Szórakozás

10 ok, hogy miért nyerhet Oscar-díjat a Mindenki

Hétfő hajnalban rendezik a 89. Oscar-gálát, amelyen Deák Kristóf kisjátékfilmje is érdekelt. Van néhány érvünk, miért kell nyernie.

Mert van már „neve”

Az amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia 6687 tagot számlál, és biztosak vagyunk, legtöbbjük úgy szavaz, hogy nem látott minden alkotást, amely nominálva lett az Oscar-gálára. A Mindenki ha korábban egy filmfesztiválról elismeréssel tért haza, az legtöbbször közönségdíj volt, ezt pedig szokta értékelni az Akadémia. Avatatlan tagok tehát szavazhatnak a magyar filmre, mert tudják, a közönség szerette.

Mert zenés film

Az Akadémia általában a komolyabb filmeket szokta elismerni, így a Kaliforniai Álom hiába nyerte szénné magát a Golden Globe-on, az idei Oscar-gálán valószínűleg a társadalmi mondanivalóval bíró Holdfény nyer (legalábbis a legjobb film kategóriában), s a musical inkább kisebb díjakat nyer. Ezt kompenzálandó az amúgy szintén zenés film, Mindenki lehet a legjobb kisjátékfilm.

Mert nagyon nem amerikai

Külföldi filmet nézni olyan, mint bekukkantani az ismeretlen szomszéd ablakán. Hiába választ el csupán egy fal tőle, semmit sem ismerünk életteréből és a lakásában lévő tárgyak is mind-mind mást jelentenek számára, mint nekünk. A Mindenki 1991-ben játszódik, a kislányok az udvaron kiszámoló mondókákkal és ugrálókötelekkel játszanak, egyiküknek karkötője meg menő cipője van Bécsből, bumszli hajráfja a nagynénitől, másikuk pedig Párizsi és Melba kockát majszol. Ezek számunkra retro dolgok, de mit ért ebből egy nem magyar? Valami fura káerupai bukét, ami pont elégséges a győzelemhez.

Mert a jó győzedelmeskedik

Nem kimondottan amerikai elvárás, hanem majdnem általános nézői hozzáállás, hogy egy film legyen kerek, lezárt, a jó elnyerje jutalmát, a rossz pedig méltó büntetését. Ilyen értelemben a Mindenki klasszikus hollywoodi film, hiszen a maximalista tanárnő, aki mindenáron győzni akar énekkarával, s emiatt tátikázásra kényszeríti a kevésbé jól éneklőket a végén jól hoppon marad, amikor a gyerekek kiszúrnak vele.

Régen minden jobb volt, vagy nem

Mindenkinek van emléke geciző Erika nénikről, akik általános vagy középiskolai évek alatt megkeserítették az ember tanulóéveit. A random ember random Erika nénije lehetett depressziós, frusztrált, teljesítménynáci vagy csak csak simán és egyszerűen mizantróp senkiházi, a lényeg, hogy tett vagy mondott valami olyat, ami 10, 20 vagy 30 év múlva is tüske az emberben. Ezzel pedig könnyű azonosulni.

Because of Trump

A Mindenki az igazságtalanság elleni harc szinonimája is lehet, amely filmben a gyerekek EGYÜTT lépnek fel a despota ellen. Donald Trump még viszonylag rövid ideje van hivatalban ahhoz, hogy objektíven lehessen meghatározni munkásságát, de tett és mondott ordas ostobaságokat, amiért a szociálisan érzékeny/épelméjű emberek felcsesszék magukat rajta. Mivel a Mindenkinek van egy tágabb értelmezési tartománya is, ebbe a Trump-ellenesség is belefér.

Mert zseniális plakátja van:

Mert a magyar film jó

Sok rosszat lehet mondani Andy Vajnáról, lehet kritizálni a Filmalapot, de azt egyszerűen nem lehet elvitatni, hogy 42 darab film készült el a Filmalap hat éves fennállása óta, ami átlagosan hét nagyjátékfilmet jelent évente. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy mind a 42 film hibátlan alkotás, mégis beszédes, hogy az elmúlt években több, mint 190 díjat nyertek, köztük egy Oscar-díjat is a Saul fia révén, egy héttel ezelőtt pedig Arany Medvét a Berlinalen a Testről és lélekről révén. A Mindenkinek ugyan nincs köze a Filmalaphoz, de az utóbbi időben újra van súlya a magyar filmnek, nem lehet lefitymálóan kezelni, ezért is lehet most esélyes Deák Kristóf kisjátékfilmje.

Mert gyerekek vannak benne

A gyerekek és a cicák cukik. Ebben a filmben macskák ugyan nem szerepelnek, de a gyerekek szuperkirályak.

Mert a Hollywood Reporter szerint is a Mindenkinek kell nyernie

A lap összegző írásában azt latolgatja, mely kategóriákat kinek kell megnyernie a 89. Oscar-gálán, a legjobb kisjátékfilmek között pedig egyértelműen a Mindenki mellett foglalnak állást. Ellenfelei közül a Silent Nightsot túl klisésnek gondolják, az Enemies Withint elvarratlannak ítélik, a Timecode és a The Railroad Lady pedig hiába bír szép üzenettel, túl furcsák az általános közízlésnek. A Mindenkinek viszont van mondanivalója.

Az Oscar-átadást élőben lehet majd nyomot követni a Duna televízión február 27-e hétfő hajnalban 0:50-től. A házigazda a tévés-komikus Jimmy Kimmel lesz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik