Újabb elmélet született Tabby csillagáról

Egy új elmélet szerint a KIC 8462852 nevű objektum - azaz Tabby csillaga, vagy az "idegen megastruktúra" - nem azért pislákol, mert valami időnként eltakarja, hanem egyszerűen azért, mert eleve változó erősségű fényt bocsát ki.

A csillagok életének elején és végén drasztikusan változhat az égitestek fényereje. A KIC 8462852, a Napnál nem sokkal nagyobb F színképtípusú csillag azonban még csak középkorú. Ilyen idős objektumoknál még sosem figyelték meg a fényerő ennyire látványos változását, ilyen rövid periódus alatt.

Éppen ezért amikor a Kepler űrtávcső felvételei azt mutatták, hogy az égitest pislákol, a szakértők úgy gondolták, a jelenség oka az, hogy valami időnként eltakarja a csillagot. Meglehetősen sokféle objektum került szóba, az égitest előtt elhaladó üstökösrajtól egészen az idegenek által épített erőműig.

Egyik elmélet sem állta meg tökéletesen a helyét, legfőképp azért, mert azóta sikerült kimutatni, hogy a KIC 8462852 fokozatosan veszít a fényerejéből. Éppen ezért az Illinois-i Egyetem fizikusainak egy csoportja úgy döntött, maguk is megvizsgálják az égitestet, hátha sikerül egy új, szilárdabb bizonyítékokkal alátámasztható elméletet felállítani.

A kutatók eredményeikről beszámoló tanulmányukban felhívják a figyelmet, hogy bár Tabby csillaga a nagyobb fényingadozásairól lett híres, az objektumnál kisebb váltások is megfigyelhetőek. A szakértők arra jutottak, hogy a pislákolások egy olyan hatványfüggvényhez igazodnak, melyben az esetek gyakorisága csökken a jelenségek méretével.

Más szóval a kisebb ingadozások rendszeresebbek, mint a nagyok: a méretbeli növekedés fordítottan arányos a gyakorisággal. Bár a megfigyelésből rengeteg következtetést lehetne levonni, a kutatók mégis arra jutottak, hogy az égitest nagyjából úgy viselkedhet, mint egy lavina előtti hegyoldal, ahol a hórétegződés nem megfelelő.

Ez az úgynevezett “lavina statisztika”, amely olyan fizikai rendszerekben figyelhető meg, melyek közel állnak valamilyen jelentős fázisátalakuláshoz.

Mohammed Sheikh, a tanulmány vezető szerzője szerint a már ismert függvények segíthetnek a csillagászoknak megérteni, hogy pontosan mi is okozza a fényerő-ingadozást. A szakértő úgy gondolja, ezzel lehetőség nyílik a jelenség független értelmezésére, valamint a modellekkel való következetesség ellenőrzésére.

A Kepler űrtávcső sajnos nem vizsgálta túl hosszan a titokzatos égitestet, ezért nincs elegendő adatunk a csillagról – igaz, más teleszkópok már dolgoznak a hiányosság pótlásán.

Ha bebizonyosodik, hogy Sheikh csapatának igaza volt, az sem jelenti azt, hogy sikerült megoldást találnunk az objektum rejtélyére, mivel a pontos fázisátalakulást, vagy az azt befolyásoló fizikai folyamatokat a tanulmány szerzői sem írják le. Igaz, a szakértők azért megemlítik, hogy a legesélyesebb jelölt valamilyen mágneses átvezetés lehet.

Amennyiben a KIC 8462852 valóban átesik majd valamiféle átalakuláson, az olyan esemény lesz, amilyet még sosem sikerült megfigyelni hasonló F színképtípusú csillagoknál. Ez a csillagok viselkedéséről alkotott tudományos képet is teljesen megváltoztathatja majd. Az egyetlen bökkenő csupán annyi, hogy jelenlegi ismereteink alapján egy ilyen átalakulásra akár több ezer évet is várhatunk még.