Média

Magyarországon is elkezdték szűrni a kattintórobotokat

online kattintásos csalás
online kattintásos csalás
A magyar piac európai összehasonlításban egyelőre még kevésbé érintett az úgynevezett kattintásos visszaélésekben, de a jelenség Magyarországon is észlelhető - közölték annak kapcsán, hogy a magyar online hirdetésértékesítési szervezetek közül elsőként szűri a közönségen belüli nem-emberi eredetű (magyarán robotok által generált) internetes forgalmat az Adaptive Media sales house.

Vértes Balázs, a kattintás alapú csalások ellen harcoló startup vezetője
Vértes Balázs, a kattintás alapú csalások ellen harcoló startup vezetője

Nemzetközi elemzések (ComScore, ANA/WhiteOps, ABC/IAB Europe, Distil Networks) szerint a globális webes “látogatói” forgalom nagyobbik része nem emberi felhasználóktól, hanem úgynevezett robotoktól vagy más néven botoktól származik. Ezek a manipulált böngészők egyfelől tartalmat indexálnak és adatbányásznak, másrészről olyan ártalmas műveleteket is végezhetnek mint a tartalomlopás vagy a negatív SEO. A leggyakoribb esetekben azonban a bothálózatok forgalmi vagy hirdetési csalási tevékenységet folytatnak. A csaló robotok által generált hirdetési tartalmak, és a hamis statisztikák óriási károkat okoznak a hirdetőknek és egyébként a tisztességes módszerekkel dolgozó online médiatulajdonoknak is.

Vértes Balázs, a forgalmi és hirdetési visszaélések kiszűrésével és visszaszorításával 2014 óta foglalkozó Enbrite.ly nemzetközi üzletfejlesztési vezetője szerint a magyar piac európai összehasonlításban szerencsére egyelőre még kevésbé érintett technológiai típusú forgalmi és hirdetési visszaélésekben,

viszont a jelenség Magyarországon is észlelhető, főleg a külföldről érkező forgalomban találunk rendszeresen nagyobb mennyiségű botot. Ausztriai méréseinkben viszont a nem emberi forgalom aránya sok esetben meghaladja a 10 százalékot. Súlyosabb azonban, hogy egyes kampányokban felderítettünk már 50 százalék körüli, német eredetű aktív csalást is.”

Sopov István, az Adaptive Media ügyvezetője
Sopov István, az Adaptive Media ügyvezetője

Sopov István, az Adaptive Media ügyvezetője arról beszélt, hogy a sales house-uk prémium stratégiája szempontjából elengedhetetlen, hogy minden rendelkezésre álló eszközt igénybe vegyenek az általuk értékesített online médiaportfólió minőségének garantálása érdekében.

“Az Enbrite.ly eddigi mérései igazolják, hogy a ránk jellemző szelektív portfólió-építéssel kellően alacsonyan tartható a hirdetői szempontból értéktelen forgalom aránya. Az analízis ugyanakkor lehetővé teszi, hogy új szempontok szerint is értékeljük a kiadványokat, és elébe menjünk a várható problémáknak.”

“A magyar mérési eredményeink – a kisebb piaci kitettség ellenére – összhangban vannak az Európa más országaiban szerzett tapasztalatainkkal” – jellemezte a piaci helyzetet Vértes Balázs.

“A kérdésben leginkább a forgalmuk nagy részét közösségi platformokról és híraggregátoroktól szerző kiadványok érintettek. Érdekes felfedezés volt az Adaptive-os mérésben, hogy minden jel szerint egy nemzetközi cég maga is robotokkal követte a magyar leányvállalatának kampányát. A kampányidőszakban abnormálisan magas forgalmat mértünk az illető hirdető anyaországából, és a forgalom nagy része nem emberi eredetűnek bizonyult

– tette hozzá a szakember.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik