Szórakozás

Azt azért Hujber Ferenc sem gondolhatta, hogy a Valami Amerika teszi híressé

Mit kaptunk a Valami Amerikától? Klipek, Terka néni és Szabó Győző.

Nyáron kezdődik a Valami Amerika harmadik részének forgatása, 15 évvel az első, és 9 évvel a második film után. Herendi Gábor filmjére lehet mondani bármit, de csak az első részt több mint félmillióan látták, a rendszerváltás óta az egyik legnépszerűbb közönségfilm. Ma már arra se nagyon emlékszünk, mikor futott be Szabó Győző, Oroszlán Szonja, Hujber Ferenc vagy Pindroch Csaba, pedig éppen a Valami Amerikával lettek igazán népszerűek. Mind a négyüknek ez volt az első főszerepük. Pindroch főleg tévében és kisjátékfilmekben szerepelt korábban, a Kontroll is csak 2003-as. Oroszlán Szonjának szintén ez volt az első komolyabb munkája a Kisváros után. Hujbert se ismerték túl sokan 28 évesen, aztán kiderült, hogy milyen jó színész (Kr.e.sz.e, Krisztus egy színész volt előtt).

Szabó Győző ráadásul többek között a 2002-es lehetőségnek köszönheti, hogy megszabadult a herointól.

Még a Toxikoma című könyvében írta meg, hogy a forgatás előtt vonult be a rehabra, és jött le a drogokról. De ez csak egy ok a sok közül, hogy még mindig ezerrel ismétlik a Valami Amerikát szombat délutánonként. Herendi Gábor saját élményeiből merített a legtöbbet, ő is reklámokat rendezett a mozik előtt, akárcsak Pindroch Csaba karaktere, Tamás.

Azt azért Hujber Ferenc sem gondolhatta, hogy a Valami Amerika teszi híressé 1
Budapest Film

Az egész sztori három testvérről szól, akik közül Ákos (Szabó Győző) már sikeres, Tamás (Pindroch Csaba) éppen befutóban van, András (Hujber Ferenc) pedig az abszolút szerencsétlen, aki egyik héten pék, a másikon majomjelmezben ugrál egy étterem előtt. Esténként meg verseket ír. Az egész idill akkor borul, amikor egy álamerikai szélhámos, Alex Brubeck a.k.a. Sanyi (Szervét Tibor) bekavar, és elhiteti Tamással, hogy leforgathatja álmai filmjét a Büdösvárost Bűnös várost.

A Valami Amerika lebutított, alap embertípusokat mutat be. Ákost, akinek még a pénisze helyén is dollárjelek forognak, és a lelkét is eladja egy jó üzletért, a sikeres, de álmodozó kreatívot, aki éppen csak azt nem veszi észre, hogy a forgatókönyvével él a barátnője helyett, és a szegény, szuperérzékeny legkisebb fiút, akinek semmi, de tényleg semmi nem jön össze. Aztán ott van a golddigger Oroszlán Szonja, és a tipikus könyvtáros alkat, Ónodi Eszter. Mindenki egyszerű, mint egy bot a maga módján.

Budapest Film

Herendi annyira tökéletesen castingolt, hogy az Oroszlán-Szabó páros még a bemutató után is profitált a szerepből. A TV2-n egy meglehetősen őskori férfi-női szerepekre épülő sorozat, a Szeret, nem szeret futott Brigivel és Brúnóval, azaz Oroszlán Szonjával és Szabó Győzővel 2002-től egészen 2005-ig. A sorozatot három rendező készítette, Herendi Gábor, Orbán Andrea és Fonyó Gergely.

Schütz Ila volt a legnagyobb igazolás

Ezt még Herendi is elismerte a februári Origós interjújában. Először Eszenyi Enikő játszotta volna el a régimódi, de annál vidámabb takarítónőt, de végül Schütz kapta meg a szerepet. Annyira tökéletes választás volt, hogy talán még az is emlékszik a nagy jelenetére a füves sütivel, aki életében nem látta a filmet. Terka néni

a magyarok azon óriáshalmazába tartozott, akik soha nem néznek tévét, nem kapcsolják be azt a szemetet, de valahogy mindig sikerül olvasás közben ráülniük a távirányítóra.

Terka néni a Vad angyalra kattant rá felmosás közben, majd egyszer bekapkodta a maradék sütit, ami történetesen Amszterdamból érkezett. Soha senki nem tépett be még annyira szórakoztatóan, mint ő. Ráadásul minden korábbi tapasztalat nélkül.

Schütz Ila a bemutató után kevesebb mint egy évvel, 58 évesen lett öngyilkos. Depressziós volt, 2002 decemberében halt meg. A film készítői a második részben megemlékeztek róla, mikor egy VIP, szappanoperás temetést rendeztek Terka néninek.

Budapest Film

Oroszlán Szonja és a zenei karrier

Bár lehet, hogy elsőre nem tűnik fel, de a Valami Amerika 1 és 2 is egy zenés film. Szerencsére nem musical, de nagyon fontos része a történetnek a zenei betét. Elég, ha csak azt nézzük, hogy tízből kilenc és fél magyar ismeri a Valami Amerika főcímdalát a Bon-Bontól. A Youtube-ra csak 2008-ban került fel a klip, de így is félmillióan látták.

A 90-es, 2000-es évek magyar filmjeire jellemzően a reklámot is nagyjából okosan építették be. A második résznél már a kelleténél jobban arcul csapta az embert a direkt promó, 2001-ben viszont a Sopronit kifejezetten kreatívan passzírozták be. Talán még van, aki emlékszik a Soproni Hableányos reklámjaira. A szövegbe őszintén reméljük, hogy nem gondoltak bele az írók, csak kínrímekből próbálták a nő, a sör, és a férfiak örök hármasát egy refrénbe passzírozni. Akkor fel se tűnt, mit énekelnek Szabó Győzőék háta mögött, finoman szólva nem pc (érdemes az egész dalszöveget végigfutni).

Az igazi nő fehér és kemény, sokáig megmarad. Az igazi nő olyan, mint a sörömön a hab.

A Valami Amerikában az az érdekes, hogy a filmbe béna klipeket építettek, amikből aztán tényleg sláger lett. Ott van például Oroszlán Szonja karaktere. Timi egyébként meglehetősen sztereotipikus, a buta szőke, aki a hírnévnél csak a pénzt szereti a jobban. Szabó Győző, azaz Ákos nője, és színésznő. Na, nem filmszínésznő, klipekben énekel, és reklámokban mondja fel, hogy

amióta Ambadeót használok, nincs legyőzhetetlen akadály számomra.

Egy viszonylag sikeres énekesnőt játszik főleg latexben, a 90-es évek végére, 2000-es évek elejére jellemző, kissé ciki, haspólós szőke szerelésekben. Tiszta Britney Spearses a hangulat. Oroszlán Szonja, azaz Timi legnagyobb slágere pedig a Tépj szét! kék egyberuhában, kék. sokszögű sminkben, tökéletes dalszöveggel.

Nem kell így a csókod
Másnak szórd a bókod
Tudnod kell a dolgod
Unlak már.

Az első részben Oroszlán kapta a legnagyobb teret zeneileg. Nem elég, hogy többször elugrálta a Tépj szét!-et, ráadásként Pély Barnával és az egykori Venusos Varga Zsuzsával vonaglott a Vetkőzés című számra. Igen, ez az a korszak, ahol a leszbikus jelenet még úgy élt a mozikban vagy a klipekben, mint a férfiak legnagyobb vágya. Szabó Győző és a komplett stáb a jelenetben majd összepisilte magát az örömtől, amikor ezek hárman rádőltek a kellékágyra.

Budapest Film

Herendiék rájöhettek,hogy nem érdemes variálni a Valami Amerika mintáján. A második részben továbbvitték a zenés elemeket, sőt, rá is dobtak pár lapáttal. Itt már nem volt elég a klip, a főhős, Tamás most film helyett musicalt rendezett Hrutka Róbert számaival és Tompos Kátyával, meg a Tankcsapdával.

A Valami Amerika 2-t valamivel kevesebben, de még mindig közel félmillióan nézték meg a mozikban. A harmadik részt júliusban kezdik forgatni, és év végére, vagy legkésőbb jövő februárra már a mozikba kerülhet. Herendi Gábor nemrég az Index podcastjében pedig azt mondta, hogy 300 ezres nézőszámmal már boldog lenne. Azt pedig, hogy ismét elsütik-e a musicales vonalat, még meglátjuk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik