Kultúra

Hetven éve ketyeg már időzített bombaként egy robbanóanyaggal teli, elsüllyedt teherhajó

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2017. 08. 11. 11:05

A Temze torkolatában lévő SS Richard Montgomery-n 1400 tonnányi halál bújik meg. És bármelyik pillanatban felrobbanhat.  
Korábban a témában:

Az Egyesült Államok a második világháború éveiben 2710 Liberty-osztályú, olcsón legyártott teherhajót bocsátott vízre, hogy többek közt azzal is segítse a náci Németország tengeralattjárói által megritkított brit flottát.

Ma mindössze két Liberty-osztályú hajó teljesít még szolgálatot – a fenti képen egyikük, az SS Jeremiah O’Brien látható.

Ez volt az 1943. júliusában vízre bocsátott SS Richard Montgomery célja is, ami 1944. augusztusában indult utolsó útjára: a philadelphiai Hog Islandről a franciaországi Cherbourg felé, melyet a környező területekkel együtt a normandiai partraszállás kezdete óta a szövetségesek tartottak ellenőrzés alatt.

A fedélezetén 6127 tonnányi robbanóanyagot szállító hajó útiterve persze komplikáltabb volt annál, mint hogy egyszerűen csak egyedül jusson el A-ból B-be, hiszen egy hasonló ötlet végzetes következményekkel járt volna.

A tervek szerint a hajó Temze torkolatánál csatlakozott volna egy konvojhoz, de ezt a pontot már nem érte el. Mindössze 2,5 kilométerre Shearness városától, a kapitány legédesebb álmának közepén ugyanis homokzátornyra futott, hiszen a vízmélység több, mint egy méterrel kisebb volt a hajó átlagos merülésénél. Az első tiszt nem értesítette az alvó kapitányt, hanem egyedül próbálta meg rendezni a helyzetet. Nem sikerült neki.

A britek még az elsüllyedés előtt megpróbálták eltávolítani a rakományt, de a 6127 tonnából 1400 az időközben kettétört hajótestben ragadt, és azzal együtt süllyedt el.

Ennek már hetvenhárom éve, de az SS Richard Montgomery továbbra is a tizenöt méteres mélységben lévő hullámsírban nyugszik, fedélzetén a minden pillanatban robbanásra kész szállítmánnyal.

Passing the Ticking Time Bomb

Apály idején három árboca emelkedik ki a Temze-torkolat vizéből, de helyét emellett már évtizedek óta egy veszélyre figyelmeztető bója is jelzi. 1973-ban ez lett az első, brit vizekben veszélyesnek nyilvánított hajóroncs, 800 méteres környékét pedig megállás nélkül radarral figyelik. Ez persze korántsem elég, hiszen a legforgalmasabb brit tengeri útvonal közepén fekvő roncshoz azóta 22 hajó került került vészesen közel.

Egy 2000-ben készült brit tengerészeti felmérés szerint a víz alatt még ma is több, mint 6500 bomba – köztük 286 910 kilogrammos óriás –, valamint foszforbombák, jelzőrakéták, és 2815 repesz- és fürtös bomba nyugszik. Ez utóbbi okozza a legnagyobb fejtörést, hiszen a hasonló szerkezetek a BBC szerint könnyen berobbanhatnak, magukkal rántva az összes többit.

Felmerül persze a kérdés, hogy miért nem robbantják fel az egészet a tűzszerészek?

Az ötlet első hallásra jogosnak tűnhet, de az jókora kárt okozna a környékben. Ötven évvel ezelőtt egy lengyel hajó, a Csatornában elsüllyedt, a Montgomerynél jóval kevesebb robbanóanyaggal tömött Kielce roncsa épp ilyen véget ért, de a környéken a Richter-skála szerinti 4,5-ös erősségű földrengést okozott, a fenék képét pedig egy hat méter mély kráterrel gazdagította.

Az amerikai hajó a Kielcénél jóval távolabb esik ugyan a lakott területektől, de elpusztítása 1,5 méter magas szökőárt okozna, elpusztítva a part menti települések vízhez közeli épületeit és utcáit. Erre pedig senkinek sincs szüksége.

Fotók: Godsfirendchuck, Amazing Planet, Clem Rutter
vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Brüsszel, 2013. március 14.
Martin Schulz, az Európai Parlament német elnöke (b) és Angela Merkel német kancellár beszélget az Európai Unió kétnapos csúcstalálkozójának első napján Brüsszelben 2013. március 14-én. (MTI/EPA/Olivier Hoslet)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.