Teenage girl using a laptop computer. 
Paris, France 

VOISIN/PHANIE
Tech

A Facebook szorongó fiatalokból akar pénzt csinálni

Birkás Péter
Birkás Péter

újságíró. 2017. 05. 02. 11:41

Egy kiszivárgott dokumentum szerint a legnagyobb közösségi oldal posztok, képek és kommentek alapján képes megállapítani, hogy a fiatalok mikor stresszesek vagy letörtek, és ezt az információt akár a hirdetőkkel is megosztják.
Korábban a témában:

A The Australian című lap A Facebook a bizonytalan fiatalokat célozza a hirdetéseivel címmel jelentetett meg egy cikket a hét elején, amiben egy kezükbe került belső dokumentumra hivatkozva állítják, hogy a legnagyobb közösségi oldal képes felismerni a fiatal felhasználók érzelmeit, és ezeket az információkat a hirdetők javára fordítják.

A person is seen logging on to Facebook via a browser on a tablet in Bydgoszcz, Poland, on August 21 2016. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto)
Forrás: Jaap Arriens / NurPhoto

Az újság a megszerzett dokumentumot nem hozta nyilvánosságra, de állításuk szerint az idei keltezésű bizalmas prezentáció részletesen taglalja, hogy a Facebook miképp tudja posztok, kommentek és egyéb interakciók alapján meghatározni a fiatalok aktuális érzelmeit, kiemelt figyelmet fordítva az olyan negatív lelkiállapotokra, amit a kiszivárgott dokumentum letörtségként, stresszként, bizonytalanságként, aggodalomként és szorongásként definiál.

Már eleve ijesztő, hogy a legnagyobb közösségi oldal képes ilyen adatokat begyűjteni a felhasználóiról, de ami ennél is aggasztóbb, hogy a Facebook ausztráliai kirendeltségénél felső vezetőként dolgozó David Fernandez és Andy Sinn által összeállított irat az ország egyik legnagyobb bankjának készült, ráadásul a dokumentum kitért arra is, hogy a közösségi oldalnak 1,9 millió középiskolásról, 1,5 millió felsőoktatásban tanuló diákról és 3 millió fiatal dolgozóról van adatbázisa.

Az ausztrál lap cikkében azzal gyanúsítja a Facebookot, hogy olyan fiatalokat céloz meg a hirdetéseivel, akiknek valamilyen önbizalomnövelő hatásra van szüksége. A közösségi oldal első hivatalos reakciójában bocsánatot kért, és vizsgálatot ígért az ügyben, egy későbbi közleményükben viszont már félrevezetéssel vádolták a The Australiant, külön kiemelve, hogy a Facebook nem biztosít olyan eszközt a hirdetőknek, amivel érzelmek alapján lehetne célozni a felhasználókat.

Ugyanakkor elismerték, hogy a kiszivárgott dokumentum egy olyan titkos kutatás alapján készült, ami nem felel meg a Facebook által lefektetett alapelveknek, és vizsgálatot indítanak az ügyben.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.