Poszt ITT

Figyelő Top 200 (2001): Szállítmányozás

Lassú menet

Az elmúlt évben sem sikerült felpörgetni a szállítási piacot, a tömegáru-fuvarozás jelentőségének csökkenő trendje nem tört meg.








Figyelő Top 200 (2001): Szállítmányozás 1

Ami az ágazat jövőjét…

…pozitívan befolyásolhatja:
• Az állami autópálya-építések folytatódása
• A szállítási igények emelkedése

…negatívan befolyásolhatja:
• A belföldi fuvarozó cégek eszközparkja tovább öregszik

Figyelő Top 200 (2001): Szállítmányozás 1
Figyelő Top 200 (2001): Szállítmányozás 3

Egyre gyakrabban hagyja otthon a pótkocsit a fuvarozó vállalkozó. Öregedő IFA teherautója egymagában még felvergődik valahogy az emelkedőkön, a megrakott pótkocsit viszont már nem bírja. Üresen meg minek vigye. A hetvenes években gyártott kelet-német teherautó, zöldkártyája tanúsága szerint, minden környezetvédelmi előírásnak megfelel. Gazdája azonban tisztában van vele, hogy a járműve kipufogójából előgomolygó fekete füst jótékony takarásában akár egy kisebb csatahajó is megszökhetne üldözői elől. Az ilyen és ehhez hasonló előnyök persze a fuvarozót nem lelkesítik. A hazai személy- és árufuvarozással foglalkozó vállalkozások számára a piaci és műszaki követelményeknek megfelelni képtelen eszközök már belföldön is komoly versenyhátrányt jelentenek.

A már régóta várt megújulás helyett az évek óta tartó lassú leépülés és a teljesítmények ezzel járó stagnálása jellemezte 2001-ben a magyar szállítási ágazatot. Miközben a közúti fuvarozás területen érdekelt nagyobb vállalatok még “ki tudták gazdálkodni” az Európai Unió elvárásainak megfelelő gépkocsik beszerzését, a kisvállalkozók közül csak keveseknek futotta új teherautóra. A becslések szerint a magyar tehergépkocsik jó négyötöde nem tud eleget tenni az uniós szabályoknak. Ráadásul a fuvareszközök terén a többi szállítási ágazatnak sincs oka a dicsekvésre. A magyar vasút – ahogy az idén úgy tavaly is – az európai vasutakénál jóval kevesebb speciális áruszállító kocsit tudott felvonultatni, így a szállítási feladatokat gyakran kénytelen volt drágán bérelt szállító járművekkel elvégezni.

Ami a szállítási ágazatok teljesítményeit illeti, az egyre nehezebb feltételek ellenére a számszakilag kifejezhető teljesítményekben egyelőre nem mutatkozik számottevő visszaesés. A hivatalos adatok legfeljebb kisebb ingadozásokat mutatnak. A KSH kimutatásai szerint 2001-ben csaknem 12 ezer társas és több mint 30 ezer egyéni vállalkozás végzett áru-, illetve személyszállítási tevékenységet hazánkban. A vasúti szállítás területen 15 céget tartottak nyilván. Közúti árufuvarozással ugyanakkor közel 19 ezer egyéni, valamint 6,6 ezer társas cég foglalkozott. A személyszállító vállalkozások száma összességében meghaladta 10 ezret. A belvízi szállítás területén 123, a légi szállításban 12 cég képviseltette magát.

Az elszállított áru mennyisége 2001-ben csaknem 206 millió tonna volt, hozzávetőleg 5 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A távolsági személyszállítással foglalkozó cégek szolgáltatásait 755,1 millió utas vette igénybe, ami teljesítményeik alig 3 százalékos növekedését mutatja. A helyi személyszállítás eredményei alig térnek el az előző éviektől. Az ezen a területen érdekelt vállalkozások a 2,4 milliárd utast juttattak el úti céljához.
Az általános gyengélkedés rányomta a bélyegét a magyar vasút teljesítményeire. A MÁV kimutatásai szerint a vasutak fuvarpiaci részesedése 2001-ben éppen 30 százalékos volt, ami egy százalékponttal marad el az előző évitől. A társaság prognózisai szerint azonban 2002-ben a vasút fuvarpiaci részesedése 26 százalékra csökken majd. Igaz, ez az uniós vasutak 16 százalékos részesedésével összevetve még mindig tekintélyesnek mondható.
A magyar vasutak együttes fuvarpiaci teljesítménye 49,3 millió tonnát tett ki. Ezen belül a belföldön fuvarozott áru mennyisége megközelítette a 18 millió tonnát, a nemzetközi forgalomban továbbított áruké meghaladta a 31,5 millió tonnát. Az egyre kevesebb szolgálatba állítható, a szükséges műszaki feltételeknek és a fuvaroztatók igényeinek egyaránt megfelelő áruszállító kocsival rendelkező MÁV Rt. 2001-ben 43,8 millió tonna árut továbbított. A nyolcvanas évek második felében még évi 120 millió tonnás fuvarteljesítményekkel dicsekvő vállalat mai helyzetében már az olyan szerény eredményeket is sikerként könyveli el, mint a magyar-horvát vasúti áruforgalom 300 ezer tonnás növekedése. A társaság ebben a viszonylatban tavaly közel egymillió tonna árut továbbított. Az adriai kikötők és hazánk közti forgalom jelentős hányadát adó gabonaszállítások lebonyolításához azonban a MÁV a horvát vasúttól kapott kocsikat is kénytelen volt igénybe venni.
A MÁV saját adatai szerint a 2001-ben elszállított utasok száma meghaladta a 160 millió főt. A KSH szerint ugyanakkor a teljes hazai vasúti ágazat utasforgalma mintegy 161,2 millió fő volt. E szerint tavaly hozzávetőleg 3,4 százalékkal több utas választotta a vasutat, mint az előző esztendőben.

A magyar közúti fuvarozók – a 2000-ben regisztrált 50 százalék után – a teljes fuvarpiac mintegy 47 százalékát mondhatták magukénak, és az előrejelzések szerint az idén részesedésük 44 százalékra zsugorodik majd. A szakértők azonban mindehhez sietnek hozzátenni: a teljesítmények értékelésénél csupán a legnagyobb, meghatározó vállalatok adataira támaszkodhatnak. A reprezentatív felmérések alapján, a vállalkozások számának figyelembevételével készített becsléseknél az egy-két teherautóval, vagy kisáruszállító járművel dolgozó cégek tényleges adatait nem is ismerték. Ezeket ugyanis jelenleg sehol nem tartják nyilván. Gyakran maguknál az érintett cégeknél sem.

A közúti fuvarozók 2001-ben 129,9 millió tonna áru továbbításával járultak hozzá a teljes szállítási vertikum teljesítményeihez. Ez mintegy 8,7 százalékos visszaesést jelent. A belföldön, közúton elszállított áru mennyisége csaknem 125 millió tonna volt.
A távolsági közúti személyszállító vállalkozások szolgáltatásait tavaly 588,6 millióan vették igénybe, ebből 587,3 millióan belföldön utaztak.

Nem zárt könnyű évet tavaly a hajózás. A magyar tengeri flotta utolsó egységeitől is megválni kényszerült Mahart Rt. helyzete a régóta várt állami beavatkozás hiányában nem javult. A társaság energiáit a gazdálkodását nehezítő “zátonyok kerülgetése” kötötte le. Ennek ellenére 2001-ben a vízi árutovábbítás teljesítményei javultak a leglátványosabban. A folyami hajók összesen 2,9 millió tonna árut juttattak el rendeltetési helyére, ami éppen 20 százalékkal haladja meg az előző évben regisztrált teljesítményeket. Ezen belül a belföldön, vízi úton továbbított áru mennyisége több mint 1,2 millió tonna volt. A hajók 2001-ben 2,9 millió, az előző évinél 4 százalékkal kevesebb utast szállítottak. A forgalom csökkenésért egyértelműen a belföldi személyhajózás a “felelős”.

A Duna magyarországi szakaszára több mint 4800 magyar kikötőkbe tartó, valamint 2150 csupán az országon áthaladó hajó lépett be. A magyar kikötőkből külföldre mintegy 5150, jelentős részben külföldi lobogó alatt közlekedő hajó indult.
A hazai személyszállítási teljesítményekből a légi közlekedés viszonylag szerény utasforgalommal részesedett: összesen 2,35 millióan, az előző évinél csaknem 5 százalékkal kevesebben utaztak repülővel. A tavaly szeptember 11-i terrortámadásokkal is összefüggésbe hozott kedvezőtlen folyamatok ellenére a belföldi légi közlekedés is bontogatja szárnyait. Igaz, egyelőre a belföldi utasok száma rendkívül szerény: az elmúlt esztendőben mintegy 3 ezren jutottak el belföldi úti céljukhoz repülővel.
A személyszállításban a legnagyobb létszámot – összesen mintegy 2,4 milliárd utast – a helyi közlekedési ágak könyvelhették el. Ezen belül autóbusszal 1,5 milliárd, villamossal 450 millió, metróval, illetve földalattival 323 millió, trolibusszal 113 millióan közlekedtek.

Szállító és raktározó cégek toplistája, 2001 (millió forint)



























































































Rang-
sor
A gazdálkodó neveNettó árbevétel
RankName of companyNet revenue
1.MÁV Rt. 187 531
2.Magyar Légiközlekedési Rt.103 143
3.Budapesti Közlekedési Rt.58 373
4.Hungarocamion Nemzetközi Autóközlekedési Rt.*38 060
5.Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt.18 852
6.Volánbusz Közlekedési Rt.17 062
7.Masped Első Magyar Általános Szállítmányozási Rt.*11 683
8.Mávtranssped Szállítmányozási Kft.10 273
9.Vista Utazási Irodák Kft.9 735
10.Delacher + Co Transport Kft.9 073
11.Ibusz Utazási Irodák Idegenforgalmi és Kereskedelmi Kft.9 025
12.Volán Tefu Rt.8 993
13.Nur Neckermann Utazás Szolgáltató Kft.8 881
14.Kisalföld Volán Közlekedési Rt.8 591
15.Hungarokombi Kombinált Fuvarozást Szervező Kft.7 704
16.Borsod Volán Személyszállítási Rt.7 176
17.Alba Volán Autóbusz Közlekedési Rt.7 108
18.Danzas Nemzetközi Szállítmányozó és Logisztikai Kft.6 732
19.Tisza Volán Közlekedési és Szolgáltató Rt.6 667
20.Raabersped Nemzetközi Szállítmányozási Kft.6 297
* Konszolidált adatok – Consolidated data

Ajánlott videó

Olvasói sztorik