Foci

Lassan a tojáslabdát kerekre cserélik az amerikaiak

24.hu
24.hu

2016. 03. 10. 13:45

Utánajártunk, miként működik a profi labdarúgó bajnokság a tengerentúlon és arra jutottunk, hogy lehet jobb ötlet, ha a csapatokat magukra, pontosabban a piacra hagyjuk.
Korábban a témában:

Sokan még mindig gúnyolják az MLS-t. Levezető bajnokságnak titulálják, ahol a kiégett sztárjátékosok csúcsgázsiért rúgják a bőrt, de ha jobban megnézzük, láthatjuk, ez már egy ideje nem igaz. Egyre komolyabb a bajnokság, rengeteg pénzzel, kiváló infrastruktúrával, nézőkkel zsúfolt lelátókkal. Ma már nem lehet csak úgy félvállról venni.

Soccer vs. football

Ha valaki azt mondja Észak-Amerikában, futball, mindenki egyből a tojáslabás – európai ember számára érthetetlen módon jóval népszerűbb – sportra gondol. Ennek ellenére a normál labdarúgás is bőven az európai átlagnál magasabb nézőszámot produkál.

LA Galaxy Midfield player Steven Gerrard during the Major League Soccer football Match between Los Angeles Galaxy and New York City on August 23, 2015 at The Stub Hub Centre in Carson, California, USA. Photo Backpage Images / DPPI
Steven Gerrard éppen szabadrúgást végez el a tavaly nyári Los Angeles Galaxy – New York City meccsen Fotó: europress

Az MLS 2015-ös idényében, 340 mérkőzésen 7,325,696-an látogattak ki a stadionokba, átlagra lebontva ez 21,546 nézőt jelent. Ha így nem mondana különösen sokat Önnek ez az adat, gondoljon arra, hogy átlagosan hét Pancho Arénányi ember nézi a meccseket. Viszonyításképp, tavaly a Bundesliga 43 534-es, a Premiere League átlagban 36 259-es nézőszámot produkált, a spanyol La Liga 27 021-et, míg az olasz 22 213 főt. A magyar, közpénzzel megsegített liga 2510 (!) fős átlagnézőszámot tudott felmutatni.

Az amerikai nézőszámok egyelőre csak közelítik az európai topbajnokságokét, a Seria A-t idén már egészen biztosan megelőzik, de pillanatnyilag még nem is az a cél, hogy velük legyen versenyben.

Folyamatosan bővül az MLS

Hasonlóan a többi amerikai profi csapatjátékhoz, az MLS valamennyi klubja maximálisan piaci alapon működik. Itt senki sem engedheti meg magának, hogy veszteséges legyen a sportvállalkozása. Évente érkeznek új csapatok, amelyeknek hatalmas belépési összeget kell letenniük a valamennyi jogot birtokló liga asztalára – átlagban 100 millió dollárt.

2010 óta hat csapat lépett be a ligába:

  • Philadelphia (2010)
  • Vancouver Whitecaps (2011)
  • Portland Timbers (2011)
  • Montreal (2012)
  • New York City (2015)
  • Orlando city (2015)

De messze még a vége, hisz jövőre száll majd be az Atlanta (a csapat tulaja ugyanaz a Arthur Blank lesz, akié az NFL-es Atlanta Falcons is), 2018-ban pedig Los Angeles is beköszön.

Továbbra is kérdéses mikor szerzi meg David Beckham leendő miami székhelyű csapatának a szükséges engedélyeket, de pár éven belül biztosan ők is pályára léphetnek majd.

Óriási bevételre tesznek szert

  1. 2014-ben az MLS adatai szerint átlagosan egy jegy 24 dollárba, körülbelül 6500 forintba került és abban az évben 6,5 millióan látogattak ki a stadionokba. A Soccernomics szerint a jegyeknek csak a hetven százaléka generál profitot, a többit promóciós célokra osztogatják el.
  2. Az MLS és a válogatott, a FOX, az ESPN és az Univision csatornákkal kötött 23 millió dollár értékű közvetítési-szerződést. Ebből a liga körülbelül 13 milliót kap csak, hisz a válogatott mérkőzéseit arányaiban jóval többen nézik. Az összeg egyelőre szerény, de ez is folyamatosan emelkedik.
  3. A bajnokságnak közvetlenül 18 szponzora van, legnagyobb közülük a német sportszergyártó, az Adidas, mely évente 25 millió dollárral száll be a költségvetésbe, de a többi szponzor se aprópénzzel gurigázik, a Heineken tíz, míg az Audi évente két-három millió dollárt szán rájuk. Évente körülbelül 68 millió dollár származik a reklámfelületekért versengő cégektől, ám csak az összeg kétharmada készpénz, hisz egyes vállalatok megtehetik, hogy “nem pénzzel” fizetnek.
  4. A csapatok patrónusait is megfeji ám az MLS. A legnagyobb összeget természetesen a mezszponzorok fizetik, 1-4 millió dollár értékben csapatonként, melynek jelentős százalékát le kell “adózniuk” a liga felé
  5.  A csapatok játékoseladásából származó bevételének egy harmadát szintén bevételezi a liga. A profi csapatok az Egyesült Államokban népszerű egyetemi amatőr ligákból draftolnak játékosokat, akiket beépítenek a felnőtt keretbe és idővel őket jó pénzért más csapatokhoz vagy más ligákba adják el. Ennek több előnye is van. Olcsón “vesznek”, a saját egyetemről draftolt játékos nem terheli a fizetési sapkát, merthogy az is van. A mértékadó Transfermarkt.de szerint 2014-ben csupán ebből az üzletágból hét millió dollár tiszta profitot tudtak szerezni.

Az amerikai elnök csak hátradől és élvezi a meccseket

Nem kell azon aggódnia, hogy melyik csapat van csődben vagy roskadozik a stadionja. Míg hazánkban eszeveszett tempóban ömlik az adófizetők pénze a klubokba és a stadionjaik fejlesztésében addig az Atlanti-óceán túloldalán mindent megoldanak tisztán, üzleti alapon és az eredmények és a számok magukért beszélnek. Válogatott szinten már elég régóta, klubszinten pedig egyre inkább.

Szerző: Bokor Gábor

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.