The New Day
Média

Meglehetősen csúfosan kezdett az új brit napilap

Szalay Dániel
Szalay Dániel

2016. 03. 30. 11:18

Több évtized után indult új napilap az Egyesült Királyságban. A New Day (Új Nap) című lap 200 ezer példányának 80 százaléka azonban a Trinity Mirror kiadó nyakán marad. Pedig a nyereséges működéshez szakértők szerint 300 ezer példány kellene.
Korábban a témában:

A Trinity Mirror új napilapjából, az Új Napból (The New Day) folyamatosan megmarad annak 80 százaléka.

Hiába a 200 ezres napi nyomtatott példányszám, mindössze 40 ezret tudnak belőle értékesíteni. A kiadó ennek ellenére kitart az elképzelése mellett.

A lapot – ahogy arról beszámoltunk – február végén dobták piacra, és az első napon még ingyenesen osztogatták, majd két héten át a bevezetés után fél áron, 25 penny-ért lehetett megvásárolni. Ekkoriban még 140-150 ezer példányban el is fogyott a lap, amióta azonban 50 penny-re emelkedett a vételár, drasztikusan visszaesett a lap iránti érdeklődés, mindössze 40 ezer példány körül megy el belőle folyamatosan. Sőt most hétfőn (március 28-án) ennél is kevesebb, 38 ezer példány fogyott belőle, ami egy kicsivel még kevesebb is annál, mint amennyi a néhány napja megszűnt Independent című lapból fogyott.

Pedig az 50 penny 10 penny-vel kevesebb mint a kiadó másik terméke, a Daily Mirror ára, és ezzel a brit napilapok közül a második legolcsóbb, ha nem vesszük figyelembe az olyan, egyébként rendkívül sikeres ingyenes újságokat mint a London Evening Standard és a Metro (az idehaza Metropol néven megjelenő napilap brit változata).

10 év: mínusz 6 millió példány

Az Egyesült Királyságban naponta 7 millió napilap fogy, ami 6 millióval kevesebb a 10 évvel ezelőttinél. Ráadásul a hirdetők is követik az olvasókat a digitális média irányába, így aztán a nyomtatott újságokban ma már csak 880 millió fontot költenek a hirdetők, egyharmaddal kevesebbet mint 2010-ben. A médiavállalatok tehát a hirdetési és az olvasói bevételek terén is jelentős veszteségeket szenvednek el a nyomtatott sajtóban.

Az Új Nap egyelőre meglehetősen kudarcos indulásáról cikkező The Drum kereste a Trinity Mirrort, de nem kívánták megerősíteni az értékesíteni számokat. A lap jövőjével kapcsolatban azonban Zoe Harris, a kiadóvállalat marketingigazgatója azt mondta, hogy az Új Nap egy nagyon új, mindössze egy hónapos márka, szerinte ezért túl korai lenne az értékesíti adatokat értékelni.

A marketingigazgató hozzátette, hogy a példányszámok alakulása a sikernek csak egy mérőpontja, hiszen a lapból hirdetési bevételre is szert tesznek, és máris olyan márkák próbálták ki a megjelenést mint az Aldi, a DFS, a Vauxhall, a Debenhams, az O2, a BT és a Boots, és állítólag pozitív tapasztalatokat szereztek.

Az Új Nap mostani példányszáma mindenesetre azért is sem túl biztató a lap hosszútávú jövője szempontjából, mert szakértők szerint legalább 300 ezer példányt kellene tudni napi szinten eladni ahhoz, hogy a The New Day profitot termeljen.

30 év után az első új országos napilap

A brit Daily Mirror című lapot is kiadó Trinity Mirror február 29-én indította el az új napilapját, mely 40 oldalas, és harminc év után az első új országos napilap az Egyesült Királyságban. A lap indításának időzítése azért is érdekes, mert az elmúlt két évben több mint egymillióval kevesebb fogy a nyomtatott újságokból.  A New Day tehát voltaképpen egy merész kísérlet arra, hogy visszacsábítsák az olvasókat a print média vásárlására.

Korábban Simon Fox, a Trinity vezérigazgatója azt mondta, hogy miközben több mint 1 millió emberrel kevesebben vásárolnak lapokat, jelentős részük szerinte visszacsábítható egy jó termékkel.

A print újraélesztése fontos része a stratégiánknak, párhuzamosan a digitális transzformációval, mivel a kettő között nem kell választani: az újságok a digitális korban is tovább élhetnek, ha képesek valami mást kínálni

– hangoztatta az indulást megelőzően a vezérigazgató.

Az új napilapot kifejezetten jó minőségű papírra nyomtatják, és modern stílusban és hangvételben dolgozzák fel a híreket. A célcsoportjukba egyaránt beletartoznak a nők és a férfiak, akiket az jellemez, hogy valami másra vágynak, mint ami jelenleg elérhető.

A lapindítás azért is keltett feltűnést, mert a legtöbb kiadó inkább távolodik a print lapoktól és a fókuszt a digitális növekedésre helyezi. A brit The Independent tulajdonosa például épp most szüntette meg a napilap nyomtatott változatát, sőt a vasárnapi kiadást sem küldik már nyomdába, inkább a webre fókuszálnak. A Trinity Mirror sem áll igazán jól a print terén, hiszen a fő bulvárlapjuk, a Daily Mirror és a regionális lapjaik is  folyamatosan olvasókat veszítenek.

Az új újság elindítása egyébként némi aggodalmat is kiváltott azzal, hogy lenyomja az árakat, és ezzel hosszú távon is árspirálba kergetheti a piaci szereplőket.

Arról, hogy a The New Day elindítása mennyibe került, nincsenek pontos információk, a kiadó részéről annyit válaszoltak az előbbire vonatkozó kérdésre korábban, hogy ha nem lettek volna eddig is erőforrásaik, akkor a lapindítás drága lenne, de a Trinity Mirror meglévő kiadói és terjesztési hátterét használhatják a The New Day előállításakor, így aztán nem szorultak a bank segítségére, magyarán nem akkora kockázat a mostani termékindítás.

A lapot egyébként 20-30 újságíró készíti.

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.