokzatos égitestet, ezért nincs elegendő adatunk a csillagról – igaz, más teleszkópok már dolgoznak a hiányosság pótlásán.

Ha bebizonyosodik, hogy Sheikh csapatának igaza volt, az sem jelenti azt, hogy sikerült megoldást találnunk az objektum rejtélyére, mivel a pontos fázisátalakulást, vagy az azt befolyásoló fizikai folyamatokat a tanulmány szerzői sem írják le. Igaz, a szakértők azért megemlítik, hogy a legesélyesebb jelölt valamilyen mágneses átvezetés lehet.

Amennyiben a KIC 8462852 valóban átesik majd valamiféle átalakuláson, az olyan esemény lesz, amilyet még sosem sikerült megfigyelni hasonló F színképtípusú csillagoknál. Ez a csillagok viselkedéséről alkotott tudományos képet is teljesen megváltoztathatja majd. Az egyetlen bökkenő csupán annyi, hogy jelenlegi ismereteink alapján egy ilyen átalakulásra akár több ezer évet is várhatunk még.

US actress Sharon Stone arrives on May 21, 2013 for the screening of the film "Behind the Candelabra" presented in Competition at the 66th edition of the Cannes Film Festival in Cannes. Cannes, one of the world's top film festivals, opened on May 15 and will climax on May 26 with awards selected by a jury headed this year by Hollywood legend Steven Spielberg.     AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE