Kultúra

Radikális változásokra számítanak a médiások

„A lé határozza meg a tudatot ..., akkor újratervezés!" mottóval megkezdődött a magyarországi médiapiac legnagyobb seregszemléje, egyben maratoni workshopja, a Media Hungary konferencia Siófokon, kedden délelőtt.

Az érdeklődők két napon át négy teremben hallhatnak előadásokat és pódium- és műhelybeszélgetéseket többi közt a televíziózásról, a médiavállalatok megújulásáról, a reklámokról és a hirdetési szolgáltatásokról. A konferencia résztvevői, döntően a médiában dolgozó szakemberek, már a délelőtt folyamán belehallgathattak több előadásba.

Az eseményt Karas Mónika, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke nyitotta meg beszédével, amelyben kifejtette, hogy új médiakultúra van születőben, amelyben az információs javakhoz egyre többen férnek hozzá. Szerinte mindez egyre nagyobb feladatot és felelősséget ró az alkotókra a hírközlés értékközvetítésében és a kultúra formálásában.

Nekik nemcsak a hírversenyben kell etalonná válniuk, hanem a hitelesség kérdésében is, hiszen egyetlen szereplőnek sem lehet célja a média társadalmi és piaci leértékelődése – vélekedett Karas Monika. Hangsúlyozta: az NMHH ehhez úgy járul hozzá, hogy biztosítja a minél szélesebb körű hozzáférést az információs javakhoz, kiszámítható partnerként kiszámítható jogállami hátteret biztosít a média szereplőinek. Karas Mónika kapuőröknek nevezte a média munkatársait, hiszen azt, hogy mi kell a nézőknek, a kínálat is befolyásolja – mondta.

Tóth Gergely, az IAB hirdetői cégeket összefogó szervezet menedzsere „Kockázatkerülés vagy teljesítményelv?” című előadásában kifejtette, hogy a hirdetők gondolkodása mostanra megváltozott. Egyre kevésbé a médiafogyasztók puszta elérése, sokkal inkább aktív vásárlóvá tétele motiválja őket. Mint mondta, a piacra olyan új hirdető- és médiatípusok léptek be, amelyek radikálisan megváltoztatják azt. Véleménye szerint a belépési korlát az új technológiáknak vagy online eszközöknek köszönhetően drámaian csökkent, így az online és offline világ közeledése súlyosan veszélyezteti az alkalmazkodásra képtelen hagyományos szereplők túlélési esélyeit.

“Öregedő digitális bennszülöttek: gyorsuló generációváltások” című pódiumbeszélgetésen a felnövekvő generációk médiafogyasztási szokásait boncolgatták a résztvevők. Az eszmecserén Nestor Andrea a KPMG igazgatója legújabb elemzésüket ismertetve kifejtette, hogy a lineáris televíziózás visszaszorulóban van, a 18 év feletti korosztály, a Y- és Z-generáció ma már döntően az internetről jut információkhoz, illetve tartalomhoz. Ez a változás drámai gyorsasággal zajlott le az elmúlt években – jelezte.

A közmédia legújabb szolgáltatásáról számolt be Szabó László Zsolt, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) megbízott vezérigazgatója: az úgynevezett HBB adásról, amely a hagyományos műsorterjesztést kapcsolja össze az internetes szolgáltatásokkal. Lehetővé teszi például azt, hogy a tévéadásokkal egyidejűleg ahhoz kapcsolódó alkalmazásokat is nézzenek az interneten az érdeklődők.

A focivébé valószínűleg beindítja az ehhez szükséges televíziók beszerzését – vélekedett, hozzátéve: olyan speciális televíziókat igényel ezen adások vétele, amelyhez internet is kapcsolódik, valamint nagyfelbontású, HD adások vételére is képes.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik