Tech

Különös amerikai kísérlet az Uber megzabolázására

Massachusetts állam különadóval sújtaná a szolgáltatókat, a bevételből a taxisok is kapnának.

Az Uber hazai sztorija mindenki számára ismert lehet: a szolgáltató végül feladta a harcot és kivonult az országból, mivel nem tudta, akarta teljesíteni a rá rótt jogszabályi kötelezettségeket. Az ilyen, digitális platformon alapuló, a hagyományos modellekkel merőben új irányt képviselő vállalkozások a világ összes piacán fejtörést okoznak, Massachusetts kormányzója azonban úgy gondolja, hogy megtalálta a megoldást.

A republikánus Charlie Baker egy olyan törvényjavaslaton dolgozik, ami lehetővé teszi, hogy a minden közösségi személyszállítást végző cég bevételéből 20 centet lecsípjenek. Az elképzelés szerint ez az összeg háromfelé megy tovább a levonások után.

Öt cent a taxi társaságokhoz, illetve az őket képviselő szervezethez fut be, tíz cent a városok kasszájában landol, végül az utolsó öt cent egy állami, közlekedési célokra létrehozott alapot gazdagítana. A 20 centet minden egyes fuvar után vonnák le a sofőröktől, de ez a mínusz nem a vállalkozóknál, hanem magánál a szolgáltatónál jelentkezne.

Massachusettsben havonta 2,5 millió fuvart bonyolít le csak az Uber és a Lyft együttesen, ezért a jelenlegi számítások szerint több millió dolláros plusz bevételt jelenthet mindez az ellenérdekű felek oldalán. A taxi társaságok a befolyt összeget a szolgáltatásuk, informatikai hátterük fejlesztésére fordíthatják, a többi pénz pedig szintén a városok, állam közlekedési infrastruktúrájának fellendítésére menne.

Itthoni logika szerint ez azt jelentené, hogy az Uber viteldíjak pontosan ennyivel nőnek a jövőben. Ez azonban nem fog megtörténni, mivel a törvénytervezet megtiltja, hogy a szolgáltatók a plusz terheket áthárítsák a vállalkozókra, azaz közvetve az utasokra.

A reakciók meglehetősen vegyesek. A taxi társaság képviselői szerint ez egy puha szabályozás, és nem ez lenne a megoldás, hanem az Uber és társainak betiltása, kiszorítása a piacról. A Fasten nevű cég képviselője úgy nyilatkozott, hogy

nehezen tud azonosulni egy olyan üzleti modellel, amivel a konkurenciát kell támogatnia.

A Lyft vezetősége szerint a törvény nem tökéletes ugyan, de el tudják fogadni annak irányvonalát.

A jelenség kezelésének, megoldásának van már egy meglehetősen jó példája az észt kormány részéről. Ez azt mutatja, hogy ha valóban a szolgáltatók ott tartása a cél, akkor igenis van út a megegyezéshez.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik