Közélet

Nagy a baj: szakaszokon állhat le az infúzióra kötött 3-as metró

Már csak az automata oltóberendezés miatt nem ég minden nap a leghosszabb budapesti metró. Ha nem is az egészet, de le kell állítani a 3-ast. A Metróért Egyesület elnöke szerint már nem a gépek vannak az emberért, hanem az ember küzd a gépek életben tartásáért. Villáminterjú Bíró Endrével.

Ön szerint ebben a pillanatban milyen állapotban van a 3-as metró?

A legjobb szó talán, hogy kritikus.

Az mit jelent pontosan?

Nem azt jelenti, hogy nem használható. A legnagyobb probléma a járművek állapota, de a pályához tartozó infrastruktúra állapota sem megnyugtató.

Először körülbelül 2 éve mondta azt nekem, hogy ezrek halhatnak meg a leghosszabb budapesti metróban. Most azt mondja, kritikus az állapota. Kezdem feladni.

Itt a folyamatos üzemet elég régóta úgy tartják fenn, hogy minden üzemszünetben arról kell dönteni, hogy másnap alkalmas-e a pályának minden szakasza a közlekedésre és melyik szerelvény vihet utasokat. Ahogy én ismerem az Európa boldogabbik felén a nagyvárosok metróit, nem ez a normális üzemben tartás.

Fotó: Kummer János
Fotó: Kummer János

Azt mondta nemrégiben, hogy két ember hibája elég ahhoz, hogy tragédia történjen a 3-as metró vonalán.

Ezt tartom továbbra is. A metró veszélyes üzem. Egy ilyen helyen elsődlegesnek kell lennie a technikai háttérnek. A 3-as metróban nem a technika biztosítja a balesetmentes közlekedést, hanem a felügyelő ember. Ez jobb helyeken fordítva van, vagyis az ember már csak a berendezések helyes működését kontrollálja. Itt viszont az embernek kell eldöntenie, hogy mennyire hadra fogható az egész.

Ha én laikus vagyok, akkor csak azt veszem észre, ha leáll vagy kigyullad a metró. Mik most a legdurvább hibák?

Ahogy mondtam, a legnagyobb baj az öreg szerelvények állapota.

Persze, ezt mindenki látja, aki utazik.

Ezeket 10-13 óránként ma már át kell nézni, és nemcsak az eddig is rendszerben lévő rutin miatt, hanem egyszerűen azért, hogy egyáltalán üzemképesek legyenek a kocsik.

Ezért nem gyulladnak ki sűrűbben.

Sarkítva igen. Meg azért, mert néhány éve a TÜV Rheinland nevű német cég javaslatára automata tűzérzékelő- és oltóberendezések kerültek a kocsikra.

Meddig mehet a toldozás-foltozás? Vagyis mikor kell bezárni a metrót, ahogy Tarlós István mondja?

Szerencsére már két új szerelvény itt van. Én abban bízom, hogy amíg ezek a cserék lezajlanak, addig infúzión tartva a többi szerelvény is ki tudja szolgálni az utasokat. De ez csak a szerelvények kérdése. A pályával az a helyzet, hogy a síneket kicserélték, ha ez nem történt volna meg néhány éve, akkor ma nem menne a 3-as metró. De a pálya alatti berendezések sincsenek túl vidám állapotban. A sínlekötések és a sín alatti tartószerkezetek, a beton, melyeknek a konkrét állapotát jelenleg sem én, sem a nálam okosabb emberek nem tudják megmondani. Ezt éjszakáról éjszakára vizsgálják. Ezért van néha olyan sebességkorlátozás, aztán leállítás, mint legutóbb a hétvégén is. Hogy meddig lehet ezzel játszani, azt felelősségteljesen nem tudom megmondani.

Fotó: Neményi Márton
Fotó: Neményi Márton

De ha nagyon tippelnie kéne? Évek?

Aki években gondolkodik, az biztosan téved.

Akkor le kell állítani a metrót, ahogy Tarlós mondja.

Hogy az egészet le kéne, abban nem vagyok biztos, de hogy szakaszokat igen, az benne van a pakliban.

Akkor mégsem akkora a baj.

Úgy érzi abból, amit idáig mondtam? Dehogynem! Nem így működik egy normális metró.

Egyébként milyen a normális üzem?

Ahogy a 4-es vagy a 2-es vonal működik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik