Kultúra

A Valami Amerika 3 önmaga paródiája

A kétezres éveket nagyon erősen indította a Valami Amerika első része. Több mint félmillió nézőt vonzott Herendi Gábor filmje 2002-ben, a folytatást pedig majdnem 450 ezren nézték meg – a miheztartás végett a Kincsem 452 ezer nézővel zárta a tavalyi évet. Nincs min csodálkozni, közönségfilm ide vagy oda, a Valami Amerika egy jól sikerült példája volt annak, hogy lehet megnevettetni ennyi embert, ehhez pedig több tényező járult hozzá:

  • a nagyvonalú szereplőgárda: Szabó Győző, vagy éppen Hujber Ferenc filmes karrierjét gyakorlatilag a Valami Amerika indította el, és olyan kameókat láthattunk például Reviczky Gábortól, Básti Julitól és Schütz Ilától, amikre a mai napig emlékszünk (főleg Terka néni esetére a porszívóval és a Vad angyallal)
  • a zene: a Valami Amerika ugyan nem musical, de elválaszthatatlan eleme a zenei betét. Ott van mondjuk a Bon-bon valami amerikás slágere (ezt a filmben is előadták), vagy Oroszlán Szonja két, nagyon kétezres évek hangulatú táncos száma. A második részben pedig abszolút rámentek zenés film műfajára, egy musical rendezéséről szólt az egész.

Egy kis emlékeztető

A Valami Amerika filmek főhősei a Várnai testvérek: Tamás (Pindroch Csaba) rendező a legidősebb, a középső fiú, Ákos (Szabó Győző) a nagydumás, nőcsábász marketinges, a legkisebb testvér, András (Hujber Ferenc) pedig a legszerencsétlenebb. Várnaiék életét egy amerikás magyar szélhámos, Alex (Szervét Tibor) kavarja fel, három részen át sikerül keresztülhúznia a számításaikat, hiszen az új rész is gyakorlatilag ugyanarra a rabló-pandúr játékra épül: Alex feltűnik, a Várnai fivérek pedig megszívják.

Fotó: Vertigo Média Kft.

Stohl András Kokója az új Schütz Ila

Ha a két fenti pontot egy kicsit közelebbről megnézzük, nagyjából pontos képet kaphatunk arról, hogy hogy sikerült harmadjára ellőni a Valami Amerikát. Vegyük az elsőt, azaz a népes színésztábort: biztos a siker, ha ennyi nevet felsorolnak a stáblistán, és Herendi ezzel okosan bánik. A már emlegetett Terka néni (Schütz Ila) legalább olyan meghatározó része volt a 2002-es Valami Amerikának, mint a főszereplő Várnai testvérek, pedig csak egyszer jól besütizett, és a Vészhelyzetből ismert Ross doktor magyar hangja, Szabó Sipos Barnabás sietett a segítségére. Herendi mindig kiszól a nézőknek egy kicsit, beválogatja az összes magyar színészt, aki számít, és egy-egy jelenetet bíz rájuk. Harmadszorra sem variált a bevált recepten, elvégre

ennek a filmnek be kell futnia, tipikusan az a filmalapos produkció, amit Andy Vajnáék később mutogathatnak. Arról nem is beszélve, hogy a 30 milliós marketingtámogatással együtt közel 530 millió forintnyi közpénzből készült a Valami Amerika 3. 

Érezhetően mindent bevetettek a siker érdekében – már ami a kameókat illeti –, a csapatot többek között Stohl András egészítette ki (de még sorolhatnánk László Zsolttól Ganxsta Zolee-ig), és csak nem veszi zokon, hogy ha azzal viccelek, hogy végre megkapta a nagy lehetőségét a filmvásznon, amiről már annyit beszélt. Pont ez a jó Stohlban, hogy van öniróniája. Most kivételesen hagyjuk ezt a pénzért mindent kérdést vele kapcsolatban, és nézzük azt, hogy mennyire rendben van a humora.

Már végigjárta a fél magyar sajtót a színész szerepe, de hogy még véletlenül se maradjon le valaki, Stohl András gyakorlatilag magát játssza a Valami Amerika 3-ban, ő Kokó, a kisiklott magyar színész, akit nem a balegyenese miatt becéznek így, hanem, mert szeret csíkokat szívni. Az sem spoiler (benne volt az előzetesben), hogy Kokó megtalálja helyét a rácsok mögött, Várnai Tamás (Pindroch Csaba) rendező rábízza az East-West című musical női címszerepét, amiben Stohl kiénekli a lelkét is Tompos Kátya helyett. Nekem ez a férfiak a női szerepben-vonal még belefért, de sajnos itt nem állt meg a film.

Mert ott Nagy Ervin meleg karaktere: bár ő nem magát alakítja, az alkotói szándék szerint azon kellene röhögnie a közönségnek, hogy a Kincsem macsója „csinálja a köcsögöket”. Ez a börtönben mindenkit megfektetnek-szál a Valami Amerika egyik fő poénforrása, többet is hoztak ki a forgatókönyvírók (Herendi Gábor, Divinyi Réka) az anális viccekből, mint amennyit abból lehet vagy ízléses. Egyszerűen túl sok az altesti és szappanos utalás, illetve az indokolatlan mennyiségű híres, pucér férfisegg a filmvásznon. Volt egy zuhanyzós, slagozós jelenet, amikor konkrétan előbb jutott eszembe egy holokausztfilm, mint egy vígjáték, tök kínos volt, ahogy egy halomba pakolták a színészeket a fegyház fürdőjében. Annál, hogy két órán keresztül köcsögös poénokat nyomjanak, a Valami Amerika régen többet tudott.

Fotó: Vertigo Média Kft

Hol van már a Tépj szét?

Mondjon bárki bármit, én tényleg szerettem a Valami Amerika első részét, de még a második is hozta az elvártakat. Lehet, hogy ennyi év után már nem merném újranézni a kezdeteket, de ettől még most is emlékszem Oroszlán Szonja amúgy meglehetősen béna, de Britney Spears csúcsidőszakában nagyon trendi, koreografált Tépj szét! című számára. Vagy ott volt Jamie Winchester és Hrutka Róbert Lonely Angel’s Landje (a harmadik részbe is fért egy Jamie Winchester), ami tökéletes példája annak, hogy kell szólni ekkora közönséghez, hogy maradjon meg több mint 10 év után is egy-egy refrén. Herendi szépen összekötötte sokszor a híres kameókat a zenei betétekkel: Pély Barna még vetkőzve énekelt az elsőben, de felhozhatjuk a rendező kevésbé sikerült, inkább erőltetett produkcióját, a Magyar vándort is, amelyben Balla Eszter, Tunyogi Orsi és Gallusz Niki háremhölgyekként énekeltek. A lényeg, hogy Herendi többnyire ügyesen keveri a zenét a filmmel, és hagy maga után olyan szerzeményeket, amik örökre beleégnek a nézők fejébe.

Így volt ez a Valami Amerika második részénél is, ahol kihagyta a klipbetéteket, viszont a történet egy East-West című musical megrendezéséről szólt. Bejött, vicces volt a maga nemében, Tompos Kátya pedig elvitte az egészet a hangjával, és a Magányos csónak című számmal. Ehhez képest a harmadik rész elhagyta a hagyományait. Oké, Majkáék rappeltek egyet a filmhez, viszont nem volt szerves része a zene a Valami Amerika 3-nak úgy, mint korábban. Ez nem volna baj, de az már nem szerencsés, hogy az első kettő filmet ollózták össze a készítők a harmadikhoz. Kicsit olyan érzésem volt, mintha egy paródiát néznék, annak oké, de attól még a Valami Amerika paródiája. Ennek egyik jele, hogy nem volt új, fülbemászó dal, hanem többnyire a 2008-as Valami Amerika számait használták fel, csak éppen most férfiak játszották el Tompos Kátyáékat. Jó, Stohl leiskolázott mindenkit, imádta a nézőtér, de ettől még

nem túl eredeti még egyszer ellőni ugyanazt a musicalt.

A Valami Amerika 3 így maximum olyan, mint egy rajongói film, ahol annyi utalást rejtettek el, amennyit csak lehetett. Lehet élvezni az első két rész nélkül is, de nem ugyanolyan. Kell hozzá Várnai Tamás (Hujber Ferenc) béna, kék majmos állása, vagy Timi (Oroszlán Szonja) tök fölösleges színészi pályája. Kicsit sajnálom, hogy nem volt sok plusz a filmben, a szereplők pedig mintha ugyanott tartanának, mint 16 évvel ezelőtt. Lehet rajtuk nevetni (már amikor), csak már messze nem annyira ötletes a dolog. Kár érte.

Fotó: Vertigo Média Kft

Valami Amerika 3, magyar vígjáték, 103 perc, 2018, 24.hu: 5/10

Ajánlott videó

Olvasói sztorik