SOCHI, RUSSIA - APRIL 28:  Sebastian Vettel of Germany and Ferrari prepares to drive in the garage during practice for the Formula One Grand Prix of Russia on April 28, 2017 in Sochi, Russia.  (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Forma-1

Schumacher az utódjának szánta, minden idők legnagyobbja lehet

Sebestyén Roland
Sebestyén Roland

sportújságíró. 2017. 07. 03. 16:30

Egy hétszeres világbajnok legenda fedezte fel, majd első teljes F1-es szezonjában azonnal sokkolta a világot. A Red Bullal 2010 és 2013 között verhetetlen volt. Sokan nem kedvelik, mert tenyérbemászó, gyors, erőszakos pilóta, aki bármit megtesz a győzelemért. Ma nincs nála ismertebb német sportoló, már Michael Schumacherhez mérik. Portré a 30 éves Sebastian Vettelről.
Korábban a témában:

Mauritiuson nyaraltam, amikor Michael Schumacher odajött hozzám, és azt mondta: Gerhard, ezt látnod kell! Van egy gokartos srác, Vettelnek hívják. Nagyon gyors!

anekdotázott Gerhard Berger 2007-ben, miután éppen bejelentették, hogy az akkor 20 éves Sebastian Vettel a szezon második felében a Red Bull Racing fiókcsapatánál, a Toro Rossónál folytatja.

A többi már történelem: jelen állás szerint négy világbajnoki cím, 45 futamgyőzelem, 92 dobogós helyezés és 47 rajtelsőség áll a neve mellett.

Vb-aranyak tekintetében mindössze ketten, a hétszeres világbajnok Michael Schumacher és az ötszörös vb-első, a Forma-1 első igazi szupersztárja, Juan Manuel Fangio előzik meg.

A három Michael és az autók bűvületében

Sebastian Vettel 1987. július 3-án született a nyugat-németországi Heppenheimben. Egészen fiatalon megcsapta a benzingőz, elmondása szerint gondolatai csak a versenyautók körül jártak, így nem meglepő, hogy gokartos karrierjét már negyedik születésnapja előtt elkezdte. Öt évvel később a versenypályán is bemutatkozott, korosztályából viszont olyannyira kilógott, hogy nagyon hamar, 1998-ban lecsapott rá a Red Bull.

A Red Bull-lal majd’ minden komolyabb versenyt és sorozatot megnyert. Közben a cseperedő Vettel nem felejtett el gyereknek lenni. Folyamatosan figyelte példaképeit, rajongott kedvenceiért, olyan akart lenni, mint azok, akiket a tévében lát.

Emlékszem, teljesen odáig voltam a három Michaelért: Michael Schumacherről, Michael Jordanről és Michael Jacksonról beszélek. Figyeltem minden lépésüket, de bevallom, az énekhangom kevés volt ahhoz, hogy bármit kezdjek vele.

Vettel 2003-ban osztályt váltott, és a nyitott karosszériájú, együléses autók sorozatában folytatta. Első évében rögtön leradírozta a mezőnyt, 20 versenyből 18-szor(!) végzett az élen.

Amikor fiatal voltam, Michael (Schumacher) volt az én hősöm. Néha, amikor beugrott megnézni egy-egy versenyünket, teljesen végünk volt, remegtünk

– rótta le tiszteletét példaképe előtt Vettel első ferraris győzelmét követően 2015-ben, Malajziában.

A következő három, három és fél évben a Forma-1 előszobájában (Forma-3, Forma Renault) versenyzett, és 2006-ban a csúcskategóriás BMW Sauber tesztpilótájaként várt a lehetőségére. A lehetőségre, amely egy sajnálatos baleset következtében rövid időn belül megtalálta.

A vb-cím kapujában

A sors úgy hozta, hogy Vettel 19 évesen és 11 hónaposan, a 2007-es Amerikai Nagydíjon bemutatkozhatott a BMW Sauber színeiben. Az alkalmat Robert Kubica kanadai horrorbukása szolgáltatta, melynek következtében a lengyelt orvosi tanácsra jegelték Indianapolisban, és így eljöhetett Vettel ideje.

Akkor úgy állt, hogy minden idők legfiatalabb debütálóját, majd a versenyen elért nyolcadik helyének köszönhetően minden idők legfiatalabb pontszerzőjét is Sebastian Vettelnek hívták.

Kubica Franciaországban már ismét zöld utat kapott, de Vettel lehengerlő vezetési stílusa meggyőzte a Red Bull vezetőségét, és néhány héttel később visszarendelték főállású pilótának a fiókcsapathoz, a Toro Rossóhoz. A Hungaroringen mutatkozott be, majd az év végén egy negyedik hellyel jelezte, megérkezett.

Különbözött a többi fiataltól. Azonnal világossá vált számomra, hogy tehetségesebb, de érettebb, koncentráltabb és céltudatosabb is a kortársainál.

– mondta róla Mario Theissen, a BMW korábbi sportigazgatója.

A Toro Rosso ahogy soha, úgy 2008-ban sem volt versenyképes, de Vettel Monzában sokkolta a világot: először a szombati időmérőn megszerezte a pole pozíciót, majd vasárnap tökéletes versenyzéssel megnyerte az Olasz Nagydíjat. A Toro Rosso első, és azóta is egyetlen győzelmét aratta, Vettel pedig – akkor – a Forma-1 történetének legfiatalabb futamgyőztesévé vált. 2009-ben, David Coulthard visszavonulása után egyenes út vezetett számára Mark Webber mellé a Red Bull Racinghez.

2009-ben egy csapásra vb-esélyessé vált a Red Bull, az istálló első győzelmét – ki hitte volna – Sebastian Vettel szállította Kínában. Abban az évben még további háromszor ünnepelhetett, és Jenson Button mögött második helyen végzett a tabellán. 2010 után viszont nem volt megállás, futószalagon érkeztek a világbajnoki címek.

A Vettel-dominancia és a botrányok

Sokat elárul a Sebastian Vettel uralta évekről (2010-2013), hogy azt az időszakot a 2000-s évek elejéhez és Michael Schumacher dominanciájához (2000 és 2004 között öt világbajnoki cím) szokás hasonlítani. Vettel négy szezon alatt 34 győzelmet aratott, 2011-ben tizenegyszer, 2013-ban tizenháromszor állhatott a dobogó legfelső fokán. 2013-ban az utolsó kilenc(!) futamból valamennyit megnyert, ez a sorozat a mai napig rekord.

Adj neki egy versenyképes autót, és azt mondom, egyenlő feltételek között még Ayrton Sennával is felvenné a versenyt – sőt, talán még nyerne is.

– mondta róla a BBC szakértője, Gary Anderson.

Amikor 2013-ban, zsinórban negyedik világbajnoki címe előtt az újságírók Vetteltől azt tudakolták, elképzelhető-e, hogy annyira domináns, hogy Schumacher óta ő az első, aki unalomba folytja a sorozatot, felnevetett.

Bóknak veszem a feltételezést. De viccet félretéve, ha megnézi, mögöttem három-hat másodperccel jön a második, Schumi mögött volt, hogy fél perc, akár egy perc is eltelt.

Elődeihez hasonlóan őt sem kerülték el a botrányok, és általában a szurkolóknál sem aratott osztatlan sikert. Csapattársával, a Forma-1-ből a 2013-as szezont követően visszavonuló Mark Webberrel többször is parázs vitát folytattak pályán és pályán kívül is.

2010-ben a Brit Nagydíjon Vettel megkapta csapattársa új szárnyait, amivel a versenyt később megnyerő Webber érthetően nem értett egyet. A viszony már korábban, a  2010-es Török Nagydíjon megromlott, amikor az első két helyen álló Red Bull összeütközött, Vettel kiesett, Webber a harmadik helyen ért célba. 2013-ban a Maláj Nagydíjon Vettel nyíltan szembement a csapatutasítással, és lenyomta csapattársát a futam végén – Webber önéletrajzi könyve szerint az volt az utolsó csepp a pohárban, akkor döntötte el, hogy a szezon végén lelép.

Nyugodtan fütyüljenek ki, nem tartozom senkinek magyarázattal. Nem kell senkinek bizonyítanom semmit

– mondta Vettel még 2014-ben.

A nagy esély, a Ferrari

2014 óta csak Mercedes-pilóta (kétszer Hamilton, egy alkalommal Rosberg) nyert világbajnoki címet. Vettel 2015-ben igazolt a Ferrarihoz, ahol nem titkolt célja, hogy 2008 után bajnoki aranyat szerezzen az olasz istállónak. Nagyon úgy tűnik, a német versenyző a szurkolókkal is rendezte a viszonyát, családi háttere és a csapatháttere pedig stabil. Minden úgy alakul, hogy ha valakinek, neki sikerülhet megállítania a Mercedes-dominanciát.

Sebastian Vettelt Michael Schumacher saját maga fedezte fel. Ha sikerülne a Ferrarival is nagyot robbantania, felmerülhet a kérdés: vajon túlnőheti-e mesterét a tanítvány? 

Ha lehiggad, és nem csinál őrültséget, még akár az is lehet, hogy igen.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.