Média

Nem tart a HírTV elszívóhatásától az ATV – interjú Németh S. Szilárd vezérigazgató-helyettessel

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 04. 12. 10:49

Az Újságíróklub elfáradt, a Sas-kabaré viszont fáradhatatlan, a Fórumot pedig nagy hiba volt levenni a képernyőről - mondja Németh S. Szilárd, az ATV vezérigazgató-helyettese, akivel a csatorna fiatalításáról és egy új, tervezett nagyszabású műsorról is beszélgettünk. No meg arról, hogy megérzik-e, hogy a HírTV mostanában átment kiegyensúlyozottabb irányba.

Egyszerre vezeti a hírigazgatóságot és irányítja a céget vezérigazgató-helyettesként, de jelezték, hogy szívesen válaszol a programminggal kapcsolatos kérdéseinkre is. Hogy alakult így, hogy ennyi minden tartozik önhöz?

A szervezeti és működési szabályzatunk szerint a hírigazgató egyben a vezérigazgató-helyettesi pozíciót is betölti, a programigazgatói feladatokra van viszont külön szakemberünk. Ám egy olyan kereskedelmi televízióról van szó, ahol nagyon meghatározók a hírműsorok, ezért nagyon szoros együttműködés van a programminggal. Egyébként a hasonló tematikájú csatornáknál nem kirívó, hogy a hírigazgató és a vezérigazgató-helyettes személye ugyanaz, erre Magyarországon is tudnék más példát említeni.

Mindenesetre akkor bizonyára tud arra válaszolni, hogy fog-e változni a jövőben az ATV-n a közéleti témájú műsorok és a szórakoztató jellegű tartalmak aránya valamilyen irányba: több film és kevesebb politika, vagy több politika és kevesebb film?

Az a tapasztalatunk, hogy a nézőink alapvetően hétfőtől péntekig hírműsorokat néznek, hétvégén viszont inkább könnyedebb műsorokat igényelnek nálunk. Ezt mi tudomásul vettük, ezért nem tudunk és nem is akarunk egy vegytiszta hírcsatornát csinálni az ATV-ből, de ezt az erős hírjellegét szeretnénk megtartani, mert úgy érezzük, hogy ez nem annyira lefedett piaca a magyar médiának, tehát nem indokolt, hogy ezen változtassunk. Amikor kísérletet tettünk a múltban arra, hogy eltérjünk ettől a koncepciótól, az általában a nézettség szempontjából visszaesést jelentett a tévének.

Fotó: Pál Anna Viktória

Alapvetően a struktúra tehát kialakult, amit viszont tervezünk, hogy a hétvégét szeretnénk tovább erősíteni: terveink között szerepel egy nagyobb szabású, akár nagyobb költségvetésű szórakoztató műsor elindítása még az idei évben, hogy ezáltal az 50 évesnél fiatalabb nézőink számát növeljük. Ugyanis azt látjuk, hogy a hírműsoroknál alapvetően a 4+-os nézettségünk erős, de a 18-49-es korosztályban inkább a szórakoztató műsorok azok, amelyek nagyobb nézőszámot tudnak a képernyő elé ültetni. Mivel reklám szempontból utóbbi adat a fontosabb, kábeldíj szempontból viszont az előbbi, ezért az utóbbit még erősítenünk kell.

Tudta-e?

Az ATV 1990 januárjában kezdte meg sugárzását, akkor még Agro TV néven, ami később Magyar ATV-re változott. Az ATV volt a rendszerváltás után az első magyar magán-tévécsatorna.

Az ATV Zrt. 2014-ben a cégbírósági adatok szerint 2,156 milliárd forint nettó árbevételre tett szert, adózott eredménye 79,6 millió forint volt.

Beszámoltunk róla a 24.hu-n, hogy zajlik egy fiatalítási folyamat az ATV-nél, ennek keretében két új képernyős is érkezett a csatornához. Várható folytatás az ügyben?

Tárgyalunk műsorvezetőkkel, riporterekkel. Folyamatos mozgásban van az ATV, mivel mindig akad egy kis jövés-menés, ez természetes, ez mindig is így volt, hiszen sokszor előfordul, hogy kollégák kapnak ajánlatot más tévéktől, vagy volt több olyan kolléga is, aki külföldre költözött és visszavonult az újságírástól. Arra törekszünk, hogy az ő helyüket friss, pályájuk elején lévő fiatal kollégákkal töltsük be, illetve például a közelmúltban az időjárás-jelentést úgy hoztuk vissza a képernyőre hosszú kihagyás után, hogy csináltunk egy nagy castingot, egyrészt jelenlegi kollégákkal, másrészt médiaiskolában tanuló vagy különböző egyetemeken, főiskolákon tanuló olyan fiatalokat hívtunk meg, akikben van nyitottság a médiában való szereplésre. Közülük választottuk ki azt a két fiatal kollégát, akikről megjelentek a hírek.

Mit szól az idősebb korosztály a fiatalításhoz, hiszen a különböző generációk nem mindig kedvelik egymást. Hogyan fogadták a fiatalok érkezését?

Az a célunk, hogy egy egészséges összhang legyen a fiatal és idős kollégák között. Az ATV-ben továbbra is vannak olyan szerkesztők, főszerkesztők, akik évtizedek óta a pályán vannak, és az ő tapasztalatuk nagyon sokat segít a fiatal kollégáknak, számítunk rájuk továbbra is.

Ugyanakkor sok jogos kritika érte a televíziónkat amiatt, hogy kevés fiatal kolléga dolgozik nálunk, de ez mára jelentősen megváltozott, ami viszont nem jelenti azt, hogy az idősebb kollégák kiszorultak, csak azt gondoljuk, hogy egy jó arányt kell kialakítani, és e tekintetben éreztük úgy, hogy fiatalítani kell.

Fotó: Pál Anna Viktória

Ha már a fiatalításról beszélünk, a TV2-nél jelenleg elég sok kolléga veszti el az állását. Tervezik-e, tudnak-e leigazolni onnan távozó kollégákat?

Figyelemmel kísérjük az eseményeket. Amikor korábban az MTVA-nál volt egy nagyobb elbocsátási hullám, akkor is voltak, akik az ATV-nél kaptak állást. Azt tudom mondani, hogy bár olyan mértékben nem fogunk tudni kollégát igazolni, mint korábban az MTVA esetében, de körülbelül egy tucatnyi kollégától máris érkezett életrajz a csatornához, volt is, akivel már beszélgettünk az ATV-ben, vagy telefonon ajánlotta fel a szolgálatait. Arról nem lehet szó, hogy olyan kollégáktól megváljunk, akik jól dolgoztak és ezáltal adjunk új lehetőséget az eddig a TV2-ben dolgozó új kollégák számára. Nagyban megköti a kezünket, hogy szinte minden állás be van töltve, amit most a jelenlegi kapacitásaink elbírnak, de van például olyan, egyébként nem képernyős kolléga, aki külföldre költözött, és a helyére elképzelhető, hogy volt TV2-s kollégát fogunk szerződtetni. TV2-s műsorvezetőkben jelenleg nem gondolkodunk hírműsorok tekintetében, de aztán meglátjuk, hogy az élet mit hoz, hiszen ha olyan műsort tudunk indítani, ami az ATV koncepciójába beleillik, és a TV2-ről lekerült, akkor nem kizárt, hogy még e tekintetben is lehet változtatás. Akár az is lehet, hogy ismert TV2-s arcok is felbukkannak nálunk.

Mi lesz a Sas-kabaréval?

Úgy látjuk, hogy a szombat este a humor minden formája jól szerepel az ATV-n. Először egyébként mi is nagyon meglepődtünk, hogy mennyire magas nézőszámokat hozott a Sas-kabaré, mert a kabaré mint műfaj elsőre profilidegennek tűnt, de a szilveszteri Sas-kabaré például most már hagyományosan egymillió körüli nézőszámokat szokott produkálni az ATV-nek, és ezzel az utóbbi években rendszeresen meg is nyerjük a szilveszter éjszakát. Emiatt hülyék lennénk egy ekkora nézőszámra nemet mondani.

Nem fárad el ez a műsor soha?

Az a hihetetlen, hogy minél többet ismételjük, annál nézettebb. Van olyan adás, ami már két számjegyű ismétlésnél tart, és nézettebb, mint az első adások. Kicsit olyan ez, mint a Bud Spencer-effektus, tehát képesek a nézők minden évben megnézni sokadjára. Ez nem olyan mint egy hírműsor, hogy ciki hónapok múlva, vagy akár másnap leadni, mert a tegnapi hírek már senkit nem érdekelnek. A nézők képesek a mai napig is nevetni például a Torgyán-vicceken.

Változik-e az ATV filmkínálata?

Folyamatosan kapunk filmlistákat és fogunk vásárolni új filmcsomagokat. Évente négy-öt filmlistát kapunk a nagy filmgyártóktól, és ezekből tudunk válogatni. A közelmúltban megvásároltuk például a Columbot, ami például nagyon jót tett az 50 év alatti csatornaátlagnak, ezért hasonló sorozatokban gondolkodunk, de filmekben is fogjuk majd bővíteni kínálatot. Hétvégén, főleg a későbbi órákban a filmek elég jól szoktak szerepelni. Főleg olyan filmekre törekszünk, amelyek Oscar-díjasok, hogy azért ne lengjen ki az inga az ATV-n belül, hiszen ha hétköznap komolyabb, szeriőzebb tartalmat adunk, akkor hétvégén se pozicionálhatjuk nagyon mélyre a többi műsort. Ezért nem tudunk Adam Sandler vígjátékot adni hétvégén, de például egy Clint Eastwood sorozat belefér az ATV életébe. Legutóbb volt a Nincs bocsánat képernyőn, és elég jó nézőszámot produkált, tehát ebből is látszik, hogy legitim a film az ATV-n, csak van egy olyan fajta minőségi szűrő, hogy azért a hétköznapokkal is legyenek ezek kompatibilisek.

Az előbb említette, hogy várhatóan lesz egy nagyobb szabású saját gyártású produkciójuk. Erről mit lehet tudni?

Régebben voltak nagyobb szabású, nagyobb költségvetésű szórakoztató műsoraink, például ilyen volt a Névshowr vagy a Frizbi, és ehhez hasonló, akár 10-12 héten át futó, nagyobb kapacitást igénylő showműsorban gondolkodunk. Ez irányban vannak is már puhatolózások, de egyelőre többet nem tudok elárulni.

Különböző, kifejezetten fiatalokat megcélzó műsorokat nem tervez az ATV?

Ez a műsor például ilyen lenne, amitől azt várjuk, hogy az 50 év alatti nézőtábort megszólítja. Ugyanakkor azt is el kell fogadnunk, hogy a nézettség egy adottság, és azért a mi célcsoportunk, főleg a hír jellegből adódóan a 30 évnél idősebb, nagyvárosi, magasan iskolázott nézőcsoport, tehát ettől nagyon nem lehet eltérni, mert különben bukás lesz a vége. Láttunk a közelmúltban is olyan próbálkozásokat, hogy mondjuk az egyik csatornán futott egy reality, és annak a csatornának hagyományosan nagyon fiatal volt a nézőközönsége, majd egy másik csatorna azt a formátumot elvitte, de az ő nézőközönsége hagyományosan idősebb volt, mint a korábbi csatornának, és ugyanaz a formátum rosszul teljesített, sőt mondhatjuk, hogy megbukott. Ezért nekünk ezeket az adottságokat figyelembe kell vennünk. Az átpozicionálást, a fiatalítást úgy kell végrehajtanunk, hogy meglévő nézőket ne veszítsünk el. Márpedig nézőt mindig könnyebb elveszíteni, mint újabb nézőket találni.

Fotó: Pál Anna Viktória

Nemrégiben az Atmedia ügyvezetőjével készült interjúhoz kapcsolódva közöltünk egy látványos ábrát, ami alapján átlagosan 1,4% körüli nézői részesedéssel (SHR) rendelkezik az ATV a 18-59-es korosztályban. Ezzel mennyire elégedett a csatorna, illetve a tulajdonos?

A hírműfajban esténként a legnézettebbek vagyunk, és ilyen módon ez a része elégedettségre ad okot, ahogy az is, hogy a hírműsoraink nagyon gyakran idézettek, tehát szinte naponta láthatók különböző internetes oldalakon is hivatkozások az ATV különféle műsoraira, leginkább egyébként az Egyenes beszédre. Ez a része tehát rendben van, a 18+ és a 4+-os nézettsége rendben van. Mivel az ATV alapvetően az előfizetői kábeldíjakból él, ilyen szempontból nekünk nem is a legfontosabb nézettségi adat a 18-59, hanem a 18 évnél idősebb nézők, akik kábeltévé előfizetők. Nyilván az egész napi, napközbeni nézettség egy más kérdés, de mivel kereskedelmi tévé vagyunk, ezért az egész napi nézettségbe beleszámítanak a műsorszünetek és ismétlések is, amelyek értelemszerűen a napi átlagot lehúzzák. Az este a legfontosabb, akkor van értelemszerűen a legtöbb néző és a legtöbb hirdető is. Ott nincs panasz.

Amiben viszont többet szeretnénk, az a 18-59-es nézettség. Azt gondolom, hogy főleg a hétvégék megerősítésével ebben a korcsoportban lehet erősíteni, hogy még több hirdetője legyen az ATV-nek. Bár a 2015-ös év előrelépést jelentett a 2014-es évhez képest, tehát több lett a hirdetőnk, mint volt, de ezen a téren viszont valóban erősítenünk kell. Ehhez viszont legalább egy olyan műsorra szükségünk van, ahol nagyobb százalékot tudunk produkálni, hogy a heti átlagunkat mindenképpen javítsuk.

Bár az úgynevezett nézői fragmentáció miatt nem rossz az 1-2 százalékos nézettség, hiszen a nézők egyre több csatorna között oszlanak meg (ahogyan ez az előbbi ábrán is látszott), de azért mégis érdekelne, hogy ki lehet-e törni ebből az 1-2 százalékos „nézettségi ketrecből”?

Aki azt mondja, hogy hírműsorokkal ezt ma 2016-ban televíziós piacon, az internet korában meg lehet csinálni, az lehetetlent ígér. Hírműfajban ennél sokkal több nincsen.

Amikor az emberek már okostelefonokkal szaladgálnak az utcán, és este, amikor leülnek tévét nézni, az információk túlnyomó többségével a hírek iránt érdeklődők már tisztában vannak, nagyon nagy kitörési lehetőség alapjáraton nincs. Amikor persze rendkívüli esemény van, akkor ki lehet törni: példaként említeném a legutóbbi pedagógustüntetés közvetítését, ami ráadásul főműsoridőn (prime time-on) kívül történt. Reachben, tehát elérésben 998 ezer nézőt tudott képernyő elé ültetni egy percnél tovább. Rendkívüli eseménynél ezt el lehet érni, de egy normál napon ezt nagyon nehéz hírműsorokkal.

Fotó: Pál Anna Viktória

Sokszor lehet azt hallani, hogy egyre több ember közömbös a politika iránt, ráadásul ez a fiatalok esetében különösen igaz. Önök mennyire szembesülnek ezzel a jelenséggel?

Annyira azért nem. Ez egy divatos vélekedés, de mi inkább azt látjuk, hogy az erősödött, hogy szeretnek nevetni a politikusokon.

Ennek tudom be azt, hogy a szombati Havas a pályán az egyik legnézettebb műsorunkká vált az elmúlt egy évben, miközben korábban ez nem így volt.

A műsorban kicsit szarkasztikus, kicsit gúnyos módon beszélnek a közéletről és a politikusokról, és erre most valóban vevő a közönség, mivel a közhangulat változása miatt nem annyira veszik már komolyan azt, amit egyik vagy másik politikus mond. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy például az Egyenes beszéd nézettsége nincs válságban, holott azért ott egy komolyabb, szeriőzebb típusú újságírás zajlik. Nem látom, hogy omlana a nézettség, tehát ebből kifolyólag én azt gondolom, hogy továbbra is megvan a törzsközönség, amely erre a típusú, komolyabb hírműsorra vevő, viszont azt is el kell mondjam, hogy más műfajoknál láttam a kifáradás jeleit.

Az, hogy ül a műsorvezető és beszél három megmondóemberrel, ez az utóbbi időben erősen kifáradt.

Az Újságíróklubra gondol, ami már nem látható a képernyőn?

Nem akartam őket megnevezni, mert sok ilyen típusú műsor volt az ATV-n és más csatornákon is, de ez a fajta formátum visszazuhant, és itt azért láttuk azt, hogy főleg korfában nagyon komoly volt a fogyás. Ezt a fix vendégkört már nem díjazta annyira a közönség, ezért is döntöttünk úgy, hogy inkább az Egyenes beszédet meghosszabbítjuk, valamint inkább több híradót adunk, mert korosztályosan is, korfát tekintve is így tudtunk egy kicsit gyarapítani a nézőszámunkon.

A betelefonálós műsor, a Fórum egy időben lekerült a képernyőről, aztán mégis visszakerült.

Igen, megpróbáltuk felszámolni, azt hittem, hogy konfliktusmentesen tud lekerülni a képernyőről ez a műsor, de ez hatalmas hiba volt.

Nagyon nagy volt a nézői felháborodás, elképesztő mennyiségben érkeztek visszajelzések, többen sírva telefonáltak a tévébe. Úgy érezték, hogy az utolsó olyan lehetőséget is elvettük tőlük, ahol elmondhatják a közélettel kapcsolatos gondolataikat, az ügyes-bajos dolgaikat.

Az, hogy alábecsültük a műsornak az erejét, komoly nézettségesést is eredményezett. Végül vissza kellett állítani és meghajoltunk a nézői akarat előtt. A Fórum jelenleg a 18+-os kábelnézettségben, ami számunkra nagyon fontos, az élbolyban van, annyi SMS és telefonhívás érkezik a tévébe, hogy most azt kell inkább a kollégáknak kezelnie, hogy a nézők arra panaszkodnak, hogy már nem férnek be a műsoridőbe.

Pedig nem egy korszerű vagy izgalmas műsorról van szó, hiszen látunk egy műsorvezetői fejet, aki ott áll a kék háttér előtt, és különböző emberek betelefonálnak.

Voltak itt néhány éve amerikai szakemberek és ők sem értették a dolgot. Nyilván van a tankönyv, amit a médiaiskolában tanítanak, és van a valóság. És a valóság bizony néha egészen érdekes dolgokat tud produkálni.

Fotó: Pál Anna Viktória

Abszolút nem lenézésből mondom, hanem mert azt ajánlom mindenkinek, aki a követi a tankönyvet, hogy jöjjön ide és nézze meg például a nézettségi adatokat, és ne menjünk bele abba a vitába, hogy mi az érték és mi nem, hanem nézzék meg, hogy mekkora igény van egy ilyen típusú műsorra. Nem csak Magyarországra igaz egyébként, de tőlünk nyugatabbra is, hogy vannak olyan jelenségek a televíziózási szokásokat tekintve, amit egy másik ország lakói nem értenek meg. Hogy miért van az például, hogy Németországban szilveszterkor mindig egy fekete-fehér angol régi kabarét kell leadni és ezen az egész ország röhög. Innen Magyarországról ezt mi nem értjük, ők meg azt nem értik, hogy miért nézik meg több százezren naponta azt, hogy emberek telefonálnak be délután 5-kor egy adásba, ahol statikusan ül egy műsorvezető és elmondják a véleményüket a kormányról, ellenzékről, a saját életükről, élményeikről.

Ezt a műsort nem lehetne legalább valahogyan korszerűsíteni, izgalmasabbá tenni, például úgy, hogy legyen a nézőkről kép, vagy a stúdióba bejöjjenek és ott mondják el a véleményüket?

Minden ilyen kísérletüket a nézők „megakadályozták”.

Mindent kipróbáltunk, a Skype-tól kezdve a Facebookot használva mindenfélét, sőt azzal is kísérleteztünk, hogy szerkesztett interjúkat tegyünk az adásba, de minden a nézők haragját váltotta ki, és minden nézettségeséshez vezetett. Ez a formátum tehát ilyen módon működik a leghatékonyabban.

Megértem, hogy nagyon sokat kapok a fejemre ezért a műsorért, de a másik oldalon viszont megvigasztal, amikor minden reggel fél 10-kor látom az előző napi adás nézettségét.

Egyébként mennyire érzi meg az ATV, hogy a HírTV az utóbbi időben, az emlékezetes G-nap óta átment egy jóval kiegyensúlyozottabb, tárgyilagosabb irányba, amelynek része, hogy immár a kormány számára kedvezőtlenebb hírekről is beszámolnak, nem úgy, mint korábban, amikor a vezérigazgató-helyettesük szerint felülről kézivezérelték őket. Mennyire tudják elszívni a nézőket az ATV-től?

A HírTV-ről mi havi nézettségi adatokat kapunk. Alapvetően abból tudunk kiindulni, hogy az ATV-nél nincs omlás, nincs nézettségi összezuhanás. Ennek örülünk, és ezt a fejleményt nem drámaként kellett megélnünk. Azért az nem így működik és a múltban sem így működött, hogy elindul valahol egy új híradó, vagy egy új típusú hírszerkesztés, és akkor a mi oldalunkon egyik pillanatról a másikra nagy összeomlás történik. Volt itt már Hír24 híradó is a Story4-en, amit szintén nagyon lelkes kritika fogadott, és nem is volt ezzel semmi probléma, de hasonló fejlemény volt az is, amikor az RTL elkezdett több híradót adni és több érdemi hírről számolt be. Ez sem volt elemi csapás az ATV számára.

Az ATV-nek nagyon stabil nézőközönsége van, ami nem rendült meg. Nem szabad elkényelmesednünk, ezért kifejezetten örülök az egészséges versenynek, mert így a kollégákat is tudom folyamatosan fenyegetni, hogy ha nem csinálnak jó műsort, akkor a nézőink elkapcsolnak a HírTV-re. Egyébként a HírTV-vel egész jó a kapcsolat, úgyhogy tulajdonképpen nincs nagyon okom, hogy bármi rosszat mondjak ez ügyben. Én nyertesnek érzem magamat és a tévét is, hogy a HírTV-ben ez a változás megtörtént.

Miből tevődik össze az ATV és a HírTV kapcsolata?

Nem tudom, mennyire ismert, de a televíziók adogatják egymás között oda-vissza az anyagokat. Van olyan, hogy például a 24.hu lecsap Kiss Lászlóra Százhalombattán, de az ATV stábja épp akkor vette a parkolójegyet a kocsinál. Ilyenkor mit csinál egy hírigazgató vagy felelős szerkesztő? Szól a gyártásvezetőnek, hogy hívd a 24.hu-t, és kérd el a felvételt. És ha a 24.hu rendes, akkor azt mondja, hogy forrásmegjelöléssel a tiétek, és legközelebb majd mi is elkérjük a ti felvételeteket. Ez megy egyébként a TV2-vel, az RTL-lel, az MTVA-val, és most már a HírTV-vel is. Ilyen módon van egy egészséges kollegialitás, ami nem mindig volt meg.

Hosszabb távon sem tart az ATV a HírTV, vagy akár az M1 hírcsatorna elszívóhatásától?

Az M1 nézőközönsége nem feltétlenül jelent átfedést az ATV közönségével.

Nekik főleg akkor van jó nézettségük, ha a nagyvilágban történik egy rettenetes esemény, például Brüsszel, Párizs, ilyenkor az M1 nézettsége hirtelen nagyot ugrik, mert az emberekben kialakul egy komoly információéhség, és ők ezt 24 órában nagyon komoly technikai apparátussal tudják kielégíteni, fel tudnak tenni egy egész stábot a repülőre. Tény, hogy ebben nem nagyon lehet velük versenyezni, mert pénz, paripa náluk nem számít.

Ezeket a napokat az M1 el is szokta vinni, aztán ahogyan lecsengenek ezek a szörnyű események, elkezdődik egy ereszkedés, de még pár napig van egy jó nézettségük, majd visszaáll a szint a megszokottra. Ráadásul ilyen rendkívüli helyzetekben az is az ő erőfölényüknek kedvez, hogy jogilag az 1-es gombra kerültek a távkapcsolókon. Szóval ezeken a napokon az M1 győz, de amikor viszont más típusú ügyek dominálnak, és például az elégedetlenebbek az emberek a kormánnyal, akkor feljebb megy az ATV nézettsége. A közhangulat tehát nagyon szépen látszik a két csatorna nézettségén. Ebben a hangulat-vezérelt rendszerben a megváltozott HírTV-t még nem látom át, érdemes lenne beszélni erről Tarr Péterrel (a HírTV vezérigazgató-helyettese), hogy ők mennyire érzik a közhangulat változását azután, hogy középre pozicionálták át magukat.

Mit szól hozzá, hogy a magyar reklámtortában az online most először megelőzte a tévét

Ez várható volt, bekövetkezését jó előre megmondták a szakértők. Látjuk a látogatottsági adatokat is, hogy mennyire erős az internet.

Mi erre úgy reagálunk, hogy atv.hu-t megerősítjük, amennyire csak lehet. A web 2.0-n is jövünk felfelé, 200 ezer lájkolónk már van, és szeretnénk ezt tovább növelni, emellett pedig hamarosan egy minden igényt kielégítő, a 2016-os nemzetközi trendeknek megfelelő, iPhone-on és Androidon, valamint táblagépeken egyaránt használható applikációval fogunk előállni, ahol rengeteg extra és rengeteg friss tartalom lesz. Tehát mi is próbálunk ezeken az új platformokon hódítani és ezáltal ezt a szép, nemes platformunkat, a tévét is szeretnénk népszerűsíteni. Úgyhogy versenyben vagyunk ezen a téren is, de látjuk azt is, hogy az internet milyen ütemben tör előre.

Ettől függetlenül nekem erős kétségeim vannak afelől, hogy az internet a tévét teljesen kiszorítaná a hírfogyasztásból, nem látom a nézettségi adatokon sem, hogy a tévé nagyon haldokolna, legfeljebb azt, hogy a fogyasztói szokások változnak, és a televízió egyre inkább egy szórakozási eszközzé válik az emberek számára.

Említette, hogy az ATV legfontosabb bevétele a kábeldíj. Ez hány százalékot jelent a teljes bevételekhez képest, és milyen arányban van a reklámbevétel?

Több mint kétharmada a bevételünknek a kábeldíj.

A reklámértékesítés terén egyébként azon kevés csatornák egyike az ATV, amely nem dolgozik sales house-zal.

Igen, így van, direktben értékesítünk.

Tervezik-e, hogy ezen változtatnak?

Rövid távon biztosan nem.

Mennyire fontos, hogy a reklámbevételek arányát növeljék?

Természetesen szeretnénk növelni a reklámbevételeket is, de a hírműsorok ilyen szempontból predesztinálják az ATV jövőjét, hiszen bármelyik hírcsatornát is nézzük, leszámítva az M1-et, nem a reklámtorta lesz, amiből kihasítanak nagy szeletet, hanem az előfizetési díj, tehát hogy van egy x százezres tömeg, akinek ez kell mindennap. De persze ezen felül fontos a reklám is, viszont ez bónusz. Ezért is van az, hogy a hétvégét nem fogjuk feladni szórakoztatás szempontból és ezért fogjuk erősíteni.

Fotó: Pál Anna Viktória

Mennyire érzi az ATV a hirdetői oldalon, hogy politikai ellenszélben működik? Korábban például a Klubrádió sokszor panaszkodott arra, hogy nem mernek náluk hirdetni a vállalatok, a kormány haragjától tartva.

Mi ezt nem érezzük annyira, mint a Klubrádió.

Szerintem ebbe az is belejátszik, hogy nincs az ATV körül háborús hangulat. Ez nem azt jelenti, hogy nem vagyunk kritikusak, nem vagyunk elkötelezettek a kritikai újságírás mellett, de nem alakult ki háborús érzet hirdetői oldalon, nem érzik azt, hogy ők bármit kockáztatnának azzal, hogy ATV-ben megjelennek bármilyen formában. Szerencsére a tapasztalat is azt mutatja, hogy nem érik retorziók a hirdetőket azért, mert itt hirdetnek.

Az ATV-nek meddig szól a koncessziója, illetve meddig van érvényes frekvenciájuk?

Ezt most hirtelen nem is tudom megmondani, mert nem szoktunk a kérdéssel foglalkozni, mert az a veszély szerintünk nem fenyeget, hogy ezt megvonják tőlünk. Azért ez a televízióknál máshogy működik, mint a rádióknál.

Mekkora bevétele van az ATV-nek állami hirdetésekből?

Tavaly szinte semmi, idén azért több, de látva a Kantar Media tavalyi összesítését, a 10-es TOP-listába aligha fogjuk tudni beküzdeni magunkat.

Az ATV mögött a Hit Gyülekezete áll. Miért fontos egy egyháznak, hogy fenntartson egy közéleti tematikájú tévét?

A kérdés abszolút jogos és nagyon sokan fel is szokták tenni. Arról van szó, hogy az ATV régen letisztultságában, véleményformáló erejében még olyan volt, mint mondjuk a Budapest TV. Nem azt mondom, hogy nevetséges tévé volt, nem volt közröhej tárgya, de a lehetőségeit tekintve hasonló helyzetben volt. A gyülekezetet a ’90-es évek végén nagyon sok támadás, nagyon sok kritika érte, ezért fontosnak tartotta, hogy valamilyen formában a médiában megjelenjen, de erre az állami média keretei között nem volt lehetőség. A gyülekezet ezért élt azzal a lehetőséggel, ami az ATV-n adatott meg, hogy a saját erejéből sugárzási díjat fizetve, minden költséget magára vállalva ezen az akkor még kis kábelcsatornán megjelenjen. A gyülekezet először egy beszállítós műsorként jelentkezett az ATV-ben, ahogy más csatornáknál is vannak olyan műsorok, hogy fizetnek sugárzási díjat, műsoridőt vásárolnak és ott megjelennek. Néhány év elteltével viszont az ATV akkori tulajdonosa úgy döntött, hogy nem tudja, illetve nem akarja tovább finanszírozni a tévé működését, és fölkínálta több személy számára is megvételre. Végül így került a csatorna a Hit Gyülekezetéhez, illetve a hozzá közelálló cégekhez. Egyébként volt egy kisebbségi tulajdonos is, aki 26 százalékos részesedéssel bírt…

Ki volt az illető?

Egy Elek István nevű, Rómában élő, magyar állampolgárságú vállalkozó, de ő már ugyancsak nem tulajdonosa a tévének. És rajta kívül voltak még néhány százalékban kínaiak, akik azóta már szintén kiszálltak a televízióból. Mostanra az ATV-nek már egy tulajdonosa van. Épp ezért mivel mögöttünk nincsen nagy multinacionális cég, például Európa legnagyobb médiavállalkozása, mindig csak annyit tudunk tervezni, amennyit kitermelünk előfizetési díjakból, illetve reklámból. Ez a fokozatos építkezés vezetett ahhoz, hogy mostanra ezt a televíziót látják a nézők. De utólag azért azt kell mondjam, hogy az az opció is realitás volt 12-14 éve, hogy ez a televízió az említett Budapest TV sorsára jut. Nem volt mindig megírva, hogy ennek a tévének ilyenné kell válnia, hanem egy fokozatos építkezésnek volt az eredménye, hogy mára ilyen az ATV.

A Hit Gyülekezete most – immáron 100 százalékos tulajdonosként – nem tartaná racionálisnak, hogy bevonjon egy „professzionális” szakmai, vagy pénzügyi befektetőt maga mellé?

Nem, mert a tévé működése ezt nem teszi indokolttá.

Az ATV, ha nem is milliárdos, de szerény nyereséget képes produkálni, így nem kell változtatni a tulajdonosi struktúráján. Miközben most már kapósabb lett ez a tévé, mint amilyen volt 12-14 évvel ezelőtt.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.