Tech

Minden celebet lemosnak a magyar YouTube-sztárok

Bátky Zoltán
Bátky Zoltán

tech-újságíró és zenész. 2016. 10. 20. 12:00

Kik voltak a sztárok az elmúlt évtizedekben? Zenészek, sportolók, médiaszemélyiségek, művészek – olyan emberek, akik a legtöbb esetben valóban letettek valamit az asztalra, a tevékenységük nyomán zenék, írások, aranyérmek, díjak születtek. Aztán jött egy újabb korszak, amikor a sztár szó fényét már átvette és elhomályosította a celeb. VV Tihamér, BB Celesztína, vagy XYZ Józsika már nem azért lett híres, mert valami tényleg fontosat alkottak, hanem azért, mert valahogy benne voltak a tévében, a marketinggépezet érdekesnek ítélte őket, aztán csinált belőlük a celebség okán celebet.

A nép gyermekei

Szerencsére most egy még újabb trend van kialakulóban, ami ugyan nem hozza vissza az elérhetetlen magasságokban tanyázó szupersztárok világát, de legalább olyan embereket helyez a középpontba, akik valamilyen szinten ismét alkozó munkájuk miatt lesznek érdekesek. Csak épp a módszer más, ahogy az idők is megváltoztak a tömegkommunikáció változásával együtt.

Ezek az új sztárok a YouTube-videósok, vagy ahogy sokan röviden emlegetik őket, YouTuberek. A jelenség leginkább azért érdekes, mert őket a kezdetekben senki sem “építette fel”, a legtöbbjük alanyi jogon épült be a köztudatba, mert ugyan általában csak egy webkamerával, valamilyen pislákoló lámpácskával és egy számítógéppel álltak neki a videózásnak, “volt bennük valami”. Itt már nincs csillogás, mellébeszélés, díszletek, tévés beharangozók és roadshow-k, a fiatalok azért ülnek le a YouTube csatornák elé, mert érdekes a tartalom, közvetlen a hangvétel.

A tények kemények

A Gemius legfrissebb kutatása szerint a magyar fiatalok körében a legkedveltebb 10 híresség közül ma már 8 YouTube sztár. A felmérés szerint ez a korosztály saját bevallása szerint naponta átlagosan fél órával több időt tölt YouTube videók megtekintésével, mint TV nézéssel. Ezért az sem meglepő, hogy az általuk kedvelt sztárok is sokkal inkább a vlogger világból kerülnek ki. A megkérdezett 10-19 éves fiatalok válaszaiból összeállított listán, a kedveltségi index szerint az első 10 helyen összesen 8 YouTube sztár szerepel. Szirmai Gergő a legnépszerűbb, őt Pamkutya és JustVidman követi. A 20-29 éves korosztályon belül szintén egy vlogger végzett az első, valamint a harmadik helyen. Náluk Pamkutya, Hosszú Katinka és Dancsó Péter ért el dobogós helyezést.

Bíró Pál, a YouTube magyarországi menedzsere szerint

A YouTube azért is válhatott ennyire népszerűvé, mert itt bárki kiállhat a világ legnagyobb színpadára és megmutathatja tehetségét. A YouTube számára is fontos ez a sokszínűség, ezért is létezik az ingyenes és online Alkotói Akadémia (Creator Academy), amely azokat segíti a könnyebb eligazodásban, akik még újak a felületen.

Egyébként nem csak a közvetlen nézettségi és ismertségi statisztikák bizonyítják a YouTuberek sikerét, hanem teljesen meglepő közvetett eredmények is. Ilyen például az, hogy a nemrég általunk is megszólaltatott TheVR YouTube csatorna hivatalos webshopja nyert az Ország Boltja 2016 verseny divat és ruházati kategóriájában. A kezdetekben csak VR-szemüvegekkel foglalkozó, de ma már sokkal általánosabb tech-témákat is felkaroló duót egyébként a Forbes is a 9. legbefolyásosabb közösségimédia-arcokként listázta. Komzsik János és Fábián István nem is számított a “ruhaboltos” elismerésre, hiszen ez csak kapcsolódó része saját tevékenységüknek:

Nagyon meglepődtünk, amikor megtudtuk, hogy a divat és ruházat kategóriában népszerűségi díjat nyertünk a TheVR Shoppal. Sosem gondoltuk volna, hogy a közönségünk ennyire pozitívan értékeli azt, amit csinálunk. Ez a díj elsősorban az ő érdemük!

Miért pont ők?

Érdekes megnézni, hogy mi az oka az újfajta médiasztárok sikerének. Mert ha azt vizsgáljuk, hogy egy tévés celeb, zenei sztár, vagy médiaszemélyiség mögött hatalmas marketing-gépezet, sokszor milliós vagy akár milliárdos befektetett összegek, jelentős technikai háttér húzódik, na meg akár évtizedes felfutási idő és tapasztalat, a sokszor mindössze 20 év körüli YouTube-sztárok időnként szüleik lakásának kisszobájában, vagy egy olcsó albérletben készítik műsoraikat egy-két átlagos árú kamera, mikrofon és fényforrás segítségével, speciális effektjeiket, zenéiket, háttereiket és grafikai elemeiket saját maguk készítik el, szóval mondhatni, a szegény ember legkisebb fia győzi itt le az összes gazdag lovagot és királyt. Néha úgy, hogy közben majdnem belehalnak az életbe , mint a hazai egészségügy poklából mostanában kikeveredő BTurbo.

És pont ez lehet a jelenség valódi oka. Az őszinteség, a közvetlenség, a “mi kutyánk kölyke” megközelítés. Mert az internet, és főleg a közösségi média általánossá válásával a fiatal nézőket már nem vonzza a “csinált” sztárok, a megközelíthetetlen celebek világa. A YouTuberek egyrészt valóban olyan dolgokról beszélnek, ami érdekli ezt a korosztályt, és szinte minden esetben kendőzetlenük, az ő stílusukban, vágatlanul. Úgy, mintha az összes nézőjük egyben a közeli barátjuk lenne. És a fiatalok ma már, amikor mindenki pár kattintással elérhető, erre vágynak: legyen egy “YouTube-os haverjuk”, akihez fordulhatnak, ha tanácsra van szükségük akár olyan egyszerű dolgokban, mint egy játék megoldása vagy egy mobiltelefon használata, de néha olyasmiben is, mint az őket kínzó életvezetési kérdések.

Szóval a tévéknek, rádióknak fel kell kötni a nadrágot, sőt megkockáztatnám, hogy egy másfajta nadrágot kell felvenni, és azt felkötni. Mert a fiatal nézők (tetszik tudni, akiket a reklámok és a hirdetők a leginkább fizetőképesnek tartanak) most már nem a csinnadrattát és a show-t nézik, hanem olyan srácokat és lányokat, mint ők maguk, valahol egy webkamera másik végén.

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.