tejút (Array)

Csodafiatal csillagokat találtak a csodateleszkóppal

24.hu

2015. 10. 28. 17:23

A Tejútrendszer olyan részét fedezték fel eddig, amit vastag porfelhő takart. A port ugyan nem törölgették le róla, de átláttak rajta a menő chilei teleszkóppal.

A Tejút eddig ismeretlen részeit fedezték fel kutatók a Vista-teleszkóp segítségével. A galaxis központi területén sűrű porfelhő mögött leltek rá a fiatal, százmillió évnél fiatalabb csillagokból álló halmazra – írja az MTI.

A Dékány István magyar csillagász, a Pontificia Universidad Católica de Chile tudósa által vezetett nemzetközi kutatócsoport az Atacama-sivatagban lévő Európai Déli Obszervatórium (ESO) infravörös felmérőteleszkópja, a VISTA (Visible and Infrared Survey Telescope for Astronomy) adatainak segítségével tette a felfedezést.

A teleszkóp infravörös hullámokkal vizsgálja az égboltot.

A 35 fiatal csillagra akkor bukkantak a tudósok, amikor a fényerejüket változtató, pulzáló változócsillagok egyik fajtája, az úgynevezett cefeidák helyzetét térképezték fel 2010 és 2014 között szerzett adatok alapján. A fiatal, vékony csillagkorong a Tejút központi tartományában található. A galaxisnak ez az új része az ESO szerint azért maradhatott eddig rejtve a vizsgálatok előtt, mert masszív porfelhő takarta.

A csapat információkat gyűjtött a 35 klasszikus cefeida fényerejére, pulzálási periódusára vonatkozóan és következtettek a távolságukra is. A pulzálási periódusból, ami kapcsolatban áll korukkal, kiderült, hogy meglepően fiatal csillagokról van szó: kevesebb, mint százmillió évesek – olvasható a Phys.org tudományos hírportálon.

“A Tejút központi részéről eddig azt hittük, hogy hatalmas mennyiségű öreg csillagból áll. A Vista azonban valami újat, csillagászati mércével mérve valami nagyon fiatalt fedezett fel” – mondta Dékány, az eredményeket bemutató tanulmány fő szerzője. “A legfiatalabb cefeida, amelyet találtunk, 25 millió éves körüli lehet, bár nem zárhatjuk ki, hogy ennél fiatalabb és fényesebb cefeidák is létezhetnek” – fejtette ki Dante Minniti társszerző, a chilei Andres Bello Egyetem kutatója.

Dékány István szerint a felfedezés

a Vista-teleszkóp egyedülálló képességeit demonstrálja, hiszen úgy képes átvizsgálni a nagyon sötét galaktikus területeket, ahogy arra semmilyen jelenlegi vagy jelenleg tervezett vizsgálat nem képes.

German Chancellor and CDU party leader Angela Merkel (C) addresses supporters after exit poll results were broadcasted on public television at an election night event at the party's headquarters in Berlin during the general election on September 24, 2017.
Germany voted in a general election expected to hand Chancellor Angela Merkel a fourth term, while the hard-right Alternative for Germany (AfD) party is predicted to win its first seats in the national parliament. / AFP PHOTO / Odd ANDERSEN