Television, TV watching (football match) with feet on table and huge amounts of snacks - stock photo
Média

Rekordot döntött a hazai tévés reklámpiac

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2017. 01. 30. 12:00

Naponta 28 percnyi, összesen 97 darab televíziós reklámmal találkozik egy átlagos magyar tévénéző. Jelentősen nőtt az elmúlt években a hazai tévéreklámok mennyisége. A tavalyi év rekordot is hozott.
Korábban a témában:

Néhány nappal ezelőtt a Nielsen Közönségmérés műszeres nézettségmérési adatai alapján arról már beszámoltunk, hogy 2016-ban a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 42 percet töltött a tévékészülékek előtt, ami négy perccel volt kevesebb mint egy évvel korábban, de még így is meglehetősen magas, ráadásul bizonyos korosztályok körében még nőtt is a tévézésre fordított idő. Azt is megírtuk, hogy mely csatornák és milyen típusú műsorok voltak a legnépszerűbbek. Például, hogy 2016-ban a TV2 és az RTL Klub együttes közönségaránya a teljes népesség körében 23,0 százalék volt, ami majdnem három százalékponttal volt alacsonyabb, mint az előző évben. A 2016-os év nagy nyertesei – akik a leginkább képesek voltak növelni a részesedésüket a tavalyi évhez képest: az általános szórakoztató csatornák (+0,7 százalék), a filmcsatornák (+0,8 százalék) és a legtöbb növekedést elért csatornák a közszolgálati csatornák 1.3 százalékpontos növekedéssel. Az általános szórakoztató csatornák így 2016-ban 20,5 százalékos, a filmcsatornák 10,5 százalékos és a közszolgálati csatornák 17,4 százalékos részesedést értek el. A legtöbb tematikus csatornacsoport közönségaránya viszonylag stabil maradt, a változás 1 százalékpont alatti volt 2015-höz képest.

A tévézési idő 10 százalékában néztünk reklámot

Most a Nielsen Közönségmérés újabb érdekes, a hazai televíziós piaccal kapcsolatos adatokat publikált, ezúttal főleg a reklámokkal kapcsolatban. Kiderült, hogy tavaly a 4 év feletti teljes népességet alapul véve naponta átlagosan 6,7 millió embert ért el legalább egy percre a televízió, és közülük 6,2 millió látott legalább egy hirdetést. Az egy főre jutó átlagos napi reklámnézési idő 28 percet tett ki, ez a teljes tévénézési idő 10 százaléka volt. Egy néző naponta átlagosan 97 darab reklámot látott.

Tévéreklámok nézettsége 2016-ban. Forrás: Nielsen Közönségmérés
Tévéreklámok nézettsége 2016-ban. Forrás: Nielsen Közönségmérés

Rekordot döntött a tévéreklámok mennyisége

A mérőcég adatai alapján az elmúlt hat évben folyamatosan és dinamikusan nőtt a televíziós reklámok megjelenésszáma. A vizsgált csatornák számának növekedése mellett 2016-ban a vizsgált magyar nyelvű csatornákon újra rekord mennyiségű, összesen 7.906.387 darab hirdetés került képernyőre. A vizsgált csatornákon naponta átlagosan 21.602 darab reklámfilmet sugároztak, ami az összesített hosszát tekintve 52.952 órának azaz 6 évnek felelt meg.

A tévéreklámok megjelenésszáma
A tévéreklámok megjelenésszáma

 

A legtöbb hirdető fél percnyi figyelmet vásárol

A hirdetések túlnyomó része 30 másodperces volt, ezt követik a 20, majd a 15 másodpercesek. A 25 másodperces filmek gyakoriság alapján a negyedik helyen végeztek, egy reklámfilm átlagos hossza mégis majdnem ennyi, 24,1 másodperc volt.

A reklámblokkok 2.1 százaléka tartalmazott csupán egyetlen szpotot, 20 százalékuk 2-5 darabot, 49,5 százalékuk 6-10 darabot, míg 28,4 százalékuk ennél is többet.

Reklámhosszok és hirdetésszámok 2016-ban
Reklámhosszok és hirdetésszámok 2016-ban

Egy hirdetés ezernél is többször kerül adásba

Tavaly 562 hirdető 1.042 márkát hirdetett 7.060 féle különböző reklámfilmben, amelyek közül 5.787 volt teljesen új hirdetés, azaz olyan, amely először 2016-ban került képernyőre. Egy hirdetés átlagosan 1.120 alkalommal került adásba.

Hirdetők és reklámfilmek 2016-ban
Hirdetők és reklámfilmek 2016-ban

Gyógyszereket reklámoztak leginkább

A legtöbb hirdetés a „Gyógyhatású készítmények” szektorba tartozott (2.033.109 db), ezt követte a „Kereskedelem” (1.189.214 darab) és az „Élelmiszer” (1 131 486 db). Ez a három szektor tette ki a megjelenések 63 százalékát. A leggyakrabban hirdetett termékosztály az Élelmiszerkereskedelem” (417.454 db) volt, ezt követte a „Megfázás, influenza elleni termékek” (394 701 darab) és a „Vitamin, vitaminital” (385.952 darab). A megjelenésszám szerinti top 10 termékosztály a teljes piac 24 százalékát fedte le.

A műholdas és az analóg rendszerek háttérbe szorulóban

Egyébként a legjobb vételi platform szerinti közönség-összetétel adatokból látható, hogy a nézési időn belül a „digitális kábel vagy IPTV előfizető” egyre nagyobb előnyre tesz szert minden más platformmal szemben. A „szolgáltatói digitális műhold” részesedése a közönségen belül képes volt nőni a tavalyi évhez képest +0,3 százalék ponttal, és így a nézési ideje 24,7 százalék lett, az „analóg kábel” valamint a „földi vagy egyedi műholdas” szolgáltatással rendelkezők részesedése csökkent: előbbi 19,9 százalékra, míg az utóbbi 10,9 százalékra.

Hirdetői szektorok és termékosztályok 2016-ban
Hirdetői szektorok és termékosztályok 2016-ban

 

A Nielsen jelentése lapozható, és letölthető formában itt érhető el:

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

US President Donald Trump (C), Secretary of Defense James Mattis (L) and US Navy Captain Richard McCormack (R) attend an operations briefing at the pre-commissioned USS Gerald R. Ford aircraft carrier in Newport News, Virginia, March 2, 2017. / AFP PHOTO / SAUL LOEB
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.