A combination of three documents provided by the Centre de Estudios Borjanos on August 22, 2012 shows the original version of the painting Ecce Homo (L) by 19th-century painter Elias Garcia Martinez, the deteriorated version (C) and the restored version by an elderly woman in Spain. An elderly woman's catastrophic attempt to "restore" a century-old oil painting of Christ in a Spanish church has provoked popular uproar, and amusement. Titled "Ecce Homo" (Behold the Man), the original was no masterpiece, painted in two hours in 1910 by a certain Elias Garcia Martinez directly on a column in the church at Borja, northeastern Spain. The well-intentioned but ham-fisted amateur artist, in her 80s, took it upon herself to fill in the patches and paint over the original work, which depicted Christ crowned with thorns, his sorrowful gaze lifted to heaven.  = RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT " AFP PHOTO/ CENTRO DE ESTUDIOS BORJANOS" - NO MARKETING NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS =-/AFP/GettyImages           NYTCREDIT: -/Agence France-Presse -- Getty Images
Kultúra

Minden idők legbénább restaurátora már örül a Moncsicsi Jézusnak

24.hu
24.hu

2016. 02. 22. 16:51

Az Ecce Homo elrontása miatt lett világhírű, de azóta minden jóra fordult!

A Sky Arts dokumentumfilmet készít a „minden idők legrosszabb restaurációjának” titulált esetről és főszereplőjéről, Cecilia Gimenezről. Annak idején bejárta a világot a hír, hogy a spanyolországi Borja település templomában egy nyolcvanas éveiben járó hölgy megpróbálta megmenteni Elías García Martínez 1930-ban festett Ecce Homo című alkotását.

A rendkívül rossz állapotú festményből azonban nem egy felújított kép lett, hanem paródiaváltozat:

egyesek Moncsicsi Jézusnak titulálták,

és más – hasonlóan gúnyos – jelzőkkel látták el az eredményt. A dokumentumfilmből (is) kiderül, hogy a hölgy azt hitte, sikeresen tudja majd restaurálni a képet, de nem így lett. Ahogy nyilatkozta a filmben,

a festék kicsit megszaladt.”

Ezért sokkal tovább tartott a munka, mint ahogy Cecilia eredetileg gondolta, és közben elutazott nyaralni. Mire visszaért, az egész község – később pedig az egész világ – az elbaltázott alkotásról beszélt.

Fotó: facebook.com/CeciliaGimenezFanClub

Cecilia élete bővelkedett tragikus eseményekben: korán megözvegyült, két fogyatékkal élő fiút nevelt, akik közül az egyik meghalt – és akkor még jött ez a tragikomikus világhír is. Ráadásul jogi viták is keletkeztek a béna restauráció miatt: a festmény alkotójának örökösei szerették volna, ha a képet VALÓBAN felújítják.

Cecilia élete romokban hevert.

Csakhogy a világhír azzal is járt, hogy a kép iránt óriási lett az érdeklődés. A turisták – a Moncsicsi Jézus miatt – elkezdtek özönleni a településre, a festmény új verziója olyan népszerű lett, hogy pólók és egyéb dísztárgyak készültek belőle.

Itt újabb jogi probléma lépett fel: hogy tudniillik kit illetnek az „új alkotás” révén befolyó összegek: vajon az eredeti szerző örököseit vagy a „módosítót”. A bíróság döntést hozott: az ítélet szerint a pereskedők (nagyjából) fele-fele arányban részesednek a nem kis bevételből.

Cecilia ma már hálásan gondol a történtekre, az isteni gondviselésnek tulajdonítja, hogy bár elrontott egy festményt, de ezáltal sikerült felvirágoztatnia egy települést.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

Fotó: 24.hu / Bielik István
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.