Borostyán őrizte meg az ősi gyíkokat

24.hu

2016. 03. 07. 13:41

Egy tucat gyíkmaradványra bukkantak Mianmartól 100 kilométerre. A kréta-kori állatok jól konzerválódtak a borostyánban, a tudósok szerint a kőzetek a valaha előkerült legváltozatosabb és legősibb trópusi gyíkleletek lehetnek.

A trópusi gyíkoknak és kígyóknak jelenleg nagyjából 9900 faját ismerjük, ez a szám évmilliókkal korábban még nagyobb lehetett. Az ősgyíkok megismerésében a kövületek segíthetnek, ezek azonban többnyire csak a vázszerkezet feltérképezésére alkalmasak. Az új, borostyánban megmaradt leletek viszont a belső szervek és lágy szövetek tanulmányozására is lehetőséget ad.

Borostyánban konzerválódott ősi gyíkokra eddig három kontinensen bukkantak, a legjelentősebb a 99 millió éves burmai gekkó volt, a kihalt állat bőrét, farkát és lábát lehetett tanulmányozni.

A most előkerült 12 maradványt nagy felbontású röntgennel, elektro- és fénymikroszkóppal vizsgálták meg. A rendkívüli és páratlan épségnek köszönhetően a tudósok részletesen megvizsgálhatták mind a csontokat, mind a lágy szöveteket, összehasonlítva más, korábban is ismert leletekkel.

A kutatók arra jutottak, hogy a gyíkok a 146 millió évvel ezelőtt kezdődő, és 65,5 millió éve véget ért kréta-kor közepén élhettek, eszerint a leletek nagyjából 100 millió évesek lehetnek. A konzerválódás miatt a tudósok az állatok bőrpikkelyeit, nyelvét és még karmait is képesek voltak tanulmányozni, eddig egyedülálló módon.

A vizsgálatok után azt a következtetést vonták le, hogy két példánynak még ma is élnek rokonai, az egyik egy gekkó-, a másik egy kaméleonfaj. A többi ősi gyíknak úgy tűnik, mára nem maradt leszármazottja.

Bár arra kevés a valószínűség, hogy a kövületekből kinyert DNS-sel Jurassic Parkot hozzanak létre, a felfedezés így is jelentős. Az új és igen ritka kréta kori leleteknek köszönhetően a tudósok még jobban megérthetik a gyíkfélék sokszínűségének evolúciós okát.

(Via: IFLScience)

German Chancellor Angela Merkel greets an interactive robot at the digitalSTROM stand during the annual Girl's Day fair at the chancellery in Berlin on April 26, 2017.
The fair aims to attract young women to hi-tech and engineering jobs.  / AFP PHOTO / John MACDOUGALL