Tech

Sofőr és sín se kell a kínaiak csodavillamosához

Dömös Zsuzsanna
Dömös Zsuzsanna

tech-újságíró. 2017. 06. 06. 15:00

Úgynevezett virtuális síneken közlekedik Kína utcáin az „okosbusz”, ami egyszerre villamos, busz és vonat. A speciális jármű akár 300 utast is képes szállítani, és olcsóbb megoldás, mint a felsorolt közlekedési eszközök. 
Korábban a témában:

A kínaiak legújabb tömegközlekedési eszköze egyszerre busz, villamos és vonat is. Az ország legnagyobb, vasúti kocsikat gyártó vállalata, a CRRC „okosbusznak” nevezi a különleges hibridet, de valójában sokkal több annál.

Az Autonomous Rail Rapid Transit (ART) névre keresztelt jármű a vonathoz hasonlóan moduláris felépítésű, azaz több kocsit lehet egybe kapcsolni, vagy leválasztani. A 30 méter hosszú busz három kocsijába összesen 300 utas fér be, de igény szerint bővíthető újabb “vagonokkal”. Legfeljebb 70 km/órás sebességgel közlekedik.

A buszokhoz hasonlóan utakon jár, és saját sín se kell ehhez. Egy előre kijelölt útvonalon halad, és önmagát vezeti: a beépített érzékelőknek köszönhetően az útra festett, pöttyözött fehér vonalak mentén halad. „Olyan, mintha egy virtuális sínen haladna” – magyarázza Feng Csingva, a CRRC mérnöke.

Nemcsak, hogy több utast tud szállítani mint egy csuklós busz, de olcsóbb, mint a metrók és villamosok, hiszen nem kell hozzá saját infrastruktúrát építeni.

Ezért költséghatékony megoldást jelenthet azoknak a kisebb városoknak, amelyek nem engedhetik meg maguknak a drága beruházásokat. Egy kilométernyi metróvonal megépítése 102 millió dollárba kerülne, míg egy ART busz mindössze kétmillió dollárból megoldható, írja a kínai Xinhua.

Bár az ötlet nagyon jó, de számos kérdést felvet: például, hogyan működne a megoldás olyan országokban, ahol gyakorik az esőzések, és a nagy hó. Kínában ugyan szuperül működhet, hogy a felfestett mágneses csíkot kövesse a jármű, de jelentős csapadék esetén a megoldás már nem biztos, hogy működhet. Ez esetben egy sofőr oldhatná meg a helyzetet. Mivel nincs külön sáv sem, ezért az “okosbusz” ugyanúgy állhat a dugóban, mint a buszok.

Az első ART okosbuszt június másodikán indították útnak, 2018-ban újabb vonalakat tesznek lehetővé Kínában, köztük Zhuzhou városában is.

(Kiemelt illusztráció: Getty Images)

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

BERLIN, GERMANY - MAY 03:  Abdulrahman Mohamed, a Syrian refugee, carries pieces of furniture as he helps a friend move out of a shelter for refugees and migrants in Marienfelde district to an apartment in the city as other shelter residents walk past on May 3, 2017 in Berlin, Germany. The shelter currently houses approximately 450 people, the majority of whom are still waiting for their asylum applications to be processed. Most of the residents come from countries including Syria, Iraq, Afghanistan and Iran, as well as Lebanon, Turkey and Chechnya, and half of them are under 18, as the shelter only admits families. Most of the children go to local schools and German has become their common language. Germany took in over one million refugees and migrants between 2015 and 2016.  (Photo by Sean Gallup/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.