Image: 73303414, Tömegközlekedés a 3-as metró vonalán., Place: Budapest, Hungary, License: Rights managed, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Közélet

Nagy a baj: szakaszokon állhat le az infúzióra kötött 3-as metró

László Pál
László Pál

újságíró. 2016. 11. 15. 17:09

Már csak az automata oltóberendezés miatt nem ég minden nap a leghosszabb budapesti metró. Ha nem is az egészet, de le kell állítani a 3-ast. A Metróért Egyesület elnöke szerint már nem a gépek vannak az emberért, hanem az ember küzd a gépek életben tartásáért. Villáminterjú Bíró Endrével.
Korábban a témában:

Ön szerint ebben a pillanatban milyen állapotban van a 3-as metró?

A legjobb szó talán, hogy kritikus.

Az mit jelent pontosan?

Nem azt jelenti, hogy nem használható. A legnagyobb probléma a járművek állapota, de a pályához tartozó infrastruktúra állapota sem megnyugtató.

Először körülbelül 2 éve mondta azt nekem, hogy ezrek halhatnak meg a leghosszabb budapesti metróban. Most azt mondja, kritikus az állapota. Kezdem feladni.

Itt a folyamatos üzemet elég régóta úgy tartják fenn, hogy minden üzemszünetben arról kell dönteni, hogy másnap alkalmas-e a pályának minden szakasza a közlekedésre és melyik szerelvény vihet utasokat. Ahogy én ismerem az Európa boldogabbik felén a nagyvárosok metróit, nem ez a normális üzemben tartás.

Image: 73157548, Tömegközlekedés Budapesten a 2-3-as metró vonalán, License: Rights managed, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com
Fotó: Kummer János

Azt mondta nemrégiben, hogy két ember hibája elég ahhoz, hogy tragédia történjen a 3-as metró vonalán.

Ezt tartom továbbra is. A metró veszélyes üzem. Egy ilyen helyen elsődlegesnek kell lennie a technikai háttérnek. A 3-as metróban nem a technika biztosítja a balesetmentes közlekedést, hanem a felügyelő ember. Ez jobb helyeken fordítva van, vagyis az ember már csak a berendezések helyes működését kontrollálja. Itt viszont az embernek kell eldöntenie, hogy mennyire hadra fogható az egész.

Ha én laikus vagyok, akkor csak azt veszem észre, ha leáll vagy kigyullad a metró. Mik most a legdurvább hibák?

Ahogy mondtam, a legnagyobb baj az öreg szerelvények állapota.

Persze, ezt mindenki látja, aki utazik.

Ezeket 10-13 óránként ma már át kell nézni, és nemcsak az eddig is rendszerben lévő rutin miatt, hanem egyszerűen azért, hogy egyáltalán üzemképesek legyenek a kocsik.

Ezért nem gyulladnak ki sűrűbben.

Sarkítva igen. Meg azért, mert néhány éve a TÜV Rheinland nevű német cég javaslatára automata tűzérzékelő- és oltóberendezések kerültek a kocsikra.

Meddig mehet a toldozás-foltozás? Vagyis mikor kell bezárni a metrót, ahogy Tarlós István mondja?

Szerencsére már két új szerelvény itt van. Én abban bízom, hogy amíg ezek a cserék lezajlanak, addig infúzión tartva a többi szerelvény is ki tudja szolgálni az utasokat. De ez csak a szerelvények kérdése. A pályával az a helyzet, hogy a síneket kicserélték, ha ez nem történt volna meg néhány éve, akkor ma nem menne a 3-as metró. De a pálya alatti berendezések sincsenek túl vidám állapotban. A sínlekötések és a sín alatti tartószerkezetek, a beton, melyeknek a konkrét állapotát jelenleg sem én, sem a nálam okosabb emberek nem tudják megmondani. Ezt éjszakáról éjszakára vizsgálják. Ezért van néha olyan sebességkorlátozás, aztán leállítás, mint legutóbb a hétvégén is. Hogy meddig lehet ezzel játszani, azt felelősségteljesen nem tudom megmondani.

Fotó: Neményi Márton
Fotó: Neményi Márton

De ha nagyon tippelnie kéne? Évek?

Aki években gondolkodik, az biztosan téved.

Akkor le kell állítani a metrót, ahogy Tarlós mondja.

Hogy az egészet le kéne, abban nem vagyok biztos, de hogy szakaszokat igen, az benne van a pakliban.

Akkor mégsem akkora a baj.

Úgy érzi abból, amit idáig mondtam? Dehogynem! Nem így működik egy normális metró.

Egyébként milyen a normális üzem?

Ahogy a 4-es vagy a 2-es vonal működik.

vissza a címlapra

Kommentek

Legfrissebb videó mutasd mind

CHICAGO, IL - AUGUST 13: Four-year-old Leo Griffin leaves a protest against the alt-right movement held to mourn the victims of yesterdays rally in Charlottesville, Virginia on August 13, 2017 in Chicago, Illinois. One person was killed and 19 others were injured in Charlottesville when a car plowed into a group of activists who were preparing to march in opposition to a nearby white nationalists rally. Two police officers were also killed when a helicopter they were using to monitor the rally crashed.   Scott Olson/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.