Tech

Sofőr és sín se kell a kínaiak csodavillamosához

Úgynevezett virtuális síneken közlekedik Kína utcáin az „okosbusz”, ami egyszerre villamos, busz és vonat. A speciális jármű akár 300 utast is képes szállítani, és olcsóbb megoldás, mint a felsorolt közlekedési eszközök. 

A kínaiak legújabb tömegközlekedési eszköze egyszerre busz, villamos és vonat is. Az ország legnagyobb, vasúti kocsikat gyártó vállalata, a CRRC „okosbusznak” nevezi a különleges hibridet, de valójában sokkal több annál.

Az Autonomous Rail Rapid Transit (ART) névre keresztelt jármű a vonathoz hasonlóan moduláris felépítésű, azaz több kocsit lehet egybe kapcsolni, vagy leválasztani. A 30 méter hosszú busz három kocsijába összesen 300 utas fér be, de igény szerint bővíthető újabb “vagonokkal”. Legfeljebb 70 km/órás sebességgel közlekedik.

A buszokhoz hasonlóan utakon jár, és saját sín se kell ehhez. Egy előre kijelölt útvonalon halad, és önmagát vezeti: a beépített érzékelőknek köszönhetően az útra festett, pöttyözött fehér vonalak mentén halad. „Olyan, mintha egy virtuális sínen haladna” – magyarázza Feng Csingva, a CRRC mérnöke.

Nemcsak, hogy több utast tud szállítani mint egy csuklós busz, de olcsóbb, mint a metrók és villamosok, hiszen nem kell hozzá saját infrastruktúrát építeni.

Ezért költséghatékony megoldást jelenthet azoknak a kisebb városoknak, amelyek nem engedhetik meg maguknak a drága beruházásokat. Egy kilométernyi metróvonal megépítése 102 millió dollárba kerülne, míg egy ART busz mindössze kétmillió dollárból megoldható, írja a kínai Xinhua.

Bár az ötlet nagyon jó, de számos kérdést felvet: például, hogyan működne a megoldás olyan országokban, ahol gyakorik az esőzések, és a nagy hó. Kínában ugyan szuperül működhet, hogy a felfestett mágneses csíkot kövesse a jármű, de jelentős csapadék esetén a megoldás már nem biztos, hogy működhet. Ez esetben egy sofőr oldhatná meg a helyzetet. Mivel nincs külön sáv sem, ezért az “okosbusz” ugyanúgy állhat a dugóban, mint a buszok.

Az első ART okosbuszt június másodikán indították útnak, 2018-ban újabb vonalakat tesznek lehetővé Kínában, köztük Zhuzhou városában is.

(Kiemelt illusztráció: Getty Images)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik