Tech

Black Friday: újra támad a vásárlás ünnepe

Egyre több magyar webáruház veszi át az Amerikából induló akciós napot. Mondjuk, hol mire lehet számítani - többek között arra is, hogy itthon újra több Fekete Péntek is lesz.

A Black Friday a gonosz imperialista világrend egyik csökevénye / a modern, gazdaságalapú társadalom egyik fontos alappillére (a kívánt részt húzd alá a monitorodon, de csak óvatosan, különben vehetsz egy másikat). Komolyra fordítva a szót, a “vásárlás ünnepét” az amerikai Hálaadás utáni első pénteken rendezik meg a különféle áruházak, boltok és újabban internetes vásárlóhelyek. A dolog lényege, hogy a karácsony előtti bevásárlási hajrában legyen egy olyan nap, amikor az egyes boltok megpróbálnak akár a bekerülési árszintig lenyomott akciókkal és egyetlen napos villámárakkal becsábítani annyi vevőt, amennyit csak tudnak.

Magyarországon néhány éve kezdte átvenni ezt a szokást az áruházak egy része, és minden évben egyre többen próbálkoznak meg az idén november 25-re eső péntek “befeketítésével”. Viszonylag egyértelműen az internetes áruházak, és főleg az újdonságokra jobban vevő közönséggel rendelkező, műszaki irányultságú boltok kezdtek bele az akciózásba elsőként, és még most is jellemző, hogy itthon a webáruházak vannak többségben a Black Friday akciókkal.

A Millward Brown legfrissebb, a Black Friday akcióval kapcsolatos hazai kutatása szerint, a magyarok 72 százaléka tisztában van a Black Friday fogalmával, ami jelentős (18 százalékpontos) növekedés az előző évben mért adatokhoz képest. A reprezentatív felmérés rávilágított, hogy a válaszadók negyede ezen a napon biztosan vásárolni kíván, az online rendelést tervezők aránya pedig 20 százalékponttal meghaladja az offline vásárlókét. Párhuzamosan a növekvő érdeklődéssel, a vásárlók által elkölteni kívánt összeg is emelkedett idén – a válaszadók 34%-a több mint 60 ezer forintot tervez költeni az akció során.

Mielőtt továbbmegyünk, beszúrunk ide egy videós tanácsadót, amiben nemrég összefoglaltuk, hogyan, mikor és mit érdemes (valamint hogyan, mikor és mit NEM érdemes) vásárolni az ünnepek előtti időszakban. Aztán megyünk szépen tovább a már elérhető részletekkel.

Szóval ennyit az általános tudnivalókról, jöjjenek a már tudható konkrétumok. A Black Friday magyar honosításáért felelős két legnagyobb műszaki webshop már most jelezte, hogy idén sem maradnak ki az akciós napból, bár természetesen megint nem maradunk érdekesség nélkül.

Az eMAG az idei Black Fridayre a tavalyinál közel háromszor több terméket kínál a nemzetközivel megegyező, november 25-i időponton, egy 450 ezer darabos készletet halmoznak fel az akciós napra. Egyes termékekből akár 80 százalékos kedvezményeket jeleztek előre, ráadásul a zökkenőmentes vásárlás érdekében növelték a logisztikai kapacitásukat, a mobil alkalmazásukra pedig kifejlesztettek egy “fizetés egy kattintással” funkciót.

Tavaly 3,25 milliárd forintos árbevételt hozott az eMAG számára a 187 ezer megrendelt árucikk, weboldalukon csak a Fekete Péntek során 1,7 millió látogatást regisztráltak.

Az Extreme Digital ismét azzal próbálkozik, hogy egy héttel hamarabbra teszi az akciós napot, és Black Friday helyett simán a “brutális kezdvezmények napja” néven emlegeti. Szóval itt november 18-án lehet odafigyelni azoknak, akik extrém kedvezményeket próbálnak bezsákolni. A cég idén egymilliárd forinttal növelte meg a kedvezmények összértékét, így a tavalyi félmilliárdhoz képest másfél milliárd forintot spórolhatnak a vásárlóik a hozzánk eljuttatott közlemény szerint.

Szintén növelték az akcióba bevont termékek körét, idén ezernél is több árufajta lesz akciós. 2015-ben egyébként az Extreme Digital fekete péntekjén mintegy 6000 okostelefon, 2500 porszívó, 2000 televízió, 1000 játékkonzol és ugyanennyi laptop talált gazdára. Az ez évi eladási adatok alapján idén karácsonykor az androidos okostelefonok és a 40-50 colos lapostévék mellett a nagyobb tudású drónok és fitneszpántok, okosórák lesznek kiemelten népszerűek.

A cég előre kéri, hogy akik az akciós napon biztos sikerre számítanak, előre regisztráljanak weboldalukon, hogy könnyebb legyen a vásárlás, hiszen az előző évek tapasztalatai alapján nagyon sokan és gyorsan csapnak le az akciókra. Tény egyébként, hogy az előző években sokan panaszkodtak is az ügymenetre: az Extreme Digital webáruháza mindkét eddigi alkalommal többször leállt, illetve használhatatlanná lassult a túlterhelés miatt. Remélhetőleg idén már nem lesz ilyen probléma, mindenesetre a cég ígérete szerint ismét korábban kapnak akciós infót azok, akik feliratkoznak a hírlevelükre, az akciós nap utáni két hétben pedig ingyenesen szállít ki minden aznap rendelt terméket.

Idén egyébként már dedikált weboldal is indult a Black Fridayhez kapcsolódó webáruházak összegyűjtésére, amely nem meglepetésszerűen a www.blackfriday.hu címen érhető el.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik