520568085

A Marson is megélnének az antarktiszi gombák

24.hu

2016. 01. 29. 17:05

Egy, az ISS-en végzett kísérlet szerint egyes különösen ellenálló organizmusok a vörös bolygón is vígan eléldegélnének.

A Science Daily híre szerint európai tudósok apró, az Antarktiszon honos gombákat küldtek a Nemzetközi Űrállomásra (ISS), hogy felmérhessék, a marsihoz hasonló körülmények között is képesek-e életben maradni. Mint az Astrobiology című folyóiratban megjelent tanulmányból kiderült, nagyon jó az ellenálló képességük: tizennyolc hónappal a kísérlet megkezdése után sejtjeik több mint hatvan százaléka ép maradt, és a DNS-ük sem sérült.

A gombákat a Viktória-földön lévő McMurdo-szárazvölgyekből gyűjtötték. A tudósok szerint ennek a területnek a klimatikus sajátosságai emlékeztetnek leginkább a Marséra, nem csoda, hogy a rendkívül zord időjárást csak néhány szuper-ellenálló mikroorganizmus, gomba és zuzmófaj tudja elviselni.

A kutatók két gombafajból, a Cryomyces antarcticusból és a Cryomyces minteriből gyűjtöttek mintákat, amelyek az Atlantis űrsikló fedélzetén utaztak az ISS-re. Az állomáson kis (1,4 centiméter átmérőjű) tenyészetekre osztották őket, amelyeket az EXPOS-E nevű speciális kísérleti platformon helyeztek el. A platformot ezután az asztronauták egy űrséta során a Columbus-modul külső borításához rögzítették.

A gombák felét a Marsihoz hasonló körülményeknek tették ki. Nemcsak a szén-dioxidban gazdag, rendkívül ritka légkört, hanem a hatalmas nyomást és az erős ultraviola-sugárzást is el kellett viselniük. „A kísérlet legfontosabb eredménye az volt, hogy a vizsgált tenyészetek sejtjeinek több mint hatvan százaléka sértetlen maradt miután »marsi körülményeknek« tettük ki őket” – húzta alá Rosa de la Torre Noetzel, a spanyol Nemzeti Űrkutatási Intézet (INTA) munkatársa, aki maga is részt vett a projektben.

A kutató szerint a kutatás eredményei komoly segítséget jelenthetnek a marsi élet után kutató biológusok számára. „Az eredmények segíthetnek felmérni, milyen hosszú távú esélyei vannak a túlélésre a mikroorganizmusoknak és bioindikátoroknak a Mars felszínén. Ez az információ alapvető fontosságú lehet azoknak a kutatóknak a számára, akik élő szervezetek után kutatnak a vörös bolygón” – hangsúlyozta De la Torre.

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN