Újfajta holdkőzetet talált a Jáde nyúl

24.hu

2015. 12. 28. 14:58

Újfajta holdkőzetet talált a Jáde nyúl. A kínai holdjáró által felfedezett bazaltdarab érdekessége, hogy eltérő mennyiségű vasoxidot és titán tartalmaz, mint azok a minták, amelyeket a négy évtizeddel ezelőtti orosz és amerikai expedíciók gyűjtöttek be. A felfedezés arra utal, hogy a Hold geológiai összetétele jóval változatosabb, mint eddig gondolták.
A kínai holdjáró legújabb felfedezése arra utal, hogy a Hold geológiai felépítése sokkal változatosabb, mint gondolták.

A Quartz híre szerint újfajta holdkőzetet talált a Jáde nyúl. A kínai holdjáró által felfedezett bazaltdarab egy hárommilliárd évvel ezelőtti lávakitörés nyomán alakulhatott ki. Érdekessége, hogy eltérő mennyiségű vasoxidot és titán tartalmaz, mint azok a minták, amelyeket a négy évtizeddel ezelőtti orosz és amerikai expedíciók gyűjtöttek be.

A korábbi mintákban vagy nagyon magas vagy nagyon alacsony volt a titán koncentrációja, a most talált bazaltdarabban viszont közepes mennyiséget találtak. Zoncsen Ling, a Jáde nyúl geológiai adatait elemző tudóscsoport vezetője a Nature Communications című folyóiratban megjelent tanulmányában azt írta, a felfedezés arra utal, hogy a Hold geológiai összetétele jóval változatosabb, mint eddig gondolták.

„Elemzésünk azt mutatja, hogy ennek a fiatal, sziklás területnek egyedi sajátosságai vannak: olyan bazalt található itt, amelyet eddig még sem az Apollo, sem a Luna-missziók, sem pedig a holdmeteorit-gyűjtések során nem találtak” – írta.

Bradley Joliff, a Washington University of St Louis kutatója a Guardiannek nyilatkozva azt mondta, az új felfedezésnek köszönhetően a Hold történetéről is sok mindent megtudhatunk. „A geológiai változatosság arra utal, hogy a Hold kőzettakarójának felső rétege sokkal kevésbé egységes összetételű, mint a Földdé – jelentette ki. – Vizsgálatából azt is megtudhatjuk, hogyan változott a Hold vulkanikus tevékenysége az idők során.”

Az új holdkőzet felfedezése komoly fegyvertényt jelent a kínai holdkutató misszió számára. Annál is inkább, mivel a Jáde nyúl útja nem volt éppen zökkenőmentes: nem sokkal 2013-as leszállása után mechanikai problémái akadtak, megviselte a szélsőséges hideg, és egy ideig úgy tűnt, nem is tudják újra működésre bírni.

Swedish director Ruben Ostlund delivers a speech on stage after he was awarded with the Palme d'Or for the film 'The Square' on May 28, 2017 during the closing ceremony of the 70th edition of the Cannes Film Festival in Cannes, southern France.  / AFP PHOTO / Alberto PIZZOLI