Nagyvilág

Lezuhant repülő: ez történt a pilótafülkében az utolsó 40 percben

germanwings (germanwings)
germanwings (germanwings)

A Paris Match riporterei meghallgathatták a pilótakabinban rögzített teljes hanganyagot is. Ez alapján rekonstruálták a történéseket, amelyeket a német Focus magazin ismertet – írja az Index.

Az Index cikkében a német Focus magazin összeállítása alapján közli a március 24-én a Francia Alok egy hegyoldalának vezetett gép utolsó útjának eseményeit. Ahogyan korábban megírtuk: a hanganyagot rögzítő fekete dobozt már nem sokkal a tragédia után megtalálták, április 2-án pedig a repülési adatokat rögzítő eszközre is rábukkantak

10:01 A repülő a 26 perc késéssel száll fel Barcelonában 144 utassal és 6 fős személyzettel a fedélzetén.

10:10 “Nem volt időm elmenni vécére a felszállás előtt”, mondja a kapitány a pilótafülkében Andreas Lubitz másodpilótának, aki azt feleli: “Menj csak nyugodtan, amikor szeretnél”.

10:27 A gép 11 500 méteres magasságban repül. A kapitány arra kéri Lubitzot, hogy ellenőrizze, megkezdhetik-e a süllyedést. Lubitz visszajelez, hogy rendben, majd azt mondja a kapitánynak: “Mehetsz, most mehetsz”

10:28 A felvételen zajokat hallani. A kapitány kikapcsolja a biztonsági övét, és kinyitja a pilótafülke ajtaját. “Most akkor nálad az irányítás”, mondja Lubitznak, aki halkan csak annyit válaszol: “remélhetőleg.” A kapitány kilép a pilótakabinból, Lubitz átveszi a kormányt.

10:30 Lubitz egyedül van a pilótafülkében. Bezárja az ajtót a lock-kapcsolóval. A pilótakabin ajtaját ezután már nem lehet kívülről nyitni. A felvételen ezután azt hallani, hogy Lubitz átprogramozza a robotpilótát. Olyan utasítást ad, hogy a gép meredek, de kontrollált süllyedésbe kezdjen. Ezt a manővert csak a robotpilóta egyik kapcsolójának elfordításával lehet elindítani. A robotpilótának adott utasítás úgy szól, hogy a gép 30 méteres magasságig süllyedjen, derül ki a fekete doboz adataiból.

10:31 Megkezdődik a süllyedés. A gép percenként 900 métert veszít a magasságából. A légiforgalmi irányítók érzékelik a problémát, és többször is megpróbálnak kapcsolatot létesíteni a géppel, de Lubitz nem válaszol. A felvételen hallani, hogy a kapitány többször megpróbálja kinyitni az ajtót. Én vagyok az – mondja, miközben kopog az ajtón. Belenéz a pilótafülke ajtajába szerelt kamerába. Lubitz látja őt egy képernyőn, nem válaszol. A kapitány valamilyen nehéz tárggyal, talán egy oxigénpalackkal vagy poroltóval próbálja meg betörni az ajtót, ffémes hangok hallatszanak.A másodpilóta nem válaszol, a kapitány azt kiabálja:”az Isten szerelmére, nyisd ki az ajtót!”.

10:33 Andreas Lubitz többször is megváltoztatja a robotpilóta beállításait, növeli a süllyedési sebességet.

10:34 Elhangzik az első vészjelzés. Lubitz nem reagál rá. Hallható, hogy többen sietve hátrafelé futnak a gép utasterének folyosóján.

10:35 Kint a kapitány a feszítővasat kéri, ami a gép hátuljában van. Fémes hangok hallatszanak, megpróbálja azzal befeszíteni az ajtót.

10:37 Elhangzik a második vészjelzés, a “terrain, pull up”, de Lubitz erre sem reagál. A kapitány kint azt kiabálja: “nyisd ki azt az átkozott ajtót”. A gép utolsó perceiről az utastérben is készül egy videó egy mobillal. Ezen arcokat nem lehet kivenni, de az érzékelhető, hogy többen is Istenhez fohászkodnak és kiabálnak (a felvételt állítólag a roncsok között találják meg később egy memóriakártyán).

10:38 Lubitz lélegzése nyugodt a zuhanó repülőgépen. Valószínűleg felvette az oxigénmaszkot. A gép 4000 méteres magasságnál jár.

10:40 Hangos zaj hallható, a gép jobb szárnya az egyik hegyet súrolja. Egyfolytában sípol a vészjelzés hangja, az utasok kiáltoznak. A gép eltűnik a radarokról.

10:41 A gép 1500 méteres magasság körül kb. 800 km/órás sebességgel csapódik neki az Estrop hegynek.

10:49 Egy Mirage vadászgép kíséretében felszállnak a francia hadsereg helikopterei, hogy az eltűnt gép keresésére induljanak.

11:10 A helikopterek felfedezik a gép roncsait.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik