Nagyvilág

Bevezették a kalózadót

Az utóbbi hónapokban annyira elszaporodtak a kalóztámadások az Ádeni-öböl térségében, hogy a megnövekedett biztosítási költségeikre hivatkozva a hajózási cégek bevezették az úgynevezett kalózadót. Az automata fegyverekkel felszerelt mezítlábas rablók a teljes Távol-Kelet és Európa közt folyó kereskedelmet veszélyeztetik.

A földrajzi adottságok miatt a Távol-Kelet és Európa közt zajló teljes tengeri kereskedelmet fenyegetik az Adeni-öbölben portyázó tengeri rablók. A Kínából, Indiából, Délkelet-Ázsiából induló szállítmányok a nemzetközi vizeken Indiát elhagyva az Ádeni-szoroson keresztül jutnak be a Vörös-tengerre.

Útjaik csak a Földközi-tengeren, a célállomás függvényében válnak szét, a Szuezi csatornáig azonban minden hajó ugyanazt az útvonalat követi – mondta el a FigyelőNetnek Pelsőczi Tamás, a Szállítmányozó Kis- és Középvállalkozók Szövetségének (SZKKÉSZ) elnökségi tagja.

A főbb kereskedelmi útvonalak és az Ádeni-öböl

A kalóztámadások fókusza

Mindenki potenciális célpont

Ha egy pillantást vetünk a térképre láthatjuk, hogy a forgalmas kereskedelmi út Szomália térségében vezető szakaszán a tenger összeszűkül, még kiszolgáltatottabbá téve a hajókat. Ha ehhez háttérnek hozzávesszük a térség instabil politikai helyzetét, szegénységgel sújtott országait, világosan látszik, hogy az Ádeni-öböl a kalózok „ideális” terepe.

Az öböl és a szingapúri Malaka-szoros egyébként hagyományosan „történelmi” kalózvidéknek számít, de utóbbinál a szingapúri hatóságoknak sikerült minimálisra csökkenteniük a támadások mennyiségét. Szomália partjainál azonban az utóbbi időben, főleg 2008 szeptemberétől annyira elszemtelenedtek a kalózok, hogy szinte minden áthaladó teherhajónak szembe kell néznie a támadás kockázatával.

Hozzánk természetesen csak a nagy port felkavart ügyek jutnak el, mint egy francia házaspár elrablása vagy a fegyverszállítmány elfogása – mondja Pelsőczi, aki egyben a szállítmányozásra szakosodott Seahorse Kft. ügyvezetője is. Az utóbbi 30 évben gyakorlatilag elvétve találkozhattunk a kalózkodás problémájával ezen az útvonalon, az elszórtan előforduló támadások is leginkább kísérletek voltak.

Dollármilliókba kerül a védekezés

A kalózveszély miatt az egyik legnagyobb hajózási társaság, a CMA CGM januártól bevezette az úgynevezett Ádeni-öböl-pótlékot a szoroson mindkét irányban áthaladó szállítmányra. Ezzel egy időben felszólították a teherhajókat, hogy konvojba rendeződve, megemelt sebességgel haladjanak át a veszélyes zónán.

A „kalózadó” összege konténerenként, mérettől függően 20-50 amerikai dollár, amit a társaság a megnövekedett biztosítási díjakkal magyaráz, és ebből fizetik a konvojokat kísérő nemzetközi hadihajókat, és a fedélzeten tartózkodó biztonsági tisztet is. A különadó megrendelőkre lebontva nem növeli drámaian a szállítás árát, de tekintve, hogy egy-egy teherhajó átlagosan 3-8 ezer konténert szállít, tekintélyes összegről van szó.

Tengeri rablók tartják sakkban egy kínai hajó legénységét (MTI)

Tengeri rablók tartják sakkban egy kínai hajó legénységét (MTI)

Mezítlábas rablósereg

És hogyan is képzeljünk el egy kalóztámadást? Általában néhány tucat, szedett-vedett ruházatú ember, automata fegyverekkel felszerelve ócska motorcsónakon megközelíti a hajót, kötélhágcsón felmászik a fedélzetre, és sakkban tartja a legénységet. Mivel azok fegyvertelenek, a kalózok azt tesznek velük és a hajóval, amit akarnak. Nem jellemző a komoly technikai felszereltség, hiányoznak a szállítójárművek is, ezért egész rakományokat ritkán tudnak magukkal vinni. A kalózok többsége Szomáliából származik: Nyugat-Afrika ezen csücske háborús övezet, nincs kontroll, nincs központi hatalom.

A nagy cégek – üzleti okból érthető módon – nem nyilatkoznak a veszteségeikről, ezért Pelsőczi Tamás nem kívánja megbecsülni, milyen kárt okoznak a rablók. Hasonló okokból ellenőrizhetetlen az eset, ami szerint évekkel ezelőtt a kalózok konténereket borogattak a tengerbe, majd csónakjukhoz kötve próbáltak partra vontatni. Néhányat sikerült is, a legtöbb azonban elsüllyedt.

A kalózok viszik a megélhetést

A közelmúltban írtunk arról, hogy a Szomália környékén portyázó kalózhajók legénységei szépen gyarapodnak, mára több ezerre teszik a rablók létszámát, és egyre nagyobb sikereket érnek el. A szomáliai Haradhere partjaitól nem messze például egy szaúd-arábiai tankerhajót foglaltak el, amely százmillió dollár értékben szállított kőolajat. Sokan a kalózok közül már villákat építenek és luxusautóval furikáznak a parton. A váltságdíjakból származó magas bevétel érdekében pedig séfeket bérelnek fel, akik a túszul ejtett előkelő foglyok számára elkészítik az általuk megszokott nyugati ételeket.

A kelet-afrikai ország északi partvidékén a kalózokat szinte hősként tisztelik a nyomorúságos körülmények között élő helyi lakosok: a bűnözők ugyanis náluk költik el a zsákmány nagy részét, a gazdaság fejlődik. Szomália déli részét ugyanakkor radikális iszlám csoportok uralják, mindennaposak a megkövezések és csonkítások. Az elmúlt húsz évben az országnak nem volt központi kormánya, Szomália a teljes káoszba süllyedt. A születéskor várható életkor 46 év, az újszülöttek negyede pedig nem éri meg az öt éves kort.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik