Sötét anyagból álló „híd” köti össze a Tejutat egy galaxishalmazzal

tejút (Array)

A titokzatos hidak alapvető hatással vannak a törpegalaxisok elrendezésére.

A Motherboard híre szerint a Leibniz Asztrofizikai Intézet kutatói a közeli galaxisok mozgásának tanulmányozása közben különös felfedezést tettek: egy keskeny, sötét anyagból álló sáv köti össze a Tejutat is magába foglaló Lokális Galaxisrendszert a 65 millió fényévre található Virgo-klaszterrel. A „hid” két oldalán csak teljesen üres térbuborékok vannak.

A nem mindennapi felfedezés, amelyet a brit Királyi Asztronómiai Társaság Monthly Notices című periodikájában tettek közzé, segíthet megfejteni egy, a galaxisok határvidékén szétszórt törpegalaxisok szokatlan elrendezésével kapcsolatos, régóta megoldatlan rejtélyt. Ezek a kis csillagvárosok ugyanis ahelyett, hogy a csillagászok várakozásának megfelelően, véletlenszerűen lennének elszórva az űrben, egy lapos korongba vagy tányérba rendeződnek. Méghozzá csillagközi mértékkel mérve rendkívül vékony korongba, az Androméda galaxis törpéi például egy több millió fényév átmérőjű, de csupán 30 000 fényév vastagságú területen helyezkednek el.

A felfedezés meglepte a kutatókat. Annál is inkább, mivel arra utal, hogy a törpegalaxisok egymással összehangolt mozgást végeznek – márpedig eddig az összes vonatkozó számítás és modell azt sugallta, hogy egymástól függetlenül kellene keringeniük. Mindez arra utal, hogy a törpék mozgását egy a kutatók számára ismeretlen, roppant erő befolyásolja – a jelenlegi elméletek ugyanis nem indokolják megfelelően a kis galaxisok anizotrop (térbeli iránytól függő) elrendezését.

„A megfigyelések alátámasztják, hogy a szatellit galaxisok anizotrop elrendezésűek – olvasható a tanulmányban. – A szatelliteknek a befogadó galaxisok körüli anizotrop elrendezésére utaló bizonyítékok sokasága egy átfogó és megalapozott, a hideg sötét anyag és a sötét energia (ΛCDM) elméleti modelljébe illeszkedő magyarázatot kíván.” És itt jön a képbe a címben is emlegetett intergalaktikus híd.

„Első ízben sikerült közvetlen megfigyelésekkel is alátámasztanunk, hogy a törpegalaxisok hatalmas, a csodálatos sötétanyag-hidak mentén haladó szupersztrádákon közlekednek a kozmoszon át” – lelkesedtek a tanulmány szerzői. A kutatók szerint a törpegalaxisok azért rendeződnek korongformába, mert a galaxisokat körülvevő gravitációs erő mellett egy másik erő is hat rájuk. Jelesül a titokzatos sötétanyag-hidak, amelyek energiája bőven elegendő ahhoz, hogy egy tengely körül ilyen módon rendezze el őket.