Média

Óriási károkat okoznak az online hirdetőknek a kattintórobotok

egér kattintás csalás
egér kattintás csalás
A számtalan figyelmeztetés ellenére, amely arra vonatkozott, hogy az online hirdetési piac bővelkedik a csalásban, a hirdetők folytatják a milliárdok elpazarlását. Egy év alatt körülbelül 2000 milliárd forintnyi kár keletkezik csak az amerikai piacon.

A Wall Street Journalban megjelent cikkben az amerikai Hirdetők Szövetsége (Association of National Advertisers – ANA) szakértői legalább 7 milliárd dollárra, azaz körülbelül 2000 milliárd forintra becsülik a különböző csalások, például kattintórobotok által okozott károkat a tavalyi évben.
A hirdetési csalások felismerésével foglalkozó White Ops Inc. készített egy tanulmányt, amelyhez tavaly augusztus és szeptember között 49 márka online hirdetését kísérték figyelemmel, és úgy találták, hogy a csalások szintje viszonylag változatlanul maradt 2014-hez képest.

Változatlanul az egyik legelterjedtebb piszkos módszer, hogy robotok generálnak hamis webes forgalmat. Olyan programokról van szó, amelyek utánozzák az egérmozgásokat és kattintásokat, hogy azt a benyomást keltsék a hirdetőkben, mintha emberek nyitnák meg a reklámozott weboldalt. A módszer miatt a hirdetők viszont valójában olyan kattintásokat vásárolnak tudtukon kívül, amelyek nem valódi felhasználóktól származnak. Vagyis lényegében ablakon kidobott pénzről van szó. A jelenségtől ugyan már többször megpróbálták a hirdetők, kiadók és a kereskedőházak megtisztítani a piacot, ám az előző évhez képest kevés eredményről lehet beszámolni, sőt néhány olyan hirdető, amely részt vett a 2015-ös tanulmány elkészítésében, úgy látta, hogy a dolgok rosszabbra fordultak, és még több csalással szerzett forgalmat észleltek.

Az ANA szerint a hirdetők oldalaira terelt forgalom cégenként 3 és 37 százalék közötti részéért voltak felelősek a robotok, miközben a megelőző évben ez az érték még 2 és 22 százalék közötti tartományban mozgott.

Bob Liodice, az ANA vezetője arról beszélt a Wall Street Journalnak, hogy az iparág túlságosan lassan lép fel a jelenség ellen, és többet kellene tennie a bosszantó jelenség felszámolása érdekében.

Az iparág, amikor szembesült ezzel a hatalmas problémával, bénának mutatkozott

– mondta.

Az ANA tanulmányának elkészítésekor egyébként olyan cégek szolgáltattak adatot, mint például a McDonald’s, az Anheuser-Busch InBev és Unilever. A White Ops és ANA közös becslése alapján a tanulmány résztvevői 250 ezer és 42 millió amerikai dollár közötti összegeket buktak el egy év alatt a különböző csalások miatt. Ezek a számok egyébként úgy jöttek ki, hogy a vizsgálat tárgyát képező időszakban mért károkat felszorozták egy évre.

A Meki is az áldozatok között van
A McDonald’s céget is megkárosítják az online csalások

A rosszfiúk, vagyis a csalók módszerei egyébként meglehetősen változatosak, van, aki például számtalan honlapot indít el csak azért, hogy azokon keresztül küldhessen kamu közönséget a hirdetők oldalaira.

Az új tanulmány szerint az automatizált rendszereken keresztül eladott display és a videós hirdetések egyaránt érintettek a problémában, sőt számottevően több az ilyen jellegű hirdetések esetében a csalás, mint az értékesítő személyzet által eladott reklámoknál. A videós hirdetések pedig még jobban érintettek, mint a programozott felületeken eladott display típusú hirdetések (például bannerek).

A White Ops vezetője, Michael Tiffany szerint egyébként a jelenségért maguk a hirdetők is felelőssé tehetők, hiszen sokszor kevésbé megbízható (nem prémium jellegű) oldalakon jelentetik meg a hirdetéseiket, márpedig ezeknél a csalások gyakoribbak.

A csalások növekvő mérete ellenére a digitális reklámpiac köszöni szépen, jól van, és továbbra is lendületes növekedést mutat. A display hirdetési piac az Egyesült Államokban 24,1 százalékkal, 26,15 milliárd dollárra növekedett, míg az online videóhirdetési piac 42,4 százalékos növekedést produkálva 7,46 milliárd dollárt tett ki az eMarketer adatai alapján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik